Inlägg från: lingon82 |Visa alla inlägg
  • lingon82

Vad kan detta kosta?

passionsblomman skrev 2009-06-09 20:43:42 följande:
    DUMHETER!Stå aldrig och ljug i butiken. Jag tror jag skulle hoppa över dig som kund då faktiskt.Det är bättre att isåfall säga"så här mkt kan jag lägga, vad kan du hjälpa mig med för den summan?"mia mi skrev 2009-06-09 20:17:06 följande:
    Helt vänligt frågar jag dig varför. Om jag köper matvaror i en butik måste jag inte redogöra för vad som ska lagas av dem. Köper jag en klänning måste jag inte berätta hur den ska användas. Köper jag en bil berättar jag inte vart jag tänker köra.
    Om man nu upplever att en florist lägger på priset för att man pratar bröllop har man väl rätt att gå in och beställa vad man vill utan att svara på frågor.
    Jag vill tillägga att de florister jag vänt mig till bemötte mig på följande sätt (helt och ärligt dagens sanning. Inga påhitt alls!) I båda fallen berättade jag att det var en BRUDbukett jag ville ha enligt bilden jag hade med mig, samt tärnbuketter och corsage.Den första floristen gav förslag på olika blommor och grönt som kunde användas. Jag fick tre olika alternativ på rosor i olika storlek och prisklass. Hon specificerade priset för blommor och material samt arbetskostnad. Hon reserverade sig för att slutpriset kunde gå upp eller ner med max en hundralapp för det jag beställde (fick skriftligt på det). Hon lyssnade, kom med förslag och var allmänt proffsig.
    Längre upp på gatan fick jag direkt veta att "brudbuketter gör jag inte för mindre än 1500 kr, tärnbuketter kostar minst 500 även om det bara är tre rosor i dem". Hon ville inte specificera materialkostnaden och tyckte jag var besvärlig som hade med mig en bild eftersom "det inkräktade på hennes kreativa hantverk". Behöver jag tillägga att jag valde den första floristen? Hon är kanske inte billigast i stan (har faktiskt inte kollat eftersom jag fastnade så för henne, då hon även erbjöd sig att komma med blommorna till frisören 500 meter bort.
    Passionsblomman; jag läser dina inlägg med glädje just för att du verkar så kunnig inom ditt område men det finns nog HUR många oseriösa som helst som tyvärr försöker lura en. Så är det inom alla branscher.
  • lingon82

Tack för ditt svar, Passionsblomman. Det var upplysande att få den informationen.
    jag ögnade igenom den prisspecifikation jag fick från stället jag beställde på och enligt den skulle jag vilja säga att timpriset för floristens hantverk ligger på ca 300 kr per timme ex material. Det kan man ju absolut inte säga är dyrt! Det ska ju sociala avgifter och sånt på det sen också. Det är nog ungefär samma som en frisör tar ut för sitt arbete.

Min bästa väninna gick som florist ett par år efter gymnasiet men började plugga vidare istället. Hon skulle egentligen bundit blommorna till bröllopet men då hon är tärna tyckte jag det var lite mycket begärt att hon skulle göra det också. Hon rådde mig dock när jag kollade runt att se till att floristen specificerade arbetskostnad och material just för att kunna bedöma rimligheten. Som du säger Passionsblomman vill man ju veta att det är kvalitet man betalar för och att den som binder min bukett får lön med förmåner.

Min väninna sa dock också att hon stött på folk som av princip vägrar binda en bukett för mindre än en viss summa om man säger ordet bröllop. Kanske är det som du skriver att många florister tycker att brudar är jobbiga typer? Men nog diskuterat om det. Det stora problemet verkar ju vara att folk tycker man ska ha allt till inga pengar alls, oavsett om det gäller blommor, sminkning, håruppsättning, lokal, catering och så vidare.

• lingon82

Tack för det tipset. Skrev precis ett lååångt inlägg om vad jag tycker om detta.

• lingon82

I Skåne (som enligt passionsblomman är billigare än övriga landet) betalar jag 25 kr för de små rosorna, 35 för mellan och ca 45 för stooora. Detta är hos en florist, vita pengar.

Svar på tråden Vad kan detta kosta?