• didis

Gör man så?

Även jag hade blivit förvånad.

Antagligen är inte barn medbjudna men även för två personer blir det ju bara för maten 2000 kr om man skall ha vin till och sedan tillkommer kläder, boende, resa...

Respektlöst kan jag tycka men jag hade accepterat inbjudan eftersom det var min bror (han hade dock aldrig gjort så, haha, fattig student som han är!).

• didis

Om du skall påpeka det eller inte beror på er relation.

Om vi hade en god relation hade jag itne tvekat att säga - du det här blir alldeles för dyrt för oss, vi kommer gärna till restaurangen efteråt och skålar med er men sedan åker vi hem. Eller nå´t liknande.

Det är ju inte heller bra om det ligger och pyr i er framtida relation.

papriken skrev 2009-06-11 13:25:49 följande:
    det stod även på inbjudan att de hellre ville att vi närvarade än presenter och det bifogades även en förbestämd 3 rättersmeny á 500kr/pp. (barn halva priset.) inga valmöjligeter alltså.känner mig tvungen att närvara eftersom det är min bror men det blir en sån dålig stämning i och med priset! dels får vi avbryta vår norge semester tidigare, betala resa dit samt 500pp och vi kan inte fira med champagne för att vi måste komma hem. (hotell är inte att tänka på) Ska jag påpeka detta för dem eller hur göra??
  • didis

Besvärad kanske jag inte skulle känna mig men knappast bekväm.

Inte ens om syskonen gifter sig skulle jag vilja fira i 3 dagar och bott på hotell har jag gjort så mycket i mina dagar att det mest är tråkigt, faktiskt.

Hade vi önskat ha ert bröllop hade vi haft råd (och det utan att pappa betalar hälften och utan lån) men det har aldrig varit varken min eller makens dröm. Tyvärr är din attityd lite nedlåtande emellanåt. Självklart skall man vara stolt över sitt jobb och sina inkomster (det är jag!) men gränsen mot skryt är ibland hårfin. Svenskt? Ja kanske. Sverige är historiskt sett ett fattigt land där måttfullhet "alltid" varit en dygd.

Jag hoppas att ni får det bröllop ni drömmer om! Det fick vi.

PS. när det gäller kuvertavgift håller jag med dig.

mindag2009 skrev 2009-06-16 00:03:12 följande:
    Varför skulle du känna dig besvärad när du själv aldrig kommer få veta den faktiska kostnaden?Du kommer då som våran gäst och vi vill att du ska trivas inte tänka på hur mycket maten har kostat.
  • didis
    mindag2009 skrev 2009-06-16 10:52:20 följande:
    Om du tex är bjuden på ett bröllop som skulle ske i vi säger Amsterdam hade inte du varit glad om någon hade fixat hotell,transfer för din familj?Eller hade du tackat nej bara för att det inte är eran stil?
    Nu är jag en egensinnig jävel så jag hade insisterat på att själv betala resa och hade inte känt mig bekväm med att någon annan betalat. MÖJLIGEN om det varit mina/makens syskon.

Men det är jag det!
  • didis

Skrev du inte i en annan tråd att han betalar ungefär hälften?

mindag2009 skrev 2009-06-17 11:55:50 följande:
    Jag har aldrig skrivit att han betalar en STOR del. Han betalar en del av bröllopet!
  • didis

Ok. Citerar dig i en annan tråd:

"Vi kommer att göra så här: Pappa betalar 230 tusen, vi lägger 250 tusen och sen så lånar vi 100 från min mans egna företag.
    Men de pengarna går inte riktigt bröllopet, för vi vill åka till vårat nybyggda hus i Thailand på bröllops resa. Men om vi inte tar lånet kommer inte huset vara klart"

Det låter som ungefär hälften för mig.

mindag2009 skrev 2009-06-17 12:55:46 följande:
    Nej det stämmer verkligen inte!Han betalar EN DEL av bröllopet. Han betalar ca 200 tusen resten betalar vi, men vad resten är tänker jag inte berätta.
  • didis

Ibland kan man känna troll på lukten, ibland märker man dem först när de okänsligt klampar omkring.

Men man får förstå dem, det är inte lätt att känna om något hamnar under deras ludna fötter. Och att hålla reda på svansen är svårt, den sopar lätt till folk i förbifarten.

Svar på tråden Gör man så?