• papriken

Gör man så?

Jag mottog i dagarna en inbjudan till min brors bröllop. Ca. 10 mil härifrån, kyrka sedan restaurangmiddag som kostar 500kr/pp exkl dryck. (!!) De hade inte ens hört av sig för att kolla om vi kunde det datumet nu mitt i semestertider..

Gör man så? är det inte lite märkligt?
    DYRT eller ska jag bara sluta gnälla? :)

• Svar på tråden Gör man så?
  • novemberbrud2009
    mindag2009 skrev 2009-06-16 00:03:12 följande:
    Varför skulle du känna dig besvärad när du själv aldrig kommer få veta den faktiska kostnaden?Du kommer då som våran gäst och vi vill att du ska trivas inte tänka på hur mycket maten har kostat.
    Jag skulle nog ha mer ångest över hur jag skulle klä mig, vad jag skulle ha för presenter osv om jag visste att det var ett lyxbröllop jag skulle på. Fast det är klart om man kände er väl skulle det kanske se annorlunda ut.
  • mindag2009
    novemberbrud2009 skrev 2009-06-16 11:44:39 följande:
    Jag skulle nog ha mer ångest över hur jag skulle klä mig, vad jag skulle ha för presenter osv om jag visste att det var ett lyxbröllop jag skulle på. Fast det är klart om man kände er väl skulle det kanske se annorlunda ut.
    Men vi har faktiskt tackat nej till presenter och sagt att alla som vill får istället tänka på vår son som gick bort för 2 år sedan och skänka pengar till spädbarns fonden i hans namn!
    Vi har det vi behöver, men jag vet att de flesta redan har köpt presenter fast vi tydligt har sagt att vi ej vill ha.
  • novemberbrud2009
    mindag2009 skrev 2009-06-16 12:22:21 följande:
    Men vi har faktiskt tackat nej till presenter och sagt att alla som vill får istället tänka på vår son som gick bort för 2 år sedan och skänka pengar till spädbarns fonden i hans namn!Vi har det vi behöver, men jag vet att de flesta redan har köpt presenter fast vi tydligt har sagt att vi ej vill ha.
    Åh, vad fint av dig :)
    Tråkigt att höra om din son.
  • 090208

mindag2009:

Jag tycker det ar annu tokigare att lana sig upp over oronen ELLER spendera sina besparingar pa ett sant brak-brollop!
    Du gillar sakert inte att jag kritiserar ditt val. Men sa kritiserar du andra oxa.

Jag bor utomlands och forsoker planera festen harifran. Mamma & pappa plus nagra fler har ERBJUDIT sig att betala maten istallet for att ge oss brollopspresent (som ar helt vardelost eftersom vi bor i ett kollektiv har och inte kan slapa med oss en massa grejer tillbax hit).
    Ska man tacka nej till det och sta och flina som en idiot nar man far presenter man inte kan anvanda? Det ar att slosa pengar tycker jag.
    (Men detta ar INTE samma sak som kuvertavgift, sa kanske lite OT... Men jag har en poang dock.)

Se det sahar: Man behover/vill inget ha, varken pengar eller presenter. Sen vill man av nagon anledning gifta sig snart (man kanske ar doende i cancer, blivit gravid, 1 i paret fatt drom-jobb och ska flytta utomlands ett tag etc etc etc...).
    Da kanske man valjer att ha kuvertavgift och far ju brollopet i brollopspresent! Vad ar skillnaden??

P.S Idag har jag horn och hoppas lite sa dar barnsligt att du har en nara van eller syskon som kommer ta kuvertavgift... Jaja, jag vet...

Krokus10 skrev 2009-06-15 22:40:28 följande:
    Fraga: Tycker du verkligen att det ar vart att betala over en halv miljon kronor, endast for maten??
  • 090208
    novemberbrud2009 skrev 2009-06-15 23:49:57 följande:
    För mig är sannolikheten större att jag skulle bli inbjuden till vigsel och få betala 500kr i kuvertavgift för middagen än att jag blir bjuden på en 3-dagars fest med middag på 1800kr/kuvertet. :)Jag skulle gå på båda men jag skulle nog känna mig mer besvärad att gå på det sista.
    Jag haller med! Aven om jag inte vet den exakta kostnaden som marken man ju att det ar pakostat. Barn svalter ihjal... Man kan resa och se varlden...

Och forresten, guuud vad skont att slippa oroa sig for present!! Vad koper man egentligen till folk i brollopspresent, och vad kostar det???
    Hade ju hellre gett dom "brollops-bidrag" i present sa man slipper aka till Orrefors och shoppa...
  • Aleta
    090208 skrev 2009-06-16 16:42:29 följande:
    Se det sahar: Man behover/vill inget ha, varken pengar eller presenter. Sen vill man av nagon anledning gifta sig snart (man kanske ar doende i cancer, blivit gravid, 1 i paret fatt drom-jobb och ska flytta utomlands ett tag etc etc etc...).Da kanske man valjer att ha kuvertavgift och far ju brollopet i brollopspresent! Vad ar skillnaden??P.S Idag har jag horn och hoppas lite sa dar barnsligt att du har en nara van eller syskon som kommer ta kuvertavgift... Jaja, jag vet...
    Det är sant, man kan aldrig veta vad som ligger bakom olika val som folk gör.

Jag skulle själv inte vilja ha ett bröllop med en fast kuvertavgift, men jag ser inget fel i att folk ger pengar istället för presenter. (Det är fint att gästerna ger till välgörande ändamål som i mindag2009s fall, men bröllopspresenter har enligt tradition varit för att hjälpa till att starta parets nya liv ihop och har man inte allt redan så är det inte fel att följa traditionen.)

