• isop

Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...

Som du kanske läst befinner jag mig i exakt samma situation. Har tagit p-piller i tolv år, och tog min sista tablett den 21 maj.

Jag vet ännu inte om kroppen vaknat, men försöker hålla koll på livmodertappen och slemmet (ursäkta om jag är för detaljerad), dels för ägglossningen men även för att jag av naturliga skäl undrar när jag ska få mens. Är ju inte van vid att inte veta, utan har under 12 år fått mens på eftermiddagen exakt samma söndag varje månad

Min ovana gör det svårt för mig att bedöma kroppens tecken, men det skulle kunna tänkas att ägglossning är på g under veckan, men nu har min man precis blivit dunderförkyld, så det blir nog inget de närmaste dagarna.

Annars är det säkraste tipset att ha sex varannan dag under de fertila veckorna (typ, börja fem dagar efter mensens slut och fortsätt två veckor, eller så), eller för all del, varannan dag året runt. Det är ju olika det där, vissa har sex varje dag och andra mer sällan.

Det jag mest undrar över är hur jag ska hantera det här "projektet". Jag blir lätt otålig och har redan läst på till vansinne, för att känna att jag gör något. Men det här måste jag nog släppa taget om och låta "gå som det går", för annars fattar jag inte hur jag ska kunna slappna av och leva som vanligt. Det är ju en väldigt utdragen process med bara en chans i månaden och det är inget för otåliga!

• isop
    passionsblomman skrev 2009-06-08 20:41:34 följande:
    Sanningen är ju dock att MAX var 28:e dag har man chansen och det rör sig om ca 12 timmar under ett dygn. Att det då tar uppemot ett år är i det perspektivet vare sig förvånande eller oroande.
    Ja, och bortsett från att man måste pricka så att ägget blir befruktat så har jag läst att det sedan bara är i 25% av fallen det befruktade ägget verkligen fastnar i livmodern vid min ålder. Så man kan pricka rätt flera gånger utan att lyckas.
  • isop

Nalle Puh 40 skrev 2009-06-09 10:27:13 följande:

Kanske en superdum fråga men kan man ta ett glas vin någon gång nu när vi ska på smekmånad? Jag kan ju faktiskt vara gravid men det är för tidigt för att göra ett test. Kan det skada fostret så tidigt eller är det bättre att låta bli helt?
    Vill du vara helt säker får du kanske avstå, men jag har läst att fostret så tidigt inte tar någon näring från moderns kropp, utan har egen försörjning ett par veckor i alla fall. Om ditt ägg blivit befruktat ska det färdas genom äggledaren i en vecka, tror jag, innan det börjar fästa i livmodern.

De flesta vet inte om de är gravida så tidigt och jag har inte hört att det skulle skada med måttlig konsumtion (ett glas vin åt gången, typ). Och som någon sa, det kan ta flera år att bli gravid och att inte dricka på hela den tiden kan bli tråkigt om man nu tycker om vin och alla andra dricker. Jag tror inte att det är farligt, och jag tror att om man får missfall så var det ändå inte ett särskilt livsdugligt foster.
  • isop

Jag tror för den delen inte att ett livsdugligt, friskt foster får skador av ett glas vin i veckan, eller så. Men om jag blir gravid kommer jag inte att dricka en droppe när jag väl vet om det. Dumt att ta onödiga risker.

• isop

Jag har tagit folsyretabletter i en månad nu, finns på Apoteket. Man ska gärna börja ta dem i förväg, men börja nu ni som inte börjat, är mitt tips.

• isop

Jag har läst om någon på något forum som beställde från testlagret. Tror att det var på familjeliv.

• isop

Nalle Puh 40 skrev 2009-06-10 11:31:18 följande:

Jag har ALLTID mått prima med mina piller, var därför jag åt dem under många år fastän jag var singel, nu FASAR jag för min mensvärk som säkert kommer tillbaka igen
    Jag mådde också bra med mina p-piller, märkte ingen skillnad förutom att mensen blev lite kortare, vilket bara var positivt. Fast det bästa hade varit att slippa mensen helt
  • isop

Jag har varit på semester och komm tillbaka rätt nyligen, och nu har jag läst ikapp i tråden.

Jag har fått min första riktiga mens, den kom på dagen 5 veckor efter min sista "p-pillermens" och det stämmer med mina dimmiga minnen från min ungdom när jag inte tog p-piller. Tycker mig minnas att det var 5 veckor mellan, eller kanske mer. I så fall har ju kroppen hoppat igång direkt (efter 12 år med p-piller).

Jag kände inte ett dugg den här gången, innan när jag tog p-piller kände lätt värk i magen samma dag som mensen kom. Men nu ingenting. Det är ju bra. Mindre bra kanske att mensen verkar vara mycket längre, men det minns jag också från min ungdom.

