• papriken

Gör man så?

Jag mottog i dagarna en inbjudan till min brors bröllop. Ca. 10 mil härifrån, kyrka sedan restaurangmiddag som kostar 500kr/pp exkl dryck. (!!) De hade inte ens hört av sig för att kolla om vi kunde det datumet nu mitt i semestertider..

Gör man så? är det inte lite märkligt?
    DYRT eller ska jag bara sluta gnälla? :)

• Svar på tråden Gör man så?
  • novemberbrud2009

mindag2009 skrev 2009-06-15 22:26:24 följande:

Ja som jag skrev så kan man kanske ha råd med kaffe och kaka efter bröllopet då?
    Ja, men folk måste ju hursomhelst äta (helst om det är långväga) och det tror jag man vill göra tillsammans med brudparet den dan (när man äntligen får rå om varandra).
  • Betty Boop augusti2009

Men 500kr per/pers? TS tycker det är dyrt och undrar vad vi tycker.
    Har vi gått ut så hårt att folk blir skrämda?
    Tror inte folk är så lättskrämda.

blyg skrev 2009-06-15 22:31:55 följande:
    Kanske en aning OT, men att gå ut så hårt med sina åsikter kanske skrämmer bort folk från att våga skriva i forumet. Man kanske kan yttra sina åsikter utan att "trycka ner" andra. Lite finkänslighet och en tanke på medmänniskor är inte alls så dumt att ha i bakhuvudet.
  • passionsblomman

Som sagt - detta är ett alltid lika kontroversiellt och hett ämne. Ett par eftertänksamma andetag och insikten att kuveravgift är helt acceptrat i vissa kretsar, kan vara klokt så det inte bara blir en fråga om vad två tre enskilda tycker.

Jag är väldigt nyfiken på HUR vanligt detta egentligen är, och hur det kunnat bli så att vissa inte höjer ett ögonbryn, för att "så gör alla hos oss" medan andra ser det som helt otänkbart.
    Någonstans måste det ju ha börjat...

• Krokus10
    mindag2009 skrev 2009-06-15 22:23:25 följande:
    Men herregud, hör hur det låter! Du är BJUDEN på fest men du ska BETALA för MIN fest.Mitt bröllop vet jag kommer att bli dyrt pga att det är ca 350 pers som kommer att komma. Kuverten kostar ca 1800 per person.Så du kan kanske tänka dig vilka summor vi kommer upp i.Självklart vet jag att alla inte kan bjuda så många. Men man får faktiskt mätta mun efter matsäck! Om man inte har råd så får man kanske bara bjuda på kaffe och kaka efter vigseln.
    Fraga: Tycker du verkligen att det ar vart att betala over en halv miljon kronor, endast for maten??
  • Betty Boop augusti2009

Det kan även vara så att folk betalar, går på bröllopet och har säkert jätteroligt. Men de kanske ändå inte tycker att det är helt ok (det är inget man säger direkt).

passionsblomman skrev 2009-06-15 22:37:54 följande:
    Som sagt - detta är ett alltid lika kontroversiellt och hett ämne. Ett par eftertänksamma andetag och insikten att kuveravgift är helt acceptrat i vissa kretsar, kan vara klokt så det inte bara blir en fråga om vad två tre enskilda tycker.Jag är väldigt nyfiken på HUR vanligt detta egentligen är, och hur det kunnat bli så att vissa inte höjer ett ögonbryn, för att "så gör alla hos oss" medan andra ser det som helt otänkbart.Någonstans måste det ju ha börjat...
  • Panzerfaust

Grejen är att det är fullkomligt valfritt hur man arrangerar sitt bröllop/fest vill inte gästerna betala det som kommer behöva betalas så står det dem fritt att stanna hemma. Vi har valt att bjuda på allt men jag förstår helt och fullt att folk väljer att göra på andra sätt.

• Betty Boop augusti2009

Det finns ju folk som hyr egna öar på andra sidan jordklotet och forslar ditt tusen gäster. Folk handlar oftast efter sin ekonomi och beter sig som den närmsta kretsen.

Krokus10 skrev 2009-06-15 22:40:28 följande:
    Fraga: Tycker du verkligen att det ar vart att betala over en halv miljon kronor, endast for maten??
  • Krokus10

Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 22:43:48 följande:

Det finns ju folk som hyr egna öar på andra sidan jordklotet och forslar ditt tusen gäster. Folk handlar oftast efter sin ekonomi och beter sig som den närmsta kretsen.
    Jo jag ar medveten om det, att alla har sin egen budget, jag personligen tyckte att det lat lite overdrivet bara for en dag.
  • passionsblomman

Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 22:41:29 följande:

Det kan även vara så att folk betalar, går på bröllopet och har säkert jätteroligt. Men de kanske ändå inte tycker att det är helt ok (det är inget man säger direkt).
    Ja absolut!

Men jag har sett den här diskussionen tillräckligt många ggr för att ha insett att det ÄR vedertaget på vissa ställen och inte alls på andra, eller, ställen är fel, vissa umgängeskretsar. Gästerna själva tar det för givet att det blir en kuveravgift.

Det är ett helt nytt fenomen för vissa och så blir det en krock i trådarna.
  • novemberbrud2009
    mindag2009 skrev 2009-06-15 22:23:25 följande:
    Men herregud, hör hur det låter! Du är BJUDEN på fest men du ska BETALA för MIN fest.Mitt bröllop vet jag kommer att bli dyrt pga att det är ca 350 pers som kommer att komma. Kuverten kostar ca 1800 per person.Så du kan kanske tänka dig vilka summor vi kommer upp i.Självklart vet jag att alla inte kan bjuda så många. Men man får faktiskt mätta mun efter matsäck! Om man inte har råd så får man kanske bara bjuda på kaffe och kaka efter vigseln.
    Du skulle kunna bjuda på många kakor ;)
Svar på tråden Gör man så?