• Lissdaniels

Nu börjar frågorna hagla om barn

Nu är det en vecka kvar till vår stora dag men idag på en kusins (till mannen) konfirmation så började frågorna hagla om barn   Vi har varit förskonade från dem frågorna men nu haglar dem!

"När ska ni skaffa mage"
    "När ska ni ha barn"
    "När ska ni skaffa bebis"

Till en ingift farbror till min blivande så sa jag att det är väl bra om man vill ha barnen också och inte skaffar dem för andra vill.

Känns så jobbigt och det är en så himla intim fråga som man inte ställer till folk! Tänk om det är så att man försöker men det inte händer något? Alla kan inte och somliga vill inte.

Ville bara skriva av mig lite...

6 juni - när 2 blir 1
  • Svar på tråden Nu börjar frågorna hagla om barn
  • Duchess

Åh, jag blir så arg när jag hör sånt! Finns det egentligen någon som helst anledning till att utomstående ska lägga sig i barnfrågan? Jag kan iaf inte komma på något skäl.

Jag och min man är frivilligt barnlösa. Vi gifte oss för två år sedan, och jag börjar närma mig 40... så du kan ju ana att folk frågar. För vår del är det lite irriterande, men inget värre än så. Däremot har jag många vänner som är ofrivilligt barnlösa, och för dem är det jättejobbigt när utomstående börjar lägga näsan i blöt.

När någon av mina vänner är gravid så får jag veta det förr eller senare, och jag gläds uppriktigt med alla som vill bli föräldrar och dessutom lyckas bli det! Men jag frågar aldrig. Varför ska jag göra det? Är det en god vän som vill berätta för mig om frivillig eller ofrivillig barnlöshet så får h*n naturligtvis gärna göra det, men inte lägger jag mig i andras fortplantning.

• passionsblomman

Folk frågar de mest plumpa saker dessvärre.

och oavsett hur situationen med barn eller inte barn ser ut verkar det som att det är fritt fram att tycka hejvilt. Antingen harman för få , för många eller inga alls eller borde mig hit och borde mig dit.

Själv har jag fått söka hjälp då det "bara" blivit ett barn och det gått 8 år utan att det lyckats med fler. Hur många påpekandn om att vi borde skaffa syskon tror du jag fått? Mitt på b adstranden av grannar som bara är sommargäster och som inte har ett skit med mitt liv att göra.

Massor av vänner vill inte ha barn alls. varför ska de förklara sig om det?

Åh, nu går jag igång och blir irrieterad...

• Lissdaniels

Nej jag blir så irriterad! Tror de inte att de kommer märka om magen börjar växa eller är de rädda att man glömmer tala om att man väntar barn?

Jag hatar den frågan och har ALDRIG ställt den mer än inom mitt yrke så jag inte tar röntgenbilder på någon som är gravid mer än nödvändigt.

Tycker inte folk ska fråga en oavsett om man börjar närma sig 40 eller är som jag 23

6 juni - när 2 blir 1
  • Lissdaniels

passionsblomman skrev 2009-05-30 18:09:26 följande:
    Folk frågar de mest plumpa saker dessvärre.och oavsett hur situationen med barn eller inte barn ser ut verkar det som att det är fritt fram att tycka hejvilt. Antingen harman för få , för många eller inga alls eller borde mig hit och borde mig dit.Själv har jag fått söka hjälp då det "bara" blivit ett barn och det gått 8 år utan att det lyckats med fler. Hur många påpekandn om att vi borde skaffa syskon tror du jag fått? Mitt på b adstranden av grannar som bara är sommargäster och som inte har ett skit med mitt liv att göra.Massor av vänner vill inte ha barn alls. varför ska de förklara sig om det?Åh, nu går jag igång och blir irrieterad...

Min mor säger aldrig något till folk men kan slänga ur sig bakom deras rygg att "ja skaffar man en kan man skaffa fler" (hon har bl.a. sagt det till mig när jag en gång sa att jag nog bara vill ha en den vi försöker). Hon är en av dem som inte riktigt fattar att bara för att man har lyckats en gång så kanske det inte blir fler även om man vill.

Annars brukar min mamma vara en klok och förstående kvinna men inte när det kommer till syskon.

6 juni - när 2 blir 1
  • passionsblomman

Överhuvudtaget tycker jag ordet "skaffa" inte borde förekomma i samma mening som "barn".

