Inlägg från: periwinkle |Visa alla inlägg
  • periwinkle

JULI - 2010 del2

Jag tänkte peta in ett "hej". :)

Planerar bröllop 10/7 2010 (som några andra här, har jag sett :) ), men håller det hemligt även för familjen än så länge eftersom vi inte har bokat kyrka/lokal än. Vi har spanat in en kyrka som vi är förtjusta i, men skulle det inte funka med vårt datum så får vi hitta något annat ställe. Datumet är det viktigaste eftersom det är tioårsdagen av att vi blev ett par.

• periwinkle

Jag skriver in Everton och aikidoaasa som kommenterade här ovan:

Juli 2010

Fenixx: 3 juli
    aikidoaasa: 3 juli
    Tokisen: 10 juli
    Periwinkle: 10 juli
    sommar10: 10 juli
    Kullaberg: 10 juli
    sockersmulan: 10 juli
    Lycklig 81: 17 juli
    Källerudd: 28 juli
    Sarahkka: 31 juli
    Juli100724: 24 juli
    Everton: 24 juli
    Miss Alice: 25 juli
    Jossposs: 31 juli
    Grönprickig: 31 juli
    Clea: 31 juli

• periwinkle

Oj, nu ser jag att listan är i oordning. Vad irriterande att man inte kan redigera sina inlägg i efterhand. Jag gör ett nytt försök:

Juli 2010

Fenixx: 3 juli
    aikidoaasa: 3 juli
    Tokisen: 10 juli
    Periwinkle: 10 juli
    sommar10: 10 juli
    Kullaberg: 10 juli
    sockersmulan: 10 juli
    Lycklig 81: 17 juli
    Juli100724: 24 juli
    Everton: 24 juli
    Miss Alice: 25 juli
    Källerudd: 28 juli
    Sarahkka: 31 juli
    Jossposs: 31 juli
    Grönprickig: 31 juli
    Clea: 31 juli

• periwinkle

Jag var på väg att beklaga mig här, men efter att ha läst om alvöronen i Rut&Knut-tråden är jag redan på bättre humör.

Jag tänker beskriva problematiken ändå, för det är skönt att ha någonstans att ventilera, särskilt som vi håller allt hemligt för vänner och bekanta ett tag till.

Vi har tittat på en kyrka inte alltför långt ifrån där vid bor. Den är liten (men tillräckligt stor för att rymma våra gäster), ljus och har vackra, medeltida målningar. Jag visste att det antagligen inte gick att boka kyrkan redan nu, för att de har en sådan praxis. För säkerhets skull kontaktade jag dem i alla fall för att fråga när det går att boka och fick då veta att kyrktaket ska tjäras om nästa sommar. Antagligen behövs byggställningar, och de vet inte när eftersom det beror på vädret. Känns lagom kul. Kyrkan skulle verkligen vara perfekt, men det känns kanske inte så festligt med stora byggställningar utanför? :-S

Så nu funderar vi på alternativ. Det finns en annan kyrka på lagom avstånd som jag har hört gott om. Själv har jag inte varit inne där (än ), men att döma av en snabb googling är insidan ljus och enkel. Det skulle väl funka, men är ju inte riktigt i klass med de medeltida målningarna, som är jättevackra. Dessutom tror jag att den här kyrkan är betydligt större, och jag vill inte gifta mig i en halvtom kyrka.

Oj, vad långt det blev. Dags att lära mig att uttrycka mig kortfattat kanske, så inte inbjudningarna blir små noveller.

• periwinkle
    källerudd skrev 2009-06-12 14:36:56 följande:
    Ja vi lär ju bli ensamma om vårt datum..men nu sa sambon härom dagen att det kanske är dumt att gifta sig mitt i veckan...folk kasnke inte vill ta ledigt...och då kanske inte kan komma :Sva tror ni bättre på en lördag än en onsdag. Själv känner jag att onsdagen vore helt rätt för vår del, men vill ju samtidigt att folk skall komma?!Hur hade ni gjort???
    Jag förstår verkligen dilemmat. För oss var datumet jätteviktigt, och det var en stor lättnad när det visade sig vara en lördag.

De stora frågorna är väl hur viktigt datumet är och hur långt gästerna har att åka, tänker jag mig. Samtidigt som en dag mitt i veckan kan vara lite knepigt lär det ju vara mitt i semestern för många, så problemet kanske inte är så stort ändå?
  • periwinkle
    Gotlandstös skrev 2009-06-13 20:46:26 följande:
    Ska eran "man" "få" en ring till, eller bara ni/du?
    Min m2b säger att han inte vill ha två ringar, däremot överväger han att byta ut förlovningsringen mot en ny.
  • periwinkle
    Nyen80 skrev 2009-06-14 21:37:41 följande:
    Som sagt, här händer inte så mycket just nu annat än att vi ska börja fila på gästlistan, vilka vi ska bjuda och inte. Meningarna går lite i sär eftersom jag vill ha ett mindre bröllop med max 20-25 gäster o min m2b vill ha ett lite större eftersom han har fler bekanta o gamla vänner än jag. Då skulle vi bli minst 45 om vi bjuder alla.Eftersom vi inte ska gifta oss i kyrkan vill jag hålla det lite mer intimt.Hur stort kommer ni andra att ha?
    Gästlistan ser ut att hamna på ungefär 80 personer (barn inräknade). M2b har en stor släkt som vi gärna vill bjuda, särskilt som vi själva har blivit bjudna på en massa fina släktbröllop de senaste åren.
  • periwinkle
    Tokisen skrev 2009-06-15 17:19:40 följande:
    då vi har vittguld i förlovningsringen så vill vi ha rött/gult (eller vad d vanliga guldet nu heter) guld i vigselringen, kan nog bli fint att blanda dem tror jag.
    Lägg gärna upp en bild om du testar, jag funderar på samma sak. :)
  • periwinkle

sajberpillan: Jag tycker den nya klänningen var fantastisk, jag hade nog valt den. Hur ofta har man chans att få bära en så vacker klänning, liksom? Och vilka underbara skor du har hittat!

• periwinkle

Idag har m2b bokat lokal, wohoo! Det blir en bygdegård, kändes praktiskt eftersom vi kan ha lokalen ordnad utan att ha bundit upp hos på någon cateringlösning eller liknande. Kyrka får vi inte boka förrän i november (just det här året tycker jag faktiskt att det är logiskt, kyrkomötet bestämmer ju först i oktober hur de ska göra med vigselrätten), men den här gården ligger bra till för båda de kyrkor som vi är intresserade av.

Känns extra bra att ha den bokad eftersom jag kommer ha extremt mycket att göra hela juli (ingen industrisemester här inte! ), och antagligen inte kommer hinna göra ett jota.

Svar på tråden JULI - 2010 del2