Jag är 33 och min man är också 33. Vi har inte varit särskilt aktiva den här månaden, men jag har fört dagbok över min livmodertapp och slemmets tillstånd. Nu tvekar jag lite den här månaden eftersom vi båda fyller år i april och en eventuell fullträff skulle ge beräknat förlossningsdatum i april, men jag antar att det är dumt att tänka så, vi är rätt gamla och man kanske ska ta alla chanser man får.

Det jag är mest rädd för angående förlossningen är att spricka och ha ont efteråt, särskilt att få bestående men som inkontinens. Själva förlossningen blir säkert plågsam, men jag ser det som helt naturligt. Och det går ju över. Men att få beståenden men skulle kännas hemskt...

• isop

Nalle Puh 40 skrev 2009-07-02 17:54:40 följande:

Är det ditt första barn???
    Ja, hur så?
  • isop

Nalle Puh 40 skrev 2009-07-06 11:04:04 följande:

Nej, jag bara undrade... Var inget illa menat...
    Okej

Den här månaden tror jag att vi ska försöka köra på varannan dag och se om det tar sig
  • isop

Min mens borde ha kommit igår, men jag har bara haft mens en gång sedan jag slutade med p-pillerna, så därför är det svårt att veta om den är regelbunden eller ej.

Sedan i fredags har det molat i magen och jag trodde att mensen skulle komma. Men nu har det molat i fyra dagar och ingen mens. I vanliga fall märker jag inte ens att mensen är på väg, så molvärk i fyra dagar har jag aldrig varit med om förut.

Funderar nu på om jag ska testa, eller om jag ska vänta några dagar till. Det verkar som om testerna funkar från första dagen av utebliven mens, men jag vet ju egentligen inte om den är regelbunden...

Enda anledningen för mig att testa är den här konstiga molvärken, samt att jag är lite nyfiken förstås. Men jag vill inte hålla på med en massa tester i onödan, det är för uppslitande, tror jag...

• isop
    harthurs skrev 2009-08-04 05:33:28 följande:
    Sitter just nu pa Mandagskvallen och njuter av ett glas rott vin.. Kan inte lata bli att tanka pa OM jag nu ar gravid men anda tar det har glaset.. hmm.. och hur det kommer vara att inte fa dricka pa 9 manader... eller mer om man ammar forstas..Men sjalvklart vet jag att det ar hur vart det som helst! Bara en liten tanke..Nan som fick reda pa att ni var gravida samtidigt som ni druckit da o da?
    Jag tror att det har tillkommit mängder av barn utan att mamman vetat om det i början, jag vet flera exempel där mammorna festat på rätt bra (vanligt vid oplanerade graviditeter). Jag vet inte om jag sticker ut hakan nu och blir lynchad, men jag tror inte att ett glas vin då och då är allvarligt farligt för barnet. Däremot skulle jag aldrig dricka själv om jag visste med säkerhet att jag var gravid. Det är bättre att ta det säkra före det osäkra och vara rädd om det lilla livet. Det står i rekommendationerna att man inte ska dricka alkohol, men att man inte vet säkert hur det påverkar barnet. Så det finns nog inga tydliga problem för den som tagit ett eller två glas. Vid ständig alkoholism är det väl dokumenterat att barnet utvecklas långsammare och ligger efter sina jämnåriga, så bra är det ju inte med alkohol. Men knappast inte så farligt att barnet direkt blir skadat av ett enda glas.

Vad gäller amning har jag hört att det går bra att dricka vin när man ammar, men som vanligt gäller måttliga mängder (ett glas, kan jag tänka mig). En viktig anledning till att inte dricka sig berusad är att man måste vara vid sina sinnes fulla bruk för att kunna ta hand om barnet, så måttlighet blir ledordet även vid amning. Men som sagt, det ska gå bra att dricka lite när man ammar.
  • isop
    Leksi skrev 2009-08-06 11:08:11 följande:
    Hur har det gått? Har du testat eller har mensen kommit? *nyfiken*
    Nej och nej. Jag har inte testat och inte fått mens. Men jag tror att mensen bara är sen. Den är säkert oregelbunden eftersom jag slutat nyligen med p-pillerna.

Jag försöker hålla koll på livmodertappen och jag tror att mensen är på g nu, borde komma inom en vecka. Jag för anteckningar i princip varje dag för att kunna gå tillbaka och försöka lista ut ÄL. Men det blir ju svårare och svårare ju mer oregelbunden mensen är.
  • isop

En sak som irriterar mig förresten: jag gick upp två kilo när jag slutade med p-pillerna. Otroligt förargligt.

• isop

Så, nu har mensen kommit. Efter att jag slutat med pillerna var det 35 dagar till nästa mens. Nu var det 48 dagar mellan.

Det kommer att bli mycket klurigt att räkna ut ägglossningen på det här viset. Vi får väl hoppas på slumpen.

Svar på tråden Vi som precis har slutat med p-piller och hoppas bli gravida inom det närmsta...