• Emelieca

Civilingenjörer!

Tänkte bara höra om det finns fler civilingenjörer än mig härinne. Jag pluggar teknisk fysik och är klar om ett år och börjar bli tokorolig över jobb.

Ni som pluggat fysik eller annan civilingenjörsutbildning: Hur lätt fick ni jobb och vad för jobb har ni fått. Har ni haft nått vettigt extrajobb under studierna och hur lyckades ni få det isf? Vill ju verkligen inte starta mitt liv efter måååånga års studier som arbetslös.

Fler än jag som gifter mig som student? Verkar vara den enda på KTH som jag känner till iaf.

• Svar på tråden Civilingenjörer!
  • Emelieca

Ingen som vill dela med sig?

• J D

Jag har gått i en klass med civ. ing som nu är nyexade. Jag kan säga så mkt som att det iaf verkar vara lättare att få jobb med den utb. än som jurist. Spec. om du går ut nästa år- då är nog det värsta över.

Min fästman är också civ. ing. och gifter sig med ett år kvar av studierna .

• PersianBride

Jag pluggar till civiling. i bioteknik. Mitt sista år. Gör mitt exjobb i USA och förhoppningsvis kommer jag fortsätta jobba där också. Min syster har annars ingengörutbildning i teknisk fysik...hard stuff!!

• LochG

Jag pluggar till civilingenjör inom IT och gifter mig nu på lördag Jag ska börja exjobba om ca 1,5 vecka, så det är full fart! Jag oroar mig faktiskt inte så mycket för jobb, det är ett senare problem. Siktet är först och främst inställt på examen.

Känner också att det är ovanligt att gifta sig innan examen. När gifter ni andra er?

• Aleta

Tja, jag gick maskinteknik, men av olika anledningar har jag jobbat med allt möjligt annat istället. Jag var t o m lantbrukare i flera år.

Jag tänkte mest säga att du inte ska stressa så hemskt över om du får "rätt" jobb eller inte på en gång. Du utbildar dig ju i princip till en första klassens problemlösare, så det du kommer att jobba med kan se ut på väldigt många olika sätt. Och vad är ett "vettigt" extrajobb? Jag och mina kompisar jobbade på ställen som Securitas och IKEA osv. Det tycker jag är vettiga jobb. Jag var alltid stolt när jag drog på mig uniformen och gick till jobbet.

Försök att ta det lugnt, det blir nog med stress när du väl får ditt jobb. En tredjedel av mina tjejkompisar från studietiden har blivit mer eller mindre utbrända med sjukskrivningar och ingen ork ens för sina egna barn.

Och som min pappa alltid sa:
    "Det bästa med att vara civilingenjör är att man vet hur lite alla andra civilingenjörer egentligen vet."

• Emelieca

Tack för alla svar
    Ska försöka stressa ner lite och njuta av sista året som student, är ju faktiskt riktigt skönt att kunna ta sovmorgon när man vill, fika när man vill och gå hem när man vill. Så får framtiden visa sig själv.

• Jojjo82

Jag är civilingenjör i Interaktionsteknik och Design (typ datavetare...) och tog examen för ca 2½ år sedan. Bodde i en liten stad då och det var lätt att få jobb på samma ställe där jag både sommarjobbat och gjort mitt examensarbete. Jobbade som konsult i 1½ år och nu är jag fast anställd på ett företag i Malmö. När jag tog examen var det inte så svårt att få jobb, men jag kan inte säga att det är så svårt nu heller för jag bytte precis jobb. IT-inriktade civilingenjörer tror jag har det lättare att få jobb, iaf som det ser ut i jobbannonserna...

• Aleta

Om man bor på mindre orter kan det vara stor brist på civilingenjörer. De verkar nämligen flockas i storstäderna.

• J D

Emelieca skrev 2009-06-11 07:43:26 följande:
    Tack för alla svar Ska försöka stressa ner lite och njuta av sista året som student, är ju faktiskt riktigt skönt att kunna ta sovmorgon när man vill, fika när man vill och gå hem när man vill. Så får framtiden visa sig själv.

Ja, där har du verkligen en fördel med din utbildning- har aldrig fungerat för mig på juristlinjen iaf .

• J D

Med tillägget- och ändå får ni bättre ingångslön och har lättare att få jobb! Jag är inte bitter

• Emelieca

J D skrev 2009-06-11 15:03:33 följande:

Ja, där har du verkligen en fördel med din utbildning- har aldrig fungerat för mig på juristlinjen iaf .
    Fast vi har faktiskt väldigt mycket schemalagt på KTH, men många kurser passar mig bättre att plugga själv istället för att sitta och lyssna på en usel föreläsare. Vissa KTH-professorer kan vara riktigt dryga...
  • Aleta

...och plugga på nätterna istället.

Emelieca skrev 2009-06-11 07:43:26 följande:
    Tack för alla svar Ska försöka stressa ner lite och njuta av sista året som student, är ju faktiskt riktigt skönt att kunna ta sovmorgon när man vill, fika när man vill och gå hem när man vill. Så får framtiden visa sig själv.
  • LochG

Jojjo82: jag läser inriktning mot användbarhet/MDI och ska börja exjobba på ett företag i Malmö den 22:e =)

Ahhh...om 40,5 timmar står jag och min blivande vid kyrkdörrarna. Är så sjukt nervös!

• Jojjo82

Ah, vad spännande! Lycka till med exjobb och bröllop

LochG skrev 2009-06-11 22:26:35 följande:
    Jojjo82: jag läser inriktning mot användbarhet/MDI och ska börja exjobba på ett företag i Malmö den 22:e =)Ahhh...om 40,5 timmar står jag och min blivande vid kyrkdörrarna. Är så sjukt nervös!
  • J D

Emelieca skrev 2009-06-11 16:20:49 följande:
    J D skrev 2009-06-11 15:03:33 följande: Fast vi har faktiskt väldigt mycket schemalagt på KTH, men många kurser passar mig bättre att plugga själv istället för att sitta och lyssna på en usel föreläsare. Vissa KTH-professorer kan vara riktigt dryga...

Jo, fast det är samma på juristlinjen men ska man ha höga betyg (vilket man måste) så gäller det att plugga 40-50 timmar i veckan jämt. Då hinns tyvärr inte så många spontanfikor och sovmorgonar med. Om man inte pluggar på nätterna och sover för lite då. Men då brukar det inte gå så bra på de tentor som vi gör...

Svar på tråden Civilingenjörer!