• M4dd3

Vad kostar det?

Jag och min sambo har börjat fundera på att gifta oss i sommar.
    Så sjävklart har jag lite funderingar över ganska mycket.

Vi vill inte ha något stort och pampigt, utan vi kan tänka oss en vigesel med en vigselförättare på en brygga eller någonstans vid havet och därefter en stor mysig grillfest för släkt och vänner.

Vi tänkte ha grillmat med potatissallad( enkelt) och grillat kött,sallad och bröd.

Vad kan det kosta för ca 30-40 personer?

Vad kostar en vigselförättare utanför råd/statshuset?

vad finns det mer för kostnader? förutom alkohol/dricka, kläder ringar tårta osv?

Är helt ny på området som det kan märkas, tacksam för svar

• Svar på tråden Vad kostar det?
  • MulleNuh

njaaa jag tror inte det kostar 1000:- pp.
    Men sätt ändå en högre budget än ni tror...

• missnartfru

Misscurly: vilken dröm budget!
    chansen att komma så här billigt är nog inte så stor chans men detta förslag visar att om du planerar så kan du komma billigare undan, men jag skulle också vilja veta var man kan köpa fläskfilè och kycklingfilè till 60per för 550kr??

• MissCurly

vi köpte 5,5 kg kycklingfile, kostade 49kr/kg på ICA när de hade billigt och sen köpte vi 5kg fläskfile på coop när de hade för 59 kr/kg, det gäller att passa på

Sen kommer vi ha massa annat gott på buffé bordet med...

• MissCurly

sen blir vi bara 50.... jag som tryckte fel, sorry

• MysanX

Min tanke är nog att ska man komma billigt undan så gäller det att planera.
    Allt kostar mer än vad man tror. Vi hade en budgett på 100 000 då hade vi räknat med allt trodde vi. Nu närmar vi oss 200 000 sträcket.
    Så gör en budgett. Att räkna med 1000 pp tror jag ligger rätt bra till om man ska hålla det litet och intimt. Det kostar ju massa runt omkring.
    Man kan göra det billigt men som sagt, då krävs det rätt mycket planering. Ta hjälp av folk i omgivningen, plocka blommor själv, be kompisarna ta med grillar och grilla åt er. Be mamma göra potatissallad, svärmor att göra sallad. Gör egna inbjudningar från tex panduro. Be någon kompis ta kort. Köp billiga ringar på tex guldfynd. Köp kläder på H&M. Man kan göra massa saker billigt men då gäller det att man kan ha folk som hjälper till.
    Sätt er ner och skriv ner alla måsten och gör sen en preliminär budgett.

• Holmbride
    MissCurly skrev 2009-06-08 10:09:35 följande:
    vi köpte 5,5 kg kycklingfile, kostade 49kr/kg på ICA när de hade billigt och sen köpte vi 5kg fläskfile på coop när de hade för 59 kr/kg, det gäller att passa på Sen kommer vi ha massa annat gott på buffé bordet med...
    men du med kött räknar man ju på 150-250gr/person....
    det där blir ju bara 100gr var... ;)
  • Nordiskbrud
    Holmbride skrev 2009-06-09 09:10:55 följande:
    men du med kött räknar man ju på 150-250gr/person....det där blir ju bara 100gr var... ;)
    Men de var ju 50 pers och har 5g av vardera, det blir väl ändå 200 g per person (100 g kyckling och 100 g fläskilé). Delar man upp allt i lagom buffébitar är det inget problem eftersom det finns massa annat också.

Tycker Holmbrides budget låter klart rimmlig, dessutom verkar de redan betalt det mesta...
  • Vid havet

Vi kommer vara 28 vuxna och 3 barn och vi räknar med runt 45-50000 kr. Men då har vi ingen lokalhyra. Men dyr ring, hyrd jackett, riktig brudklänning (fast den kostade "bara" 3500) och bukett från florist. Det känns def. inte som ett budgetbröllop bara ett litet.

Vi ska ha ung. samma upplägg som ni annars.

• missnartfru

Ja då har du förstått att jag inte planerat något vidare med maten då, vi ska också göra vår mat själva...

MissCurly skrev 2009-06-08 10:09:35 följande:
    vi köpte 5,5 kg kycklingfile, kostade 49kr/kg på ICA när de hade billigt och sen köpte vi 5kg fläskfile på coop när de hade för 59 kr/kg, det gäller att passa på Sen kommer vi ha massa annat gott på buffé bordet med...
  • pysselbruden

Vi har ett upplägg rätt likt er, dvs borgelig vigsel utomhus, och sedan fest med buffé. Vi har en budget på 40 000 för 50 gäster, men då är det inräknat boende för ca hälften av gästerna och vi catrar maten istället för att göra den själv.

Så här ser vår bugdet ut i stora drag:

Kläder (både brud och brudgum) 4000 kr
    Vigselförrättare 500 kr
    Vigselring 3000 kr
    Inbjudningskort, tackort, placeringkort mm (inkl porto) 1000 kr
    Lokal 1250 kr
    Dekorationer 800 kr
    Blommor 100 kr (plockar i trädgården och gör egna buketter)
    Mat (catrad buffé inkl 2 personal) 13 000 kr
    Dryck 7000 kr (köper mestadels på systemet)
    Tårta 500 kr
    Boende för gäster 8000 kr
    Frukost för gästerna dagen efter 500 kr

Hår och smink fixar min svägerska, fotar gör min bror.

Svar på tråden Vad kostar det?