Man skulle ju kunna tänka sig också att det blir lika jobbigt att känna sig tvungen att bjuda tillbaka lika fint som en annan tycker att det är att betala kuvertavgift.

Vad händer t ex i ert fall mindag2009 om någon av era bekanta går i konkurs, blir av med allt de äger och måste leva på minimilön.
    Blir de inte längre bjudna eftersom de inte kan bjuda igen?
    Blir de bjudna, men väljer att inte gå eftersom de vet att de aldrig kan bjuda igen?
    Är det inte väldigt stor risk att vänskapen försvinner samtidigt med pengarna om man känner sådana krav?

vad jag försöker säga är att kuvertavgiftsbröllopet ger en kostnad direkt som känns som tvång, men det stora bröllopet där det bjuds på allt kanske också skapar ett slags tvång, fast som skjuts på framtiden?

(OBS, jag diskuterar för att jag tycker att det är intressant, jag försöker inte döma ut någon.)
  • 090208

By the way, man gar ju inte till ett brollop utan present sa det ar minsann oxa ett tvang. Och kanske inte alls billigare.

Har last nagra tradar om par som har planerat i flera manader men far restskatt, nagot brakar ihop i hemmet, man kanske masta resa till Australien for en begravning (vilket exempel...) eller far foten fran jobbet eller whatever. DOM tycker jag synd om. Som bokat en massa och far panik att dom inte kan betala.

• Stolpen
    agtiwi skrev 2009-06-11 13:02:13 följande:
    Att de inte kollat med er först om ni kunde tycker jag är en sak. De kanske ville ha det helt hemligt ända tills inbjudningarna kom. Det är faktiskt inget jag skulle reagerat på eller blivit sur på. Däremot låter det lite dyrt med 500 kr/skalle för mat exklusive dryck.
    Jag håller med! Varför ska dom kolla om datumet passar dig när det är dom ska gifta sig och det är deras stora dag! Kuvertavgift eller inte - jag tycker att många har alldeles för många åsikter om andras idéer för bröllop! Alla gör ju på sitt sätt! Det är din bror, tacka ja och kom som du är! och se glad ut!
  • mindag2009

Vi varken tömt våra besparingar eller tagit lån!
    Det enda vi har tagit lån för är att bygga klart vårat hus i Thailand, så att vi kan åka dit på bröllops resa.
    Det enda jag kritiserar är betalbröllo, för mig är det så fel att ta betalt för en fest man "bjuder" på.
    Vi vill heller inte ha några som helst bröllops presenter som du kan läsa lite högre upp i tråden! Det enda vi vill är att få vara nära de vi älskar.

090208 skrev 2009-06-16 16:42:29 följande:
    mindag2009:Jag tycker det ar annu tokigare att lana sig upp over oronen ELLER spendera sina besparingar pa ett sant brak-brollop!Du gillar sakert inte att jag kritiserar ditt val. Men sa kritiserar du andra oxa.Jag bor utomlands och forsoker planera festen harifran. Mamma & pappa plus nagra fler har ERBJUDIT sig att betala maten istallet for att ge oss brollopspresent (som ar helt vardelost eftersom vi bor i ett kollektiv har och inte kan slapa med oss en massa grejer tillbax hit).Ska man tacka nej till det och sta och flina som en idiot nar man far presenter man inte kan anvanda? Det ar att slosa pengar tycker jag.(Men detta ar INTE samma sak som kuvertavgift, sa kanske lite OT... Men jag har en poang dock.)Se det sahar: Man behover/vill inget ha, varken pengar eller presenter. Sen vill man av nagon anledning gifta sig snart (man kanske ar doende i cancer, blivit gravid, 1 i paret fatt drom-jobb och ska flytta utomlands ett tag etc etc etc...).Da kanske man valjer att ha kuvertavgift och far ju brollopet i brollopspresent! Vad ar skillnaden??P.S Idag har jag horn och hoppas lite sa dar barnsligt att du har en nara van eller syskon som kommer ta kuvertavgift... Jaja, jag vet...
  • mindag2009

Ursh vilka påståenden, självklart blir mina vänner fortfarande bjudna. De är ju mina vänner!
    Nej, så är det absolut inte i våran krets. Vi har faktiskt många som har drabbats väldigt hårt av bankkrisen men ändå kommer att komma på vårat bröllop.

Aleta skrev 2009-06-16 16:58:44 följande:
    Det är sant, man kan aldrig veta vad som ligger bakom olika val som folk gör.Jag skulle själv inte vilja ha ett bröllop med en fast kuvertavgift, men jag ser inget fel i att folk ger pengar istället för presenter. (Det är fint att gästerna ger till välgörande ändamål som i mindag2009s fall, men bröllopspresenter har enligt tradition varit för att hjälpa till att starta parets nya liv ihop och har man inte allt redan så är det inte fel att följa traditionen.)Man skulle ju kunna tänka sig också att det blir lika jobbigt att känna sig tvungen att bjuda tillbaka lika fint som en annan tycker att det är att betala kuvertavgift.Vad händer t ex i ert fall mindag2009 om någon av era bekanta går i konkurs, blir av med allt de äger och måste leva på minimilön. Blir de inte längre bjudna eftersom de inte kan bjuda igen? Blir de bjudna, men väljer att inte gå eftersom de vet att de aldrig kan bjuda igen?Är det inte väldigt stor risk att vänskapen försvinner samtidigt med pengarna om man känner sådana krav?vad jag försöker säga är att kuvertavgiftsbröllopet ger en kostnad direkt som känns som tvång, men det stora bröllopet där det bjuds på allt kanske också skapar ett slags tvång, fast som skjuts på framtiden?(OBS, jag diskuterar för att jag tycker att det är intressant, jag försöker inte döma ut någon.)
Svar på tråden Gör man så?