• MV85

migrän!!

Känner igen mig väldigt väl... Nu för tiden får jag "bara" 8-10 anfall om året, men de anfallen är väldigt jobbiga...
    Jag har haft receptbelagda mediciner sedan jag var liten (fick diagnosen migränanfall första gången när mamma åkte in med mig när jag var ca 6 månader) och det finns många olika sorter att prova sig fram genom.
    Jag har provat allt från naproxen till imigran, o det som funkat bäst för mig är diclofenak - alltså samma ämne som är i Eeze, om än nu för tiden i ganska mycket högre dos än man får receptfritt.

Gå till en läkare o hör vad de säger, det finns många mediciner man kan få att ha hemma OM anfallen sätter in, o om inte annat kan det vara skönt att slippa betala för Eeze när man kan få en likvärdig medicin mycket billigare bara för att den är receptbelagd.

• MV85
    didis skrev 2009-06-03 16:34:19 följande:
    Först - gå till en läkare!Nu kommer ytterligare en "kur"... sonen fick migrändignosen för något år sedan, då var han under 12 och för ung för migränmedicin. Läkaren rekommenderade då att han tog 2 Alvedon 500mg + 1 Ipren/ibumetin 400mg direkt vid första symtomen. Det har funkar så bra att han aldrig behövt någon speciell migränmedicin. Själv har jag sällan riktig migrän, mest vad de kallar "ögonmigrän" dvs jag får synbortfall. Även då hjälper Alvedon + Ipren.Alvedon o Ipren är lättare att få tag på om man är hemma hos någon annan tex så om inte annat kan det vara bra att llägga på minnet.
    när jag var för liten för migränmediciner fick jag treo comp och panodil nersköljt med kaffe... Det var rekommendationen från läkarna på den tiden!
    De receptbelagda mediciner jag åt upp till 12 var typen som skulle "bota" mig så jag aldrig skulle få några anfall... Har ätit allt möjligt genom åren då olika teorier funnits kring hur man ska kunna "bota" migrän... Från hjärtmediciner till blodförtunnande... Åt allt möjligt sådant innan jag var 12.. Hälsosamt va?
  • MV85
    didis skrev 2009-06-03 16:51:55 följande:
    Treo comp + panodil + kaffe låter inget gott men jag förstår tanken bakom.Det hade ju varit trevligt att bota migrän, inte minst för sonens skull (peppar, peppar han har inte haft ett anfall på 1,5 år!). Men realistiskt sett får man vara nöjd om man hittar mediciner som förhindrar/mildrar själva anfallet.Mediciner är förresten en egen historia... många gånger är det inte revolutionerande nyheter dierkt utan bara gammal skåpmat. Mest kända exemplet är väl Trombyl som var enda kotte över 50 år tar, det är egentligen en halv barnmagnecyl fast med annat namn...Man skulle jobbat inom läkemedelsindustrin!
    Det var inte gott någonstans, men det fick mig i regel att spy vilket lättade lite på anfallet så jag kunde få i mig mer av blandningen o sen somna... Något jag inte kunde göra för smärtan innan... Utom de gånger jag tuppat av av den då...

Bota migrän vore trevligt ja... Men tror inte det är rätt metod att använda barn i medicinska studier för att hitta ett botemedel... Jag har läkarna att tacka för att jag hade 3 magsår innan jag var 17 år fyllda... Ett barns mage kan inte hantera de medicinerna jag sattes på som 7-8åring..
  • MV85
    Tristan79 skrev 2009-06-03 18:01:20 följande:
    Om du kräks så är det nässpray eller spruta som gäller...
    Funkar inte på mig dock... Så för mig är det bara att "poppa" nya tabletter om jag spyr.
    Nässprayerna o sprutorna gör lika mycket för mig som ipren...
  • MV85
    Tristan79 skrev 2009-06-03 18:20:50 följande:
    Konstigt, sprayen och sprutorna går ju snabbare ut i blodet...Men men alla har sin melodi
    Olika verksamma ämnen funkar ju inte på alla tyvärr...
Svar på tråden migrän!!