Inlägg från: Seriously In Love |Visa alla inlägg
  • Seriously In Love

Ex:ens efternamn, eller helt nytt?

Brottas med vilket efternamn vi ska välja... Jag har min ex-mans efternamn, han har sin ex-frus efternamn. Och så har vi barn sedan tidigare båda två, så det känns på något sätt skönt att få behålla samma namn som dem, samtidigt som jag kanske vill komma ifrån min ex-mans efternamn... Hmmm, vet inte vad jag vill!! Vad tycker ni, någon som varit i samma sits?

• Svar på tråden Ex:ens efternamn, eller helt nytt?
  • Seriously In Love

Men, tycker inte ni det känns konstigt att inte heta samma som era barn (om ni har några vill säga, det vet ju inte jag )

• Seriously In Love

Barnen går på dagis resp. lågstadiet, som om man tänker ur perspektivet att de bor hemma länge till och man hamnar i många situationer i skola m.m. där man är refererad till som xxx's mamma, så är det lättare för alla att veta vems förälder man är om man har samma efternamn. Är ni med på hur jag tänker då...?

• Seriously In Love

Det var en bra idé!! Har inte tänkt på den förut...

• Seriously In Love

Hmmm... den lagen kände jag inte till. Vart kan man läsa om sånt?

• Seriously In Love

Till T0612... din idé är jag fortfarande med på. Det lät bra, då heter jag mitt nuvarande efternamn som mellannamn + nya efternamnet och han heter sitt nuvarande efternamn som mellannamn + nya efternamnet. Eller hur, det var så du menade?

• Seriously In Love

Oj, det vart lite komplicerat detta... jag har mailat skatteverket och frågat om vi får göra som T0612 föreslog, jag gillade den idén!!

• Seriously In Love

Japp, så får det bli!! Men hur sjutton kommer man fram till vilket nytt gemensamt efternamn man ska ha?? Ingen av oss har något vidare speciellt eller roligt efternamn i släkten att använda.

• Seriously In Love

Ahhh, vad krångligt detta verkar bli... Om man ansöker om nytt namn hos PRV får man inte ha ett mellannamn... Så hur ska man få till det så att det blir så. Kan man lösa det ändå. Någon som vet???

• Seriously In Love

Jo, för att det känns bra att ha kvar en länk till barnen, namnmässigt... De har ju samma efternamn som vi har nu och om vi bara tar ett nytt namn så tappar vi den länken. Jag tycker det känns viktigt.

Svar på tråden Ex:ens efternamn, eller helt nytt?