Gör man så?
Håller helt och hållet med.
Tycker det är väldigt konstigt att man "bjuder" på bröllopsfest som gästen ska betala. Trodde inte heller det var sant förut. Skäms lite.
Håller helt och hållet med.
Tycker det är väldigt konstigt att man "bjuder" på bröllopsfest som gästen ska betala. Trodde inte heller det var sant förut. Skäms lite.
Undrar lite om det här fenomenet existerar i något annat land. Vi svenskar är ju kända för att vara "lite snåla".
Men om man inte har råd att bjuda på fest så är det väl inte helt okej att gästerna då får betala.
Gifta sig kan man ju göra på massa olika sätt, billigt eller dyrt väljer man själv.
Oj då! Vi har jättemånga syrianska vänner och detta är då inget vanligt vad gäller deras bröllop. Däremot så är det mycket vanligare att man ger pengar som present, någon ger en hundring och någon annan några tusen.
Men det är stort skillnad på att ge pengar i present och att skriva i "inbjudan" att det kostar att vara "bjuden".
Alla de där exemplena tycker jag är en helt annan sak än att brudparet tar betalt.
Ha ha, du kommer tappa hakan många fler gånger så gör dig beredd. Fast det mesta är bra. Jag är håller till här ofta.
Men vaddå nu fattar jag inte. Brukar man betala för att gå på födelsedags- och studentfst?
Jag undrade just om ni som tar kuvertavgift tycker det är ok att ta betalt för andra fester också?
Har aldrig hört talas om.
Jag skulle absolut gå på bröllopet trots kuvertavgift. Men inom mig skulle jag tycka att det inte är ett okej sätt.
Vi hade 60 gäster vid dotterns dop. Hyrde lokal och bjöd på mat och dricka (blev party med för vi firade sambon som fyllde 30 samtidigt). Hade det varit okej att ta ut kuvertavgift då också?
Varför gör man så bara vid bröllop?
Vet du vad, jag tror faktiskt visst att det är mycket ovanligt att folk tar betalt för sina födelsedags - och studentfester. Kanske har du varit på några men något sånt har jag ALDRIG i mitt 34-åriga liv hört talas om. Bara när det gäller bröllop - och det är det som är så märkligt.
Om vi skulle bjuda alla våra släktingar och vänner så hade vi hamnat på ca 150 personer. Det skulle vi inte haft råd med då många kommer från andra länder och jag då hade velat hjälpa till med boende också.
Då valde vi att bara bjuda de närmsta som bor här i Sverige.
Nu slutar det med att vi åker utomlands och gifter oss och det av helt andra anledningar.
Vad jag vill komma fram till är att jag aldrig någonsin skulle bjuda alla 150 och ta kuvertavgift. Hellre struntar jag i det. I min värld "gör man bara inte så". Vi har inte råd - det ska inte de andra betala för!
Men 500kr per/pers? TS tycker det är dyrt och undrar vad vi tycker.
Har vi gått ut så hårt att folk blir skrämda?
Tror inte folk är så lättskrämda.
Det kan även vara så att folk betalar, går på bröllopet och har säkert jätteroligt. Men de kanske ändå inte tycker att det är helt ok (det är inget man säger direkt).
Det finns ju folk som hyr egna öar på andra sidan jordklotet och forslar ditt tusen gäster. Folk handlar oftast efter sin ekonomi och beter sig som den närmsta kretsen.
Jo men hon tyckte att vi tryckte ner folk. Trycka ner, personangrepp.....
Jag säger bara att jag tycker det är snålt. De som tar ut kuvertavgift tycker uppenbarligen inte så och då tar de nog inte åt sig heller.
Nämen, jag blir generad. Känner att det är lite pinsamt.
Ja, vad olika vi alla är.