Inlägg från: Arwent |Visa alla inlägg
  • Arwent

September 2009 del 4

Vi bestämde i måndags att vi ska gifta oss den 19 september!

En fråga...
    Vad ska era toastmastrar ha för uppgifter?

• Arwent
    MyochErlend skrev 2009-06-15 15:35:00 följande:
    hur tänker ni ?? med mat...billigt och mycket jobbeller dyarare men mindre jobb ??Skal tilläggas att tar vi det billigare alternativet men måste göra mycket själv så blir det ju personligare..en jag vet inte hur mkt billiagare det blir..Har vart så inne på att göra allt själv men nu känns det som jag TACKSAMT tar emot det som en cateringfirma kan göra :)Hur tänker ni ??
    Vi kör på catering. I min värld funkar det inte att laga mat till 60-70 personer samtidigt som man ska gifta sig. Men cateringfirman lagar bara maten, servering får vi lösa själva. Det blir nog våra tonåriga kusiner som får sköta den biten.
  • Arwent
    Igia skrev 2009-06-29 09:41:54 följande:
    Jag har beställt min klänning från Kina. Har inte fått hem den än men de bilder jag fått på tärnklänningarna ser jättefina ut.
    Vi hade bröllopsmöte i helgen och nu har vi delat ut ett antal uppgifter till värdpar, toastmaster, tärnor och bestman... Känns bra för nu släpper jag det
    Vilka uppgifter har ni lämnat ut på entreprenad?
  • Arwent
    Igia skrev 2009-07-01 08:43:35 följande:
    Festprogram, hämtning av blommor, hjälp med dukning, sy dukar, fixa kylskåp osv... Lite småpyssel
    Okej, bra att veta. Vi ska också lämna bort lite uppgifter men jag är kontrollfreak och vet inte vad jag vågar leja bort. Men jag inser att jag måste, man kan inte klara allt själv!
  • Arwent
    emertin skrev 2009-07-01 09:27:32 följande:
    Vår son kommer att vara 10 månader på bröllopsdagen, oroar mig lite för att nätterna ska vara lika struliga som nu, i så fall kommer jag INTE vara någon söt brud Vad är det för tjej som kommer hem till dig och ska fixa hår/smink? Vad kostar det?
    Jag svarar fast det inte var mig du frågade

Vår minsta son kommer att vara 8 månader när vi gifter oss. Han sover bra på natten nu, vaknar en till två gånger per natt men det kan ju ändra sig...har dessutom två större barn så jag har vant mig vid att vakna på nätterna.
    Jag ska sluta amma tills dess och han får sova över hos mormor/ morfar eller farmor/farfar den natten.

Jag har en tjej som ska sminka mig, hon tar 250 kr inkl. provsminkning. Och en tjej som är nyutbildad frisör som ska fixa mitt hår. Hon svarade på frågan hur mycket hon ville ha betalt - Inte mycket. Så jag vet inte hur mycket jag ska ge henne?
  • Arwent
    emertin skrev 2009-07-01 13:53:58 följande:
    Bor du möjligen i Stockholm så att man kan "låna" dina tjejer?Vad kommer din åtta månaders äta när du inte ammar? Vi har så smått försökt introducera ersättning men det går inte så bra....
    Just nu äter han pureér av olika slag som smakportioner. Börjar få kläm på det nu. Ersättning på flaska när jag inte finns tillgänglig och så ammar jag där emellan. Vi kommer att fasa in mer mat alllteftersom och gå över till välling i stället för ersättning. Jag har slutat amma mina andra barn runt 8 månader och då har de ätit samma mat som vi fast utan salt och för mycket kryddor, samtidigt som vi äter. Fruktpureér och små bitar smörgås till mellanmål. Välling morgon, kväll (natt). Så kommer vi att göra med "lilleman" också.

Då är din lille 7 månader nu då? Försök med välling istället för ersättning. Det kanske är godare och man måste ha tålamod. Försök om och om igen tills de fattar galoppen!

Tyvärr bor jag och "mina" tjejer ca 60 mil från Stockholm...
  • Arwent

Vi blir ca 70 st med oss inräknade. Det är max vad som går in i lokalen vi hyrt.

