• papriken

Gör man så?

Jag mottog i dagarna en inbjudan till min brors bröllop. Ca. 10 mil härifrån, kyrka sedan restaurangmiddag som kostar 500kr/pp exkl dryck. (!!) De hade inte ens hört av sig för att kolla om vi kunde det datumet nu mitt i semestertider..

Gör man så? är det inte lite märkligt?
    DYRT eller ska jag bara sluta gnälla? :)

• Svar på tråden Gör man så?
  • passionsblomman

Det har funnits, det vet jag. Det brukar bli bråk i dem också.

mindag2009 skrev 2009-06-15 23:05:48 följande:
    Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 23:01:01 följande:
    Ursh, vad trött jag är när jag inte ens kan läsa!Men här i Sverige ska vi hålla tyst om vi vill lägga mycket pengar på sitt bröllop och de som har budgetbröllop ska få applåder. Sökte efter någon tråd som tex heter " Vi som inte vill ha något budget bröllop" eller " Det spelar igen roll vad det kostar" men jag hittade faktiskt igen sådan *konstigt*.
  • mindag2009

Är det någon här som har varit på ett sådant där betalbröllop som kan förklara hur det går till rent praktiskt?

• mindag2009
    passionsblomman skrev 2009-06-15 23:06:40 följande:
    Det har funnits, det vet jag. Det brukar bli bråk i dem också.
    Hur då?
    Då är ju bara de som vill kunna spendera pengar där?
    Eller kommer de som vill ha betalbröllop in där också?
  • MimmiMama
    mindag2009 skrev 2009-06-15 22:23:25 följande:
    Du är BJUDEN på fest men du ska BETALA
    Kan inte annat än hålla med!
    Man bjuder väl inte om man vill att de som kommer ska betala?!?
    För oss känns det helt märkligt att be gästerna betala för maten ja t o m för drycken.
    VI vill ju att de ska dela dagen med oss och VI vill umgås med dem. Om de tackar ja så har de ju andra kostnader som resa, boende och kläder inte ska de behöva betala för att få vara med på festen!
    Vi valde att bjuda färre så att vi verkligen kan BJUDA våra gäster på en bröllopsfest.
    Men som jag förstått så är detta väldigt vanligt att ha kuvertavgift. Jag sticker kanske ut näsan nu men det verkar vara vanligare bland par som har en ganska bra inkomst.
    Ibland får man känslan att besparingen paret gör på kuvertavgiften går till att lyxa till allt lite.
    Finare lokal, extra dyr ring m m
    Vi bor i en lite mindre kommun och många är inte höginkomstagare och de flesta här skulle aldrig komma på tanken att ha kuvertavgift.
    Vi har valt en ring, mat, lokal utifrån våra ekonomiska förutsättningar så att vi kan BJUDA.
    Det var viktigt för oss.
    Jag respekterar att andra väljer att göra på annat sätt och har andra förutsättningar.
    Detta är en intressant diskussion!
    Hoppas det är högt i tak för olika åsikter!
  • novemberbrud2009
    MimmiMama skrev 2009-06-15 23:09:26 följande:
    Jag sticker kanske ut näsan nu men det verkar vara vanligare bland par som har en ganska bra inkomst.Ibland får man känslan att besparingen paret gör på kuvertavgiften går till att lyxa till allt lite.Finare lokal, extra dyr ring m mVi bor i en lite mindre kommun och många är inte höginkomstagare och de flesta här skulle aldrig komma på tanken att ha kuvertavgift.
    [/citat]

Där håller jag inte med.
    [citat]
    Detta är en intressant diskussion! Hoppas det är högt i tak för olika åsikter!
    Men det här håller jag med om :)
  • tågjäntan

Det har funnits en tråd för lyxbröllop. Fast nu minns jag inte vad den hette/heter... Jag tror det är fler som är beredda att betala som du för sitt bröllop. Om du inte hittar den tråden - varför inte starta en egen?

• novemberbrud2009
    mindag2009 skrev 2009-06-15 23:07:09 följande:
    Är det någon här som har varit på ett sådant där betalbröllop som kan förklara hur det går till rent praktiskt?
    Det stod ett bröllops-kontonummer på "Vi gifter oss - kortet" (om jag nu inte kan använda mig av inbjudan) där man skulle sätta in pengar för maten (eller delar av maten). Därmed hade man också osat.
  • Betty Boop augusti2009

Nämen, jag blir generad. Känner att det är lite pinsamt.
    Ja, vad olika vi alla är.

novemberbrud2009 skrev 2009-06-15 23:16:04 följande:
    Det stod ett bröllops-kontonummer på "Vi gifter oss - kortet" (om jag nu inte kan använda mig av inbjudan) där man skulle sätta in pengar för maten (eller delar av maten). Därmed hade man också osat.
  • mindag2009

Men som sagt så har både jag och min man väldigt bra arbeten och kommer att betala för ALLT. Allt från hotell rum till presenter och aktiviteter under helgen!
    Samma sak med alla våra nära och kära de skulle aldrig ta betalt. Om man har fixat en fest eller liknande då kan man ju inte be folk betala för att komma bara för att ja har lust att ha en fest!

Kan inte annat än hålla med! Man bjuder väl inte om man vill att de som kommer ska betala?!?För oss känns det helt märkligt att be gästerna betala för maten ja t o m för drycken.VI vill ju att de ska dela dagen med oss och VI vill umgås med dem. Om de tackar ja så har de ju andra kostnader som resa, boende och kläder inte ska de behöva betala för att få vara med på festen!Vi valde att bjuda färre så att vi verkligen kan BJUDA våra gäster på en bröllopsfest.Men som jag förstått så är detta väldigt vanligt att ha kuvertavgift. Jag sticker kanske ut näsan nu men det verkar vara vanligare bland par som har en ganska bra inkomst.Ibland får man känslan att besparingen paret gör på kuvertavgiften går till att lyxa till allt lite.Finare lokal, extra dyr ring m mVi bor i en lite mindre kommun och många är inte höginkomstagare och de flesta här skulle aldrig komma på tanken att ha kuvertavgift.Vi har valt en ring, mat, lokal utifrån våra ekonomiska förutsättningar så att vi kan BJUDA.Det var viktigt för oss.Jag respekterar att andra väljer att göra på annat sätt och har andra förutsättningar. Detta är en intressant diskussion! Hoppas det är högt i tak för olika åsikter!
  • mindag2009
    novemberbrud2009 skrev 2009-06-15 23:16:04 följande:
    Men vad hemskt! Som att skicka en faktura innan bröllopet.
Svar på tråden Gör man så?