• verohero

    Då börjas det...

    Knappt har inbjudningarna gått ut förrens folk opponerar sig..

    Vi har bjudit våra föräldrars syskon men ingen av våra kusiner (alla vuxna).
    Killens ena faster gick bananas, när hon förstod att hennes barn inte var bjudna. (Hon trodde att texten vi skrivit om barnfritt gällde även hennes tre vuxna barn..)

    Nu har min kille fått lite kalla fötter och kan tänka sig att bjuda alla kusiner bara för att slippa konflikter. Jag vägrar.
    Vi har ingen kontakt men någon kusin utöver jul/studenter osv..och de är totalt 14 st på båda sidor. En del har respektive.

    Dessutom får vi inte plats i samma lokal om fler ska bjudas, utan de skulle få sitta i ett sidorum till matsalen. Hur kul är det att bli bjuden på bröllop och få sitta i ett annat rum?

    Jag sa att jag vill dela, denna, en utav de största dagrana i mitt liv med mina närmaste och käraste, inte med ett gäng som jag inte numera känner eller träffar..
    Jag tyckte vi drog gränsen ordentligt för att slippa sånt här men...Vad gör man? Och vad gör jag med min kille?

  • Svar på tråden Då börjas det...
  • Nyen80

    Jag har lite samma dilemma, kommer inte att bjuda någon av mina kusiner eftersom vi aldrig träffas annat än när någon fyller jämnt. Dock vill min m2b bjuda sina kusiner eftersom han blivit bjuden på deras bröllop men det kan gå flera år mellan deras träffar.
    Kan förstå det på ett sätt att han vill bjuda men jag vill ha ett litet intimt bröllop med bara den närmsta släkten o vännerna. Dessutom så har vi en liten bugdet vilket gör att vi inte heller kommer att ha råd att bjuda många.

    Vet inte riktigt hur man ska göra i en sån här situation, man vill ju inte heller framstå som själviskt gente mot sin partner.

    Tycker dock att ni ska stå på er och hålla på er linje från början, det är ändå ER dag som ni ska minnas för livet. Förklara så gott du kan igen för din kille och visa att du står på hans sida när konflikten kommer och att ni stöttar varann.

    Lycka till!

  • Laguna 2

    Om det är så många som 14 st och ni inte bjuder någon alls så tycker jag ni gör rätt.
    Det hade varit svårare om ni hade bjudut t ex 4 st men inte dom andra 10....

    Sen fattar jag INTE varför folk har åsikter - helt obegripligt i mintt huvud. Var glad för att någon ska gifta sig och var framförallt glad att man är bjuden *ära*.

    GÖr som ni sagt från början!
    Och kanske inte så kul att itne kunna sitta i samma lokal...Vem ska sitta i den lokalen ni inte är?? Dom 14 kusinerna? Ja då blir dom väl sura för det ....

  • Sonja68

    Det är precis sånt här som gjorde att JAG ville vigas utomlands eller typ på Arlanda och flyga iväg på bröllopsresa. För att SLIPPA allt tjafs...
    Min man ville dock dela dagen med sina närmaste, så det blev nån sorts mellanstort bröllop för oss. Men detta med att dra gränsen var VERKLIGEN inte lätt. Några blev tyvärr sura, men förhoppningsvis går det över. Alla mina vänner förstod att vi inte kunde bjuda alla, men min man har problem med några som surar och håller på.

  • verohero

    Och sen är ju så att om han bjuder sina kusiner så kommer ju mina föräldrars syskon undra varför inte deras barn är bjudna..
    Suck!

    Jag kommer stå på mig.
    Lycka till och tack för ditt svar!

  • Hemlig2009

    Vi bjöd våra närmaste och blev 43 st på vårt bröllop. Jag är så otroligt glad över vårt beslut för det kändes familjärt och intimt men samtidigt var vi tillräckligt många för fest och spex under middagen (hade ingen dans utan bara mingel och drinkar ).

    Våra gäster har sagt att det kändes så roligt att få vara med då de kände sig utvalda. Vi hade också med mindre antal gäster möjlighet att vara på restaurang vilket också kändes lyxigt. Så jag har bara positiva saker att säga, så stå på er!

    Vi fick dock inte en enda kommentar och jag tycker det är otrolgit oartigt att ens säga ett pip om ett brudpars upplägg. Det handlar ju om en hel del pengar också många gånger.

  • Ore

    Er gräns är inte alls orimlig, så jag tycker ni kan stå på er och vänligt men bestämt förklara den.

    Prata med hans föräldrar och be om deras hjälp att förklara för sina syskon hur ni resonerar, om det inte hjälper att ni själva förklarar det. Tala om att lokalen har begränsningar, att ni inte kan bjuda enbart vissa kusiner och förklara hur många mer gäster det hade rört sig om ifall alla era kusiner med respektive blivit bjudna.

  • verohero

    Ore - Vi har stöd, därifrån redan nu.. min svärmor har sagt till fastern att man måste ju dra gränsen nånstans.
    Det är alltså killen som velar..

    Vi får se hur det slutar!

  • Aleta

    Ni har ju i alla fall dragit en enkel och tydlig gräns: Inga kusiner alls.
    Om de förstår det så kanske de blir mindre sura. Hoppas det löser sig, men ändra er inte, då måste ni bjuda alla.
    (Det är ju lite som med små barn, ska man verkligen ge dem vad de vill ha när de gnäller? Nej, just det!)

  • 4ever2

    Jag har bjudit en kusin av 9 för att hon är den enda kusin jag umgås med och för att jag och min m2b träffades via henne och hennes pojkvän. Så hon blir ju inbjuden för att hon är min vän och inte för att hon är min kusin. Detta har alla förstått. stå på dig mot killen, övertyga honom och stå enade :)

Svar på tråden Då börjas det...