• papriken

Gör man så?

Jag mottog i dagarna en inbjudan till min brors bröllop. Ca. 10 mil härifrån, kyrka sedan restaurangmiddag som kostar 500kr/pp exkl dryck. (!!) De hade inte ens hört av sig för att kolla om vi kunde det datumet nu mitt i semestertider..

Gör man så? är det inte lite märkligt?
    DYRT eller ska jag bara sluta gnälla? :)

• Svar på tråden Gör man så?
  • Floff

Tyvärr har nog alla "rätt" att göra som de själva vill med sitt bröllop.. Dock kan han nog inte räkna med att alla kommer, både med tanke på datum och pris!

• signo

håller med.
    tycker också att det var alldeles för dyrt.

• didis

Även jag hade blivit förvånad.

Antagligen är inte barn medbjudna men även för två personer blir det ju bara för maten 2000 kr om man skall ha vin till och sedan tillkommer kläder, boende, resa...

Respektlöst kan jag tycka men jag hade accepterat inbjudan eftersom det var min bror (han hade dock aldrig gjort så, haha, fattig student som han är!).

• b2b09

Jag har förstått det som att kuvertavgift är väldigt vanligt i vissa delar av landet men ovanligt i vissa...
    De har kanske velat hålla det hemligt (hela bröllopet) och därför inget sagt... men då får man ju även vara lite medveten om att folk kanske tackar nej...

• Bambi76

Jag tycker inte att det är en konstig sak att ta en kuvertavgift även om jag och min blivande aldrig skulle göra det själva.Tycker dock att 500:-/pp exkl dryck är lite dyrt men det beror ju på var och vad man ska käka. Om vi hade tagit kuvertavgift på vårat bröllop och hade tagit för hela summan så skulle den har landat på ca 1500:-/pp och det skulle jag verkligen inte ha velat skriva det på våra inbjudningskort

• agtiwi

Att de inte kollat med er först om ni kunde tycker jag är en sak. De kanske ville ha det helt hemligt ända tills inbjudningarna kom. Det är faktiskt inget jag skulle reagerat på eller blivit sur på. Däremot låter det lite dyrt med 500 kr/skalle för mat exklusive dryck.

• passionsblomman

Att de inte kollar datumet med allt och alla är jag inte så förvånad över. Kanske tycker de just semestertider verkar bra för att då är folk lediga?

Att ta betalteller låta sina gäster stå för oika delar av en bröllopsfest är alltid kontroversiellt.

Jag hade inte reagerat negativt ifall upplägget var att "vi gifter oss, efteråt går vi på restaurang och äter, den som vill får gärna göra oss sällskap och dessa menyer finns att välja på:xxxxx till pris xxxx. Vi vill hellre ha sällskap vid matbordet än presenter!"

Då får man ju välja vilka delar av dagen man är med på, man bestämmer själv vad man vill äta och så.

• agtiwi

passionsblomman: Du uttrycker dig precis lika bra som vanligt! Det är ungefär så jag menar med!

• Rhythm

Själv skulle jag aldrig vilja ha kuvertbröllop, men räknar man lite snabbt på vad det kostar med caterad mat så är det nog rimligt iaf.
    Skulle vi tagit kuvertavgift på vårt bröllop hade det hamnat på 675 kr/per exl. dryck!
    Nu vill jag bjuda till fest, men har man inte råd så antar jag att detta är ett alternativ för att få det man vill.
    Men då får man nog räkna med att folk inte har råd att komma.
    Har själv tackat nej till ett bröllop med kuvertavgift, som var långt bort, så det hade blivit kostnader för hotell och resa också.

Svar på tråden Gör man så?