• M4dd3

Vad kostar det?

Jag och min sambo har börjat fundera på att gifta oss i sommar.
    Så sjävklart har jag lite funderingar över ganska mycket.

Vi vill inte ha något stort och pampigt, utan vi kan tänka oss en vigesel med en vigselförättare på en brygga eller någonstans vid havet och därefter en stor mysig grillfest för släkt och vänner.

Vi tänkte ha grillmat med potatissallad( enkelt) och grillat kött,sallad och bröd.

Vad kan det kosta för ca 30-40 personer?

Vad kostar en vigselförättare utanför råd/statshuset?

vad finns det mer för kostnader? förutom alkohol/dricka, kläder ringar tårta osv?

Är helt ny på området som det kan märkas, tacksam för svar

• Svar på tråden Vad kostar det?
  • MissCurly
    Holmbride skrev 2009-06-09 09:10:55 följande:
    men du med kött räknar man ju på 150-250gr/person....det där blir ju bara 100gr var... ;)
    Det kommer räcka med det köttet, sen kommer det till franskpotatissallad, pastasallad, grönsallad, olika sorters korvar, brytbröd, ostar, frukt :)
  • MissCurly
    missnartfru skrev 2009-06-09 12:33:40 följande:
    Ja då har du förstått att jag inte planerat något vidare med maten då, vi ska också göra vår mat själva...
    men passa på o handla nu, tex har netto billig fläslfile, 49 kr kg.... superbiligt
  • lecaroline
    Panzerfaust skrev 2009-06-08 00:55:14 följande:
    Gör det enkelt då och räkna på i runda slängar 1000sek/per person. Mat och en hel del dryck borde det ge.Men: ringar är dyra nu då guldpriset skjutit i höjden, vad ska ni ha för kött? Kläder (en tung post för vanliga bröllop)? Behöver ni personal? Grillar osv osv. Mer info.
    Jag håller nog med här. det är ju inte maten i sig som kostar 1000kr utan allt annat runt omkring. Inbjudningskort, tackkort, mat, dricka, kläder, ringar, lull lull och säg inte att ni inte behöver det. För det kommer senare

Vem ska grilla allt, ni kommer inte hinna med det.. Ska ni sätta en i familjen på det, eller hyra in någon..?
    Ska det vara tärna och bestman?? Folk som hjälper till brukar få gåvor räkna med det...
  • lecaroline

Har också hört att det är svårt att hitta en ledig vigselförättare nu för tiden.
    Börja där först!!

• Glimta

Hej o välkommen till BT!
    Mitt råd är att använda verktygen här för att lägga upp en budget, tänk på att ni faktiskt inte måste ha allt som står med i budgeten!
    Bli inte skrämda av alla de höga summor som nämns här på BT för det finns jättemånga tips o knep för att få ner kostnaden här också.
    Slutsumman beror ofta på hur mkt ni tänkt/vill göra själva.
    Sedan beror det ofta lite på var i landet ni bor.

Vi gjorde så här: Vi räknade lite på vad vi faktiskt hade råd med att lägga på ett bröllop. Bestämde en MAX-summa och sedan planerade vi efter det. Det går alltid att få ner kostnaderna på något sätt!

• agtiwi

Vi kommer bli 44 personer totalt och ska ha förrätt, grillbuffè, tårta samt fest på kvällen. Skillnaden är väl att vi gifter oss kyrkligt. Allt under dagen och kvällen kommer vi bjuda på. Detta kommer kosta oss 21 000 kr med ALLA kostnader inräknade.

• lecaroline
    agtiwi skrev 2009-06-09 15:22:41 följande:
    Vi kommer bli 44 personer totalt och ska ha förrätt, grillbuffè, tårta samt fest på kvällen. Skillnaden är väl att vi gifter oss kyrkligt. Allt under dagen och kvällen kommer vi bjuda på. Detta kommer kosta oss 21 000 kr med ALLA kostnader inräknade.
    Menar du alla kostnader med maten?+ Eller med kläder och ringar osv..
  • planerarbröllop

TS: Det låter som ett bröllop vi ska ha nu i augusti förutom att vi viger oss i kyrkan. Vigselförättare är gratis.
    Vårat bröllop kommer gå på MAX 20.000 ink. allt!

• lecaroline

Hur är det möjligt om man får fråga.. kan ni ge lite mer detaljer??

