• JustMeAndMyLove

Livförsäkring som sambo/fölovade?

En vän till mig råkade ut för det otänkbara. Efter ett stort bråk med sin fästman så ville hon ta en paus, han var tyvärr berusad och hade tillgång till ett gevär så han gick hem till hennes föräldrar och sköt sig själv utanför deras port där hon befann sig.
    Det har varit stormigt efter hans död, bilen stod på honom, hon har ingen arvsrätt vad jag förstått så hans föräldrar (som sjukt nog beskyllde henne för sonens dåd) tog allt, till och med alla hans kläder. Min vän var knäckt och kunde inte jobba. Men som de flesta vet så gör det nya hårda systemet det omöjligt att sjukskriva sig vid liknande händelser.
    Nu visade det säg att han hade en livförsäkring och det handlade om en större summa pengar som skulle betalas ut.
    Vet inte hur det gick till men efter mycket bråk gick pengarna till henne (de hade varit sambo i 1-2 år)
    Och de här pengarna räddade nog mycket för henne, hon kan vara ledig och ändå överleva etc.

Men hur fungerar det rent lagligt om jag skulle skaffa en livförsäkring och gå bort innan jag och M gifter oss. Har hon någon rätt till pengarna? Om inte kan man då göra ett testamente och genom det säkerställa att hon får pengarna?

Tänker eftersom det i vår lilla familj är jag som jobbar (hon söker jobb men det ser inte så ljust ut) och skulle jag gå bort så är det ju klart hon skulle överleva eftersom hon har en fantastisk familj men det känns ändå som att det skulle rädda hennes självständighet?

Hur tänker i andra?

• Svar på tråden Livförsäkring som sambo/fölovade?
  • JustMeAndMyLove

Ja men bätre snet än aldrig!
    Har ju gått igenom en period nu sm vart ett ekonomiskt hel**te och skulle verkligen inte vilja att M skulle behöva gå igenom det igen OMdet skulle hända nått. Reser ju mycket med bil.. Sist jag kte hem från NOrge så höll jag på att krocka med en idiot som skulle köra om i en bilkö i en kurva där jag kom åkandes. Tack och lov så hade jag fått en skum känsla innan och sänkt farten till 80. (sjette sinne eller skydsängel kanske) det var så pass nära att vi båda fick tvärnita och stod still ca 4-5 meter från varrandra mitt på 90 vägen!
    Fick sån chock att jag bara satt kvar en lång stund medan han gasa iväg därifrån. Fick stanna på närmaste parkeringsficka för jag bara skaka!
    Det är så sjukt lätt hänt och det går så fort....

passionsblomman skrev 2009-05-28 19:47:19 följande:
    Ja, det är nog det bästa.Frresten så borde verkligen jag få ändan ur vagnen och fixa en nu, för det är ju länge sedan de sa nej nu...
  • brud27juni

Ja om man vill kan man självklart göra så Kolla upp det med försäkrings bolaget ni har. Känns tryggt för mig att kunna välja och att får vi barn så går allt till deras uppväxt.

JustMeAndMyLove skrev 2009-05-28 19:28:48 följande:
    Man kan alltså ha flera förmånstagare? Det viste jag inte.
  • JustMeAndMyLove

Ja precis min tanke. Nu har vi inga barn än men förhoppningsvis i framtiden :)
    Annars skulle det kännas bra att dela upp det mellan min sambo och min mamma. När min syster förlora sin son så insåg man hur ofattbart svårt det var att gå vidare. Jag kan inte tänka mig hur det skulle vara att förlora ett barn...

brud27juni skrev 2009-05-28 21:46:35 följande:
    Ja om man vill kan man självklart göra så Kolla upp det med försäkrings bolaget ni har. Känns tryggt för mig att kunna välja och att får vi barn så går allt till deras uppväxt.
  • Flodis Hjärtat

Säger bara ett ord. TESTAMENTE!

Där kommer ni överrens vart era tillgångar ska gå. Sedan är korsvisa försäkringar ytterst viktigt.

Samma dag som vi skrev på lånehandlingarna på banken på huset så, träffades jurist - fixade testamente, försäkringar i form av låneskydd, livförsäkring etc.

Lycka till!

• mittid

Förmånstagarförordnande är starkare än testamente.
    Det senast skrivna gäller.
    Det finns troligen inte något försäkringsbolag som tecknar livförsäkring på en hjärtsjuk (under utredning) person utan förhöjd premie eller undantag för ev sjukdom.
    Du kan ha en livförsäkring som din arbetsgivare betalar för dig.
    Du kan ha en livförsäkring om du är fackligt ansluten och ytterligare en om du betalr extra till den fackliga.
    Du kan ha obegränsat antal livförsäkringar, alla faller ut.
    Du kan ha olika, en eller flera förmånstagare.
    Livförsäkringar är sk kapitalförsäkringar och den allmänna arvsordningen enligt lag gäller om inte annat är skrivet i försäkringsbrevet.
    På olika livförsäkringar kan det alltså finnas olika beslut gällande förmånstagare om man inte skriver in något själv, vissa tillfaller endast make/maka, om sådan ej finns tillfaller den barn, särkullbarn går före make/maka.
    Vissa tillfaller make/maka, sambo, reg partner som standard, barn gäller som ovan.
    Vad gäller olycksfallsförsäkringar, den har INTE någon annan förmånstagare, utan faller ut till den som skadar sig, dör den skadade kan det dock finnas en livförsäkring kopplad till olycksfallsförsäkringen som faller ut till förmånstage i de olika alternativen jag listat ovan.
    Jag har säkert missat att skriva något, men ni har troligen redan slutat att läsa.... : )

• mittid

P.S. För att teckna en privat livförsäkring (utanför arbetsgivarens och den fackliga) så krävs redovisning av de senaste fem årens hälsa, allt inkluderat, varje besök i vård av alla slag även kiropraktor och liknande, även den egna misstanken om hälsoproblem, alla smärttillstånd och även även ev. mediciner.

