• papriken

Gör man så?

Jag mottog i dagarna en inbjudan till min brors bröllop. Ca. 10 mil härifrån, kyrka sedan restaurangmiddag som kostar 500kr/pp exkl dryck. (!!) De hade inte ens hört av sig för att kolla om vi kunde det datumet nu mitt i semestertider..

Gör man så? är det inte lite märkligt?
    DYRT eller ska jag bara sluta gnälla? :)

• Svar på tråden Gör man så?
  • Betty Boop augusti2009

Undrar lite om det här fenomenet existerar i något annat land. Vi svenskar är ju kända för att vara "lite snåla".

• novemberbrud2009

Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 21:10:36 följande:

Undrar lite om det här fenomenet existerar i något annat land. Vi svenskar är ju kända för att vara "lite snåla".
    Tror inte det handlar om att vilja vara snål. Jag tror att alla som hade möjlighet skulle vilja bjuda sina gäster.

Sen kanske en del inte har möjlighet att spara varje månad och kanske vill gifta sig innan dom är lastgammal ;)

Sen är det nog typiskt svenskt iaf :)

Personligen tycker jag kuvertavgift är bättre än ett lån!
  • passionsblomman

Jo det gör det. Min sambos kollegablev bjuden på syrianskt bröllop och när han kom in i entrén stod där två värdar som sa hej och välkomna och så femhundra kronor tack.

De här svenska grabbarna-de var tre st- hade ingen aning och heller inte mkt pengar med sig,. Det var bara till att skramla ihop vad de hade och så nådigt bli insläppta. Det framgick ingalunda av inbjudan att det var behäftat med en kostnad att komma.

I flera andra lnder är det också gott omm tex bruddans där man ska fästa sedlar på brudens kläder medan hon dansar för gästerna. Många kulturer tror jag har olika riter där man sm bybor förser paret med en startbuffert i form av dyrbarheter.

Så alldeles unikt tror jag inte det är.

• Betty Boop augusti2009

Men om man inte har råd att bjuda på fest så är det väl inte helt okej att gästerna då får betala.
    Gifta sig kan man ju göra på massa olika sätt, billigt eller dyrt väljer man själv.

• mindag2009
    novemberbrud2009 skrev 2009-06-15 21:18:07 följande:
    Tror inte det handlar om att vilja vara snål. Jag tror att alla som hade möjlighet skulle vilja bjuda sina gäster.Sen kanske en del inte har möjlighet att spara varje månad och kanske vill gifta sig innan dom är lastgammal ;)Sen är det nog typiskt svenskt iaf :)Personligen tycker jag kuvertavgift är bättre än ett lån!
    Nej, ursh! Jag skulle ALDRIG sätta min fot på ett sådant bröllop. Vad ska man igentligen skriva på "inbjudan" för man bjuder ju inte på något? "Hej kom och se oss bli man och hustru, sen så betala för vårat bröllop"???

Nej om man bjuder till fest så BJUDER man. Om man inte har råd så får man göra så att man får gifta sig efter plånboken.
  • novemberbrud2009

Jag var på min bästa väns bröllop - med kuvertavgift och det var alldeles underbart! Det bästa bröllopet jag varit på.

Jag hade inte velat att hon inte bjöd mig bara för att hon inte hade råd. Det hade inte varit hon att gå till rådhuset och gifta sig då hon har många vänner.

Jag vet att hon innerst inne velat bjuda oss på allt och hon höll nere kostnaderna och gjorde allt hon kunde för att vi skulle få en makaber upplevelse :)

Hon fick det bröllop hon ville - och dom gästerna som ville komma kom. Och det var ingen hög frånvaro.

• passionsblomman

Nu MÅSTE jag vara språkpolis: Makaber passar ytterligt dåligt att sätta som beskrivning här!
    Det är en bättre beskrivning på ett riktigt ruskigt mordfall där mördaren gått extra vidrigt tillväga, exempelvis.
    Ordet är synonymt med ohyggligt, förfärligt.

Ursäkta påpekandet, men det kändes tvunget.

novemberbrud2009 skrev 2009-06-15 21:31:39 följande:
    Jag var på min bästa väns bröllop - med kuvertavgift och det var alldeles underbart! Det bästa bröllopet jag varit på.Jag hade inte velat att hon inte bjöd mig bara för att hon inte hade råd. Det hade inte varit hon att gå till rådhuset och gifta sig då hon har många vänner.Jag vet att hon innerst inne velat bjuda oss på allt och hon höll nere kostnaderna och gjorde allt hon kunde för att vi skulle få en makaber upplevelse :)Hon fick det bröllop hon ville - och dom gästerna som ville komma kom. Och det var ingen hög frånvaro.
  • b2b09

Jag läste i någon tråd tidigare här inne på BT att det tydligen är stora skillnader mellan olika delar av Sverige, var det är ok med kuvertavgift och inte ok.
    Men om min bror skulle gifta sig och det kostade 500 kr så är det väl inget att bråka om?! Vill man inte vara med så är det ju bara att säga nej...

• Betty Boop augusti2009

Oj då! Vi har jättemånga syrianska vänner och detta är då inget vanligt vad gäller deras bröllop. Däremot så är det mycket vanligare att man ger pengar som present, någon ger en hundring och någon annan några tusen.
    Men det är stort skillnad på att ge pengar i present och att skriva i "inbjudan" att det kostar att vara "bjuden".
    Alla de där exemplena tycker jag är en helt annan sak än att brudparet tar betalt.

passionsblomman skrev 2009-06-15 21:20:10 följande:
    Jo det gör det. Min sambos kollegablev bjuden på syrianskt bröllop och när han kom in i entrén stod där två värdar som sa hej och välkomna och så femhundra kronor tack.De här svenska grabbarna-de var tre st- hade ingen aning och heller inte mkt pengar med sig,. Det var bara till att skramla ihop vad de hade och så nådigt bli insläppta. Det framgick ingalunda av inbjudan att det var behäftat med en kostnad att komma.I flera andra lnder är det också gott omm tex bruddans där man ska fästa sedlar på brudens kläder medan hon dansar för gästerna. Många kulturer tror jag har olika riter där man sm bybor förser paret med en startbuffert i form av dyrbarheter.Så alldeles unikt tror jag inte det är.Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 21:10:36 följande:
  • mindag2009
    passionsblomman skrev 2009-06-15 21:36:51 följande:
    Nu MÅSTE jag vara språkpolis: Makaber passar ytterligt dåligt att sätta som beskrivning här! Det är en bättre beskrivning på ett riktigt ruskigt mordfall där mördaren gått extra vidrigt tillväga, exempelvis.Ordet är synonymt med ohyggligt, förfärligt.Ursäkta påpekandet, men det kändes tvunget.
    Tack du skrev det så behövde inte jag
Svar på tråden Gör man så?