• oliveroebbasmamma

Är det ingen som fått ångest innan ni gått in i kyrkan???

Jag undrar därför att jag börjar bli så jädra nervös för att jag ska svimma el nåt i kyrkan? 2 veckor kvar och jag börjar redan nu få sömnproblem!!!

Gissar att det kanske är vanliga känslor, men ibland ångrar jag mig nästan när jag tänker på hur nervös jag kommer vara när vi står där o ska in!!

Känns inget kul med såna anspänningar när man har så mycket att fixa med innan!!

Berätta hur ni upplevde det och hur det blev, så kanske jag kan lugna mig lite...eller så blir det värre

• Svar på tråden Är det ingen som fått ångest innan ni gått in i kyrkan???
  • Burre Präst

Det är inte ovanligt att brudpar är lite oroliga och nervösa inför vigseln, men när man väl står där brukar det släppa; nu är ju all planering klar, det finns inget mer man kan göra, inget mer att fixa, så då brukar nervositeten hos bruden släppa.

Däremot märker jag ofta att brudgummen kan bli rejält nervös när de precis ska gå in, men eftersom ni inte behöver göra något på egen hand, det är ju prästen som leder vigseln, så finns det egentligen inget att oroa sig för.

• oliveroebbasmamma

Burre Präst skrev 2009-06-11 10:07:12 följande:

Det är inte ovanligt att brudpar är lite oroliga och nervösa inför vigseln, men när man väl står där brukar det släppa; nu är ju all planering klar, det finns inget mer man kan göra, inget mer att fixa, så då brukar nervositeten hos bruden släppa.Däremot märker jag ofta att brudgummen kan bli rejält nervös när de precis ska gå in, men eftersom ni inte behöver göra något på egen hand, det är ju prästen som leder vigseln, så finns det egentligen inget att oroa sig för.
    Jo, det är sant!
    Men det är mycket min blivande som jag oroar mig för oxå! Hans största bekymmer med att gifta sig är att behöva läsa något själv framme vid altaret. Men då sa jag att man brukar säga efter prästen, så då blev han lugn! Nu hade vi samtal med prästen i tisdags o bland det första han säger är att jag vill inte veta av nåt att ni läser efter mig, utan jag tycker det är mycket bättre ni skriver nåt fint o läser själva... Behöver jag säga att min sambo blev vit i ansiktet Stackarn!
    Vet inte om det hjälper, men har fått tips från flera att ta en konjak (bara lite naturligtvis) innan, så dom värsta nerverna släpper...men det vet jag inte om jag vågar...
  • puppis

Hej du!

Gift sedan 090606..

Jag kände precis som du. Drömde mardrömmar och sov väldigt dåligt de sista nätterna. Vi räddades av att vi skulle fotografera innan vigsen, och allting drog ut på tiden. Så fem minuter FÖRE tre rusade vi in på toaletten (där middagen hölls) och sedan rivstartade vi med bilen och körde 200 meter till kyrkan. Vi kom in cirka 2 minuter före tre... Och då stod prästen där och sade att vi var så fina och hjälpte mig att rätta till schalen. Och sedan var det bara att gå in, prick klockan tre! Jag var ganska lugn och all nervositet hade lagt sig då. Tänk på att stå lite bredbent framme hos prästen, så minskar du risken för att svimma, det sade vår präst till oss inanan!

Det kommer att gå så bra och jag avundas dig som har din härliga dag framför dig!

Kram

• passionsblomman

Men VA?

Nu ska jag säga något jag vanligtvis retar mig på här Det där gör ni faktiskt som ni vill!

Prästen kan ju knappast TVINGA er att skriva egna löften. De finns ju i vigselritualen redan och vad i hela friden ska ni gå utanför den för?

• Emilan

Både jag och min man var nervösa innan men som tur var hade vi fotografering till ca 1 timme innan vigseln och hade full fokus på den
    När vi sen gick uppför altargången var det nervöst men det släppte ganska snabbt. Jag bestämde mig för att bara njuta!! Alla är ju där för vår/er skull
    Det kommer bli helt underbart Jag lovar

• Hemlig2009

Det är roligt att gifta sig! Inget att vara nervös för.

• Kjell Präst
    oliveroebbasmamma skrev 2009-06-11 10:11:46 följande:
    Burre Präst skrev 2009-06-11 10:07:12 följande:
    Jo, det är sant!Men det är mycket min blivande som jag oroar mig för oxå! Hans största bekymmer med att gifta sig är att behöva läsa något själv framme vid altaret. Men då sa jag att man brukar säga efter prästen, så då blev han lugn! Nu hade vi samtal med prästen i tisdags o bland det första han säger är att jag vill inte veta av nåt att ni läser efter mig, utan jag tycker det är mycket bättre ni skriver nåt fint o läser själva... Behöver jag säga att min sambo blev vit i ansiktet Stackarn!Vet inte om det hjälper, men har fått tips från flera att ta en konjak (bara lite naturligtvis) innan, så dom värsta nerverna släpper...men det vet jag inte om jag vågar...
    Märklig sak att säga av en präst! Naturligtvis kan han inte tvinga er att skriva eller läsa själva - om ni nu inte vill.
  • passionsblomman

Jag blir lite upprörd här på er räst märker jag. Vad är det för konstigheter att säga sådär?

SA ni inte att ni är extra nervösa!

Ring och säg till honom och att ni vill läsa efter!

• Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-06-11 10:35:51 följande:
    Jag blir lite upprörd här på er räst märker jag. Vad är det för konstigheter att säga sådär?SA ni inte att ni är extra nervösa!Ring och säg till honom och att ni vill läsa efter!
    Ja, gör det!
  • Emilan

Vår präst sa att han gärna ville att vi skulle ge varann egna löften. Men när min då skräckslagne man sa att han inte ville så var det inga problem att "läsa efter". Det måste man ju få känna själv

Svar på tråden Är det ingen som fått ångest innan ni gått in i kyrkan???