• nu gifter vi oss

Hötorget???

Är det någon som köpt blommor på Hötorget och bundit sin egen bukett??? Vi har jättedåligt med pengar och ska binda ihop våra egna buketter med ett vackert tyg. Funderar på att gå en repa på Hötorget dagen före...finns inte det jag vill ha ligger ju flera florister i närheten.

Men jag vill helst ha kallor och de kan ju kosta en hel del per styck, tyvärr. Jag ska dra in och kolla vilka kallor de brukar ha där, storlek och pris.

Någon som har budgettips till mig?

• Svar på tråden Hötorget???
  • passionsblomman

Du kan inte räkna med att det finns kallor vare sig där eller i butikerna. Det är inte alls säkert och beror på dagspriser hos odlare och annat.
    Det är dessutom inte en budgetblomma för fem öre. De kostar en del.

Budget blir det om du istället väljer liljor tillexempel. men de ska du köpa flera dagar innan så de slår ut. Du bör gå till torget onsdag eller torsdag och leta blommor, då kanske du har tur och hittar kallor med. De ska hålla till lördagen ändå.

Men du kan inte ställa krav på kvalité där, bara jaga låga priser, så du är medveten om den prioriteringen.
    i butik brukar kallor ligga mellan 45 och 95 kr beroende på storleken på dem. det finns skitstora också som kan kosta multum.

Att förbeställa hos en florist är enda garantin för att få dem, och då får man ta att dagspriset sätts i flera led innan floristens och det blir i stort sett alltid dyrare än vanligt.

• Åsa Erika

Hej!
    Vi verkar ha exakt samma tanke! Kul att höra.
    Jag tänker köpa ca 5 st stora kallor till mig två-tre till tärnan och en var till bestman och min M2bB. Min ska jag sätta ett vitt sidenband omkring i mitten av själkarna och fästa dem med pärlnålar, likaså med tärnans. Hur jag ska göra männens funderar jag på än.
    När jag har kollat runt i Stockholm så varierar priserna på min bukett från 700-1700 kr!! Männens från 50 - 250 kr.
    Om budget håller så blir det buketten från 700:- men de ligger rätt off för mig.
    När gifter du dig?

• Åsa Erika

Har köpt en bukett kallor där tidigare och de har hållt sig fina flera dagar och kostade då 50 kr för 10 st. men det var innan de gick hem för dagen.
    De floriser jag pratat med har sagt att priset varierar men de priser jag har fått är ca. De kan bli dyrare och billigare...

• nu gifter vi oss

Hej hej!
    Tack för svar!

Jag vet att det här med kallor och budget inte går ihop, liljor var ett bra förslag! Känns lite samma stuk som kallor, de är lite lyxiga också tycker jag. Jag går dit åtminstone torsdag också för att spana in vad de har, du har rätt i att torsdag-lördag borde jag få blommorna att hålla.

Jag gifter mig 29/5 2010 preliminärt, lokal ej bokad riktigt ännu.

Åsa Erika, var har du köpt pärlnålarna? Har inte tänkt på att tygbandet kanska ska fästas med annat än en knut... De nålarna kanske man kan använda till corsaget också, om det blir över. Där hade jag tänkt ett grönt stort löv som man lägger en kalla i.

Men jag vet att jag inte får ha för snäva ramar runt hur jag tänkt att det ska se ut när jag inte förbeställer blommorna. Open mind!

• Åsa Erika

De går att köpa hos florist eller så kan man ta nålar som de muslimska kvinnorna anväder i sina sjalar (åk då ut till tensta rinkeby liknande där är dom billiga) eller så kan du köpa de som finns som knyppelnålar!

• nu gifter vi oss

Nackdelen jag kan komma på med liljor är att de doftar starkt och att pistillerna brukar färga av sig. Finns det nån liljevariant som inte är såhär?

Om jag skulle ha lijlor, vad brukar man då ha i brudgummens och marsalkens corsage?

• passionsblomman

Asiatiska liljor doftar inte och pistillerna är lätta att ta bort.

Ros är mest hållbart i coursage.

nu gifter vi oss skrev 2009-06-05 22:36:18 följande:

Nackdelen jag kan komma på med liljor är att de doftar starkt och att pistillerna brukar färga av sig. Finns det nån liljevariant som inte är såhär? Om jag skulle ha lijlor, vad brukar man då ha i brudgummens och marsalkens corsage?
  • nu gifter vi oss

Blir det snyggt utan pistillerna då, nåt man inte lägger märke till menar jag? Jag kan ju alltid provlukta på blommorna innan jag köper dom. De som är rosa och prickiga är ju väldigt fina...och finns oftast att köpa. Jag har alltid sagt att jag ska ha gerbera eller liljor när jag gifter mig, sen jag var liten. Och massor av dom, dekorera alla bord osv... Men gerbera vet jag inte om jag är lika sugen på längre.

Det kommer bli så roligt när allt ska köpas in och det börjar närma sig! Iiiiiihh!

• Åsa Erika

Passionsblomman:
    Vart jobbar du så man vet att man får bra hjälp om man vill köpa blommor i affär?

passionsblomman skrev 2009-06-05 22:45:26 följande:
    Asiatiska liljor doftar inte och pistillerna är lätta att ta bort.Ros är mest hållbart i coursage.nu gifter vi oss skrev 2009-06-05 22:36:18 följande:
  • passionsblomman

Ingenstans just nu, men det finns många duktiga i stockholm.

Jag går och hoppas på syskon till min son och att få vara mammaledig under den närmsta framtiden, och därefter kommer jag antagligen satsa på något eget. Men det ligger ju i framtiden att se ur det blir.

Åsa Erika skrev 2009-06-06 16:47:10 följande:

Passionsblomman:Vart jobbar du så man vet att man får bra hjälp om man vill köpa blommor i affär?
  • Karmacharma

Var där idag och kollade upp just kallor, finns hela sommaren, 10st 120kr!!! Ska ha det själv, tycker de är superfina, skall även sticka i några rosor i och linda skaftet med sidenband... Kommer bli superfint!!

• Karmacharma

Pratar om hötorget nu .....!!

• nu gifter vi oss

Jag såg ljuslila strimmiga kallor och knallgula kallor igår här på mitt lokala torg, de kostade 25 kr styck men var ganska små. Hur stora var de du såg på Hötorget och fanns bara vita?

• Åsa Erika

På hötorget idag fanns det rosa, lila, svarta meninga vita kl 14 men är man där i tid så finns det nog! ;) Finns i olika storlekar...

• nu gifter vi oss

Glömde säga att det fanns helt lila här också.
    Nästa gång jag är i stan ska jag kolla Hötorget.
    Man kan ju blanda liljor och kallor annars.

• passionsblomman

Man kan absolut aldrig vare sig på torget eller i butik vara säker på att en viss blomma finns i en viss färg. Det är en ren chansning och man kan bli helt utan. Då får man vara inställd på att välja ett alternativ av vad de har.

• nu gifter vi oss

Ja, självklart! Liljor har jag aldrig sett att de varit utan dock, jag ska ha ett öppet sinne och plocka ihop till vackra buketter av vad torget och närliggande butiker har inne.

Svar på tråden Hötorget???