• JustMeAndMyLove

Kommer väl aldrig få en försäkring jag då.. jag är inte sjuk på ett sätt som skulle kunna vara fatalt, det är mest psykiskt och neuroligskt.

Chansen är då att kunna lämna in läkarutlåtandet efter att ha testat hjärtats stresstålighet. Mitt hjärta tål ovanligt mycket.

Men idag är jag aldeles för less och irriterad för att orka tänka på sånt...
    Jag lyckas inte med nått i mitt liv och förvänatr mig inte att kunna skaffa en livförsäkring heller.
    *suck*

mittid skrev 2009-06-15 17:18:52 följande:
    P.S. För att teckna en privat livförsäkring (utanför arbetsgivarens och den fackliga) så krävs redovisning av de senaste fem årens hälsa, allt inkluderat, varje besök i vård av alla slag även kiropraktor och liknande, även den egna misstanken om hälsoproblem, alla smärttillstånd och även även ev. mediciner.
  • Bride in the city

Flodis Hjärtat skrev 2009-06-15 16:33:38 följande:

Säger bara ett ord. TESTAMENTE!Där kommer ni överrens vart era tillgångar ska gå. Sedan är korsvisa försäkringar ytterst viktigt.Samma dag som vi skrev på lånehandlingarna på banken på huset så, träffades jurist - fixade testamente, försäkringar i form av låneskydd, livförsäkring etc.Lycka till!
    Ett tillägg gällande korsvisa försäkringar när man är gift och det är så att endera parten har barn sedan tidigare, s k särkullbarn; här måste man komplettera med äktenskapsförord där utfallande belopp från livförsäkringen görs till ägarens enskilda egendom. Annars ingår utfallande belopp i giftorättsgodset, dvs det ska bodelas. Korsvis betyder förresten att vardfera parten äger en försäkring tecknat på den andre partens liv.

Alltså; A tecknar på B:s liv, B dör. Beloppet som tillfaller A ingåer i bodelningen. Man bodelar alltså även om en parten dör. Förenklat kan man säga att man delar upp all egendom i två lika stora delar (med undantag för enskild egedom och med undantag för kortare äktenskap, vanligtvis under 5 år, dock kan sambotid räknas in). Detta betyder att om den som avlider hade ett barn sedan tidigare så går halva boet till detta barn. Den efterlevande makan/maken får inget arv, endast sin andel vid bodelning. Det räcker här inte att skriva testamente, man kan endast beskära barnets arv med 50%.

Slutsats; finns det särkullbarn och önskar man att den efterlevande ska få ut hela livförsäkringsbeloppet gäller äktenskapsförord där försäkringen görs till enskild egendom.
  • JustMeAndMyLove

Okej, tack för infot :)

Bride in the city skrev 2009-06-16 16:08:49 följande:

Ett tillägg gällande korsvisa försäkringar när man är gift och det är så att endera parten har barn sedan tidigare, s k särkullbarn; här måste man komplettera med äktenskapsförord där utfallande belopp från livförsäkringen görs till ägarens enskilda egendom. Annars ingår utfallande belopp i giftorättsgodset, dvs det ska bodelas. Korsvis betyder förresten att vardfera parten äger en försäkring tecknat på den andre partens liv. Alltså; A tecknar på B:s liv, B dör. Beloppet som tillfaller A ingåer i bodelningen. Man bodelar alltså även om en parten dör. Förenklat kan man säga att man delar upp all egendom i två lika stora delar (med undantag för enskild egedom och med undantag för kortare äktenskap, vanligtvis under 5 år, dock kan sambotid räknas in). Detta betyder att om den som avlider hade ett barn sedan tidigare så går halva boet till detta barn. Den efterlevande makan/maken får inget arv, endast sin andel vid bodelning. Det räcker här inte att skriva testamente, man kan endast beskära barnets arv med 50%. Slutsats; finns det särkullbarn och önskar man att den efterlevande ska få ut hela livförsäkringsbeloppet gäller äktenskapsförord där försäkringen görs till enskild egendom.
  • mittid

Det finns ett aber med låneskydd om det finns särkullbarn. Det ökar på delen som tillfaller särkullbarnets arv, vilket gör att den andra parten i äktenskapet får mindre kvar i bodelningen än om låneskydd inte hade funnits. Gäller alltså bara om det finns särkullbarn på den avlidnes sida. Det är tyvärr inte så vanligt att man känner till detta fenomen, man tror att det är tvärtom om... I familjer utan särkullbarn får man en bättre situation med låneskydd i händelse av att en avlider!

Säger bara ett ord. TESTAMENTE!Där kommer ni överrens vart era tillgångar ska gå. Sedan är korsvisa försäkringar ytterst viktigt.Samma dag som vi skrev på lånehandlingarna på banken på huset så, träffades jurist - fixade testamente, försäkringar i form av låneskydd, livförsäkring etc.Lycka till!
Svar på tråden Livförsäkring som sambo/fölovade?