Inlägg från: Vid havet |Visa alla inlägg
  • Vid havet

Känslor vid namnbyte

Jag förstår att du kan känna sorg - framförallt pga av din pappa.

Att byta namn är mycket av en vanesak. Jag har varit gift en gång tidigare och tog då hans namn - jättekonstigt i början! Valde sen att behålla det efter skilsmässan, något som jag ångrar nu och detta är en av orsakerna till att jag inte vill ta min m2bs namn. Jag vill inte igen ta ngn annans namn, gärna ett nytt gemensamt men inte hans namn. För man vet aldrig... Han vill inte ta ett helt nytt namn, och det finns bara -sson namn i våra släkter.

Nu kommer jag att byta till ett eget, helt nytt namn, som även min dotter kommer få. Detta borde vi gjort långt tidigare, men nu blir det precis innan bröllopet. Lite konstigt kanske men så får det bli.

I praktiken behåller vi alltså våra namn. Lite trist att vi inte ska heta samma hela familjen, men jag är ändå nöjd att äntligen få ett eget namn!

• Vid havet

Min dotter är 7 och hon ska ta mitt nya efternamn. Hon och jag ska heta samma (vi heter nu båda min exmans(hennes pappa) efterman) - jag har frågat henne om skulle gilla det och hon tycker det ska bli spännande. Har redan börjat öva på sitt nya namn och sin nya "namnteckning"

Det kan nog bli svårt för henne att vänja sig - men det kommer det bli för mig också...

brud09 skrev 2009-06-15 09:30:23 följande:
    Barnen har hittills haft mitt efternamn men nu när vi gifter oss tänkte vi att hela fam skulle ha hans. Med tanke på att äldsta barnet är 7 år så undrar jag hur hon kommer att ta det. Då vi ska göra det hemligt kan jag inte diskutera detta m henne pga risken att hon försäger sig till ngn. Ngn som har nga erfarenheter hur 7-åringar tar ett namnbyte?
  • Vid havet

Haha lite som vi har det

Ett namn är bara ett namn - de är ju mer sammanbunda av barnen egentligen.

delirious skrev 2009-06-18 11:22:33 följande:
    min m2b har varit gift tidigare, med barn från ett tidigare förhållande...även jag har barn från ett tidigare förhållande men dock aldrig varit gift..Till saken hör den att han ex har kvar hans efternamn, hon bytte aldrig tillbaka till sitt eget efter skilsmässan vilket känns lite konstigt för mig om jag tar hans men samtidigt kan man ju inte säga något om det, har han gett henne sitt efternamn en gång i tiden måste ju hon få bestämma själv om hon vill ha kvar det...Hans barn har hans efternamn, mina barn har mitt ex efternamn och vårat gemensamma har hans...(oj lite tjorvigt kanske :) )...Och han vill att jag ska ta hans, och ja jag har väl gått med på det men det kommer bli en omställning i denna röra :)
  • Vid havet

Givetvis har jag frågat honom! Utan hans godkännande hade det ju inte gått att ändra hennes namn.
    Hon kommer behålla hans namn som mellannamn, men det är inte något som han krävt eller ens fört på tal.

HomerSimpson skrev 2009-06-25 13:12:47 följande:
    Har exmannen fått vara med och bestämma vad dottern ska heta? Det är ju hans dotter också väl?Vid havet skrev 2009-06-18 08:55:20 följande:
Svar på tråden Känslor vid namnbyte