Vad kan detta kosta?
Om man nu upplever att en florist lägger på priset för att man pratar bröllop har man väl rätt att gå in och beställa vad man vill utan att svara på frågor.
Jag vill tillägga att de florister jag vänt mig till bemötte mig på följande sätt (helt och ärligt dagens sanning. Inga påhitt alls!) I båda fallen berättade jag att det var en BRUDbukett jag ville ha enligt bilden jag hade med mig, samt tärnbuketter och corsage.Den första floristen gav förslag på olika blommor och grönt som kunde användas. Jag fick tre olika alternativ på rosor i olika storlek och prisklass. Hon specificerade priset för blommor och material samt arbetskostnad. Hon reserverade sig för att slutpriset kunde gå upp eller ner med max en hundralapp för det jag beställde (fick skriftligt på det). Hon lyssnade, kom med förslag och var allmänt proffsig.
Längre upp på gatan fick jag direkt veta att "brudbuketter gör jag inte för mindre än 1500 kr, tärnbuketter kostar minst 500 även om det bara är tre rosor i dem". Hon ville inte specificera materialkostnaden och tyckte jag var besvärlig som hade med mig en bild eftersom "det inkräktade på hennes kreativa hantverk". Behöver jag tillägga att jag valde den första floristen? Hon är kanske inte billigast i stan (har faktiskt inte kollat eftersom jag fastnade så för henne, då hon även erbjöd sig att komma med blommorna till frisören 500 meter bort.
Passionsblomman; jag läser dina inlägg med glädje just för att du verkar så kunnig inom ditt område men det finns nog HUR många oseriösa som helst som tyvärr försöker lura en. Så är det inom alla branscher.