• planerarbröllop
    planerarbröllop skrev 2009-06-09 15:35:57 följande:
    TS: Det låter som ett bröllop vi ska ha nu i augusti förutom att vi viger oss i kyrkan. Vigselförättare är gratis.Vårat bröllop kommer gå på MAX 20.000 ink. allt!
    Med allt är kläder till mig, min sambo och två brudnäbbar. Det är tårta, blommor till mig, min sambo, tärnan, två brudnäbbar och till bestman. Det är även ring till mig och gravyr till min sambos ring inräknat.
    Det är tårtan (fast vi vill ha cupcakes istället), maten som vi fixar själva. Det är alkohol inräknat som vi köper på finlandsfärjan. Det är ett partytält inräknat som gick på 3000:-. Det är inräknat bord och stolar som vi hyr och även eget porslin som vi köpt på Ikea. Med porlin menar jag kaffekoppar, tallrikar, vinglas, dricksglas, bestick, dukar, tygrosenblad mm.
  • lecaroline

För oss gick det där på ca 60 000kr. Vi var 68 personer. Vi fixade förätten själva och en vännina till mig gjorde tårtan och vi betalade hennes inköp. Varmrätten catrade vi.

Sedan gav vi presenter till alla som hjälp oss att göra i ordning allt.. Och en billig hotell natt..

• agtiwi

lecaroline: Exakt allt är inräknat i den summan! Klänning, ringar, kostym, näbbarnas kläder, mat, dekoration, blommor, ja allt som behövs den dagen kort och gott!

• lecaroline

Fotograf, tackkort, inbjudningskort osv också??

• agtiwi

Min pappa ska ta några kort, men vi ska inte ha någon proffsfotograf. Detta för att det räcker för oss att nära och kära kommer knäppa lite kort. M2b:s syster och hennes sambo nämnde för några dagar sedan att de funderade på att anlita ett proffs som tar några bilder på oss och ge oss det i bröllopspresent. Ärligt talat känns det som att det är viktigare för dom än för oss.
    Tackkort och inbjudningskort är inräknat.
    Alla kläder osv är helt nytt, men jag har lagt ner många timmar på att leta efter det vi vill ha till bra priser. Det har resulterat i att jag lyckats hitta bla. några reor samt någon enstaka butik som har utförsäljning pga att de ska slå igen.

• Hedebris

det kommer nog inte bli lika dyrt som vårt.

vi betalde 75000.

vi hade häst och vagn, dyr klänning, kycklingfile till förrätt, oxfilé till varmrätt, fin lokal, tårta för 5700... fotograf för 10 000.

vi hade ca 70 gäster på middagen

• lecaroline

Ja vi hade tur med min mans kläder det var halva reapriset i Thn 2000kr med skor.. så vi la ca 7000kr i kläderna. Min mamma ville köpa näbbklänningarn så då fick hon det.

Smink och hår gör du själv då..?

• agtiwi

m2b:s syster gör hår och smink. Det är lite tjänster och gentjänster! Vi har valt att lägga de mesta pengarna på festen och ha det ganska enkelt överlag. Vårat bröllop kommer återspegla oss vilket är oerhört viktigt. Tårtan kommer jag också göra själv! Dels sparar vi in 1200 kr på det och dels så blir den exakt som vi vill ha den om vi gör den själva!

• lecaroline

Jag vill absolut inte ge kritik, men att skriva en total summa och antal personer.
    Då visar det sig att allt inte ingår där som igentligen hör till bröllopskostnader. Saker man inte behöver jag vet men som ända personen som frågar själv måste välja bort..
    Det ni inte har med har jag lagt 7200 + några tusen till på tårtan..

• agtiwi

Ja, fast det är ju upp till var och en att göra som den vill. Jag tänker inte räkna in faktiska kostnader, alltså vad det skulle kostat att köpa tårtan från kondis etc. Hymlar inte heller med att vi gör det själva. Ibland får jag känslan av att vi som sparar in genom att göra saker själva inte ska räknas med för att det inte är vad man skulle fått betala i butik. Vem har bestämt att man måste catera all mat, att man måste ha proffsfotograf etc?

• lecaroline

Nu läste du inte riktigt vad jag skrev.
    Bröllop är bröllop oavsett vad det kostar och jag tycker att man ska lägga det man har råd med, så börja inte med det där..

Men om någon frågar vad det kostar så får man ju faktiskt tala om att detta ingår inte i det priset helt enkelt annars blir det ju missvisande för den som tror att de kan få hela kalaset för en ungefärlig summa med ca samma antal bjudna..

Svar på tråden Vad kostar det?