• M4dd3

Vad kostar det?

Jag och min sambo har börjat fundera på att gifta oss i sommar.
    Så sjävklart har jag lite funderingar över ganska mycket.

Vi vill inte ha något stort och pampigt, utan vi kan tänka oss en vigesel med en vigselförättare på en brygga eller någonstans vid havet och därefter en stor mysig grillfest för släkt och vänner.

Vi tänkte ha grillmat med potatissallad( enkelt) och grillat kött,sallad och bröd.

Vad kan det kosta för ca 30-40 personer?

Vad kostar en vigselförättare utanför råd/statshuset?

vad finns det mer för kostnader? förutom alkohol/dricka, kläder ringar tårta osv?

Är helt ny på området som det kan märkas, tacksam för svar

• Svar på tråden Vad kostar det?
  • Panzerfaust

Räkna med 50 000Sek, minst.

• M4dd3
    Panzerfaust skrev 2009-06-08 00:07:26 följande:
    Räkna med 50 000Sek, minst.
    oj, 50 tusen för ett enkelt litet bröllop?
  • Panzerfaust

Det kostar alltid mer än vad man tror, spara ihop 50k så kan ni ju använda överskottet till en resa.

• Panzerfaust

Du säger också att ni börjat fundera på det, och i sommar? Ni är kanske lite sent ute? Ska du planera och bjuda in folk till ett bröllop som ska ske inom 2 månader?

Sedan erbjuder du för lite info för att åstadkomma någon beräkning som är mer exakt.

• M4dd3
    Panzerfaust skrev 2009-06-08 00:30:30 följande:
    Du säger också att ni börjat fundera på det, och i sommar? Ni är kanske lite sent ute? Ska du planera och bjuda in folk till ett bröllop som ska ske inom 2 månader?Sedan erbjuder du för lite info för att åstadkomma någon beräkning som är mer exakt.
    Nej det tycker jag inte alls, för det blir ju mer som en stor grillfest för släkt och vänner och som bonus har vi gift oss, inget stort alls.
  • Panzerfaust

Gör det enkelt då och räkna på i runda slängar 1000sek/per person. Mat och en hel del dryck borde det ge.

Men: ringar är dyra nu då guldpriset skjutit i höjden, vad ska ni ha för kött? Kläder (en tung post för vanliga bröllop)? Behöver ni personal? Grillar osv osv. Mer info.

• lillabruden

"Vi tänkte ha grillmat med potatissallad( enkelt) och grillat kött,sallad och bröd."
    - kolla upp charkuterier i närheten och kolla upp vad dem tar för lådor med olika kött. Blir billigare så och ofta riktigt gott

"Vad kan det kosta för ca 30-40 personer?"
    - Svårt för mig att säga....beror på vart man bor och vart man handlar osv

"Vad kostar en vigselförättare utanför råd/statshuset?"
    - Du ska endast betala för resekostnader för vigself. att ta sig fram och tillbaka. Sen blir det ju porto för hindersprövning och namnbyteslapparna

"vad finns det mer för kostnader? förutom alkohol/dricka, kläder ringar tårta osv?"
    -Dekorationer, tält om det regnar, dukar, porslin... sånt som man kommer på efterhand

• lillabruden

jo fotograf och sånt med ju! Och tack kort kanske? Inbjudningar

• MissCurly

vårt bröllop har kostat 20.000 och klart man kan bjuda in folk 2 månader innan
    Vi blir 60 personer...

* lokal 600kr för 2 dagar
    * klänning 400kr, skor hade jag sen innan
    * en liten tiara 200kr
    * 5 st engångskamror a 30kr st, 150kr
    (har fått fotograf till bröllopskort i present)
    * duk 300kr
    * dekoration till bordet samt bukett(blad och gerberas) 700kr
    * Ringarna 8000kr
    * sprit 4000kr (handlar i tyskland)
    * kött till buffén 550kr ( kycklingfile o fläskfile)
    * Buffeén( potatis, pasta, grönt, korv, bröd etc) 2000kr
    * desserten, vita bakelser 1300kr
    * smink och hår fixar en kompis
    * papperstallrikar, muggar, servetter.. kanske gick på 500kr
    * musik, vi har en bra stereo som kommer köra CD

Sen ska jag göra en liten korg med två flaskor vin, kex, ost o sånt till vigselförrätaren som han får som ett litet tack...

Vi ringde och bjöd in våra vänner och familj till en försenad 30årsfest och sen kommer vigselförrättaren dit och vigser oss, alltså ingen som vet nått

Svar på tråden Vad kostar det?