Jag funderar på det här med vals. Jag och sambon har sagt från början att vi inte ska dansa alls. Jo alltså vi ska dansa men inte själva när alla ser på. Vi är inget par som gillar att stå i rampljuset direkt. Men jag funderar på hur man annars får i gång dansen om inte vi börjar. Dessutom proppsar svärmor på att vi ska göra det, för det gör man bara. Så nu känner jag mig så rådvill...

Ang. psalmer så ska vi ha 199 och 200 båda med bröllopstexter. Jag vill ha melodier man känner igen. Min sambos kusin ska sjunga Hallelujah som solosång i kyrkan också. Ingångsmarsch blir Mendelssohn och utgångsmarsch Höga gärdet - Änglagård.

• Arwent
    emertin skrev 2009-07-06 20:05:38 följande:
    Vad är det för bröllopstexter ni pratar om till 199 och 200? Är det någon som har dom så att jag kan få titta?
    Alternativa vigselpsalmer
    Det finns även två nya vigselpsalmer, som är skriva till två av våra mest
    kända och älskade psalmer:
    "I denna ljuva sommartid" (nr. 200) och
    "Den blomstertid nu kommer" (nr. 199).

Båda dessa nyskrivna psalmer finns ännu inte med i psalmboken, (men kommer troligen att finnas med i nästa upplaga) vilket kan göra att texten är svår att finna. (Om du känner till någon tryckt källa där man kan finna dessa texter får du gärna meddela Vigselringen!)
    Både Jan Skoog och Christina Lövestam är präster, och Christina Lövestam har också författat en mängd böner och andra texter med kristet innehåll. Ett exempel är
    Psalm 766 som finns med i psalmboken och ibland används som komplement till den traditionella Trosbekännelsen.

De flesta präster har inget emot att man använder dessa texter, trots att de alltså ännu inte finns utgivna i någon av de psalmbäcker som finns, och alltså inte är att betrakta som en "erkänd psalm" av Svenska kyrkan. Men psalmer tillkommer och skrivs nya hela tiden, och enkom för att en ny psalmtext inte finns med i psalmboken gör inte att den automatiskt är förbjuden att använda.

"Till man och kvinna gjorde han"
    Text: Jan Skoog
    Musik: N Söderblom (1916)

1.
    Till man och kvinna gjorde han,
    de två som kärlek ger varann
    och nu till Gud har vandrat.
    I Jesu Krist det finns en bild
    av sann och äkta kärlek mild,
    om hur Gud själv har handlat.

2.
    O giv, o Herre dessa två,
    som denna dag inför dig stå
    att de sitt löfte giva.
    Om kärlek, omsorg, trofasthet
    och att de noga inser det
    som deras liv skall bliva.

3.
    Så ber vi nu att du O Gud
    må visa dem på dina bud,
    som lär oss leva livet.
    Välsigna så de kära två
    att de tillsammans ut får gå
    och få det dem blir givet.

(Texten sjungs till samma melodi som psalm 200, "I denna ljuva sommartid".)

"På bröllopsdagen ber vi"
    Text: Christina Lövestam
    Musik: Svensk Folkvisa (1693)

1.
    På bröllopsdagen ber vi
    till dig som kärlek är.
    Du lever mitt ibland oss
    i glädjen nu och här.
    Vi prisar dig som skapar
    och känner allt som sker.
    Förnyare av livet,
    till dig, vår Gud, vi ber.

2.
    Om kärlek som får djupna,
    förlåta och förstå,
    om kärlek genom dagar
    då mörkret skall förgå,
    om goda, ljusa dagar
    då lyckan vänligt ler,
    om trohet i vår kärlek,

3.
    Om kärlek och gemenskap
    som rymd och frihet bär,
    om möjlighet att växa
    till dem vi innerst är,
    om hem där barn och vänner
    oss band i livet ger,
    om glädjen i vår kärlek,

4.
    Om kärlek stark som döden
    och liv som föder liv,
    om aktning för varandra
    och nya perspektiv,
    om ömhet från ditt hjärta
    som allt med kärlek ser,
    om godhet i vår kärlek,

(Texten sjungs till samma melodi som psalm 199,
    "Den blomstertid nu kommer".)
  • Arwent
    CiaLovesAndreas skrev 2009-07-06 21:30:27 följande:
    Hej tjejer!Tror ni att det är för sent att börja planera ett bröllop till mitten/slutet på september?
    Det tror inte jag heller.
Svar på tråden September 2009 del 4