Tut man är någorlunda mentalt stark, för så mycket dumt man får höra så hade man väl brutit ihop annars.

Lissdaniels skrev 2009-05-30 18:16:20 följande:

Min mor säger aldrig något till folk men kan slänga ur sig bakom deras rygg att "ja skaffar man en kan man skaffa fler" (hon har bl.a. sagt det till mig när jag en gång sa att jag nog bara vill ha en den vi försöker). Hon är en av dem som inte riktigt fattar att bara för att man har lyckats en gång så kanske det inte blir fler även om man vill.Annars brukar min mamma vara en klok och förstående kvinna men inte när det kommer till syskon.
  • MV85

Jag förstår inte varför folk alltid ska fråga sånt! Oss frågar det oxå, även att vi inte tillkännagett bröllopsplanerna än..
    När blir det liten då?
    Ska ni inte skaffa barn snart?
    Ni har ju varit ihop så länge, dags för barn nu tycker jag
    osv osv osv
    o när man som vi då svarar att man inga vill ha! Tredje gradens utfrågning och förfäran direkt!
    Varför inte det?
    Men ni ändrar er nog ska du se
    Ni har ju tid på er att försöka senare
    Men barn som är så mysiga, bara en i alla fall?
    Som om det vore någon slags kaka man tackade nej till vid fikabordet eller nått åt det hållet!

• 20090801

Vi har fått frågan innan vi gjorde klart att vi skulle gifta oss. De var väldigt rak på sak när de frågade om inte vi skulle ha barn nu när m2b´s lillebror blivit pappa. Jag blev riktigt förbannad och tände till ordentligt.
    Min motfråga blev: Är det så förbannat självklart att vi kan få barn?
    Kan säga att efter den kommentaren så har det inte yppats ett ord.

Hatar sådana påhopp, ingen respekt för andras integritet. De får gärna tänka tanken men man häver inte ur sig det. Ska vi få barn så får de tids nog reda på det.

• Lissdaniels

20090801 skrev 2009-05-30 18:27:55 följande:
    Vi har fått frågan innan vi gjorde klart att vi skulle gifta oss. De var väldigt rak på sak när de frågade om inte vi skulle ha barn nu när m2b´s lillebror blivit pappa. Jag blev riktigt förbannad och tände till ordentligt. Min motfråga blev: Är det så förbannat självklart att vi kan få barn? Kan säga att efter den kommentaren så har det inte yppats ett ord.Hatar sådana påhopp, ingen respekt för andras integritet. De får gärna tänka tanken men man häver inte ur sig det. Ska vi få barn så får de tids nog reda på det.

Jag kan stå hemma i stallet och mocka och tänka ut de mest elaka svar jag kan komma på för att få tyst på folk men när jag sedan hamnar i de situationerna så blir jag så ställd.
    Både jag och min blivande brukar svara att det ligger långt fram i planerna och vi har våra djur och det räcker för oss i dagsläget.

Jag är rädd för hur det kommer att bli efter det att vi har gift oss.

6 juni - när 2 blir 1
  • brud080808

Jag ogillar oxå den här frågan! Som ovan skrev "tids nog får folk reda på om man ska ha barn".

Jag har en del kilon överflödiga och ser inte direkt supersmärt ut. Har ett barn som snart blir fyra, ammade tills han blev två och var under amningsperioden mycket smalare, men när jag slutade amma kröp kilona fram igen. När jag och en kamrat var och hämtade pizza för ca 1,5 mån sedan var hon höggravid (Vi har båda varsin född -05, som dock inte var med till pizzerian). På pizzerian uppmärksammade de hennes mage och frågade hur långt det var kvar osv. Sen tittar kvinnan i kassan på mig och säger: Är du oxå gravid (med ett stort leende). Varpå jag svarar nej. Då ser hon mycket bekymrad ut och fortsätter: Oj då, jamen du ska se att du snart blir det.
    Vad svarar man på det? Vi försöker inte ens skaffa ett syskon nu, pizzatjejen hade ingen aning om vem jag var eller hur många barn jag har eller vill ha. Jag förstår att hon inte menade illa, men jag tog ändå illa vid mig.

• Panzerfaust

Grejen är väl att hela grejen med barn inte är lika tabu eller känsliga för alla? Jag tror inte någon frågar för att vara elak eller dum i huvudet...

Svar på tråden Nu börjar frågorna hagla om barn