• papriken

Gör man så?

Jag mottog i dagarna en inbjudan till min brors bröllop. Ca. 10 mil härifrån, kyrka sedan restaurangmiddag som kostar 500kr/pp exkl dryck. (!!) De hade inte ens hört av sig för att kolla om vi kunde det datumet nu mitt i semestertider..

Gör man så? är det inte lite märkligt?
    DYRT eller ska jag bara sluta gnälla? :)

• Svar på tråden Gör man så?
  • Glimta

Tycker det är lite konstigt att folk förutsätter att folk inte är bortresta eller har annat för sig när det är semestertider.
    Själva ringde vi runt till ALLA tidigt om datumet vi ska gifta oss för att försäkra oss om att de som ville komma inte bokade in något annat just för att det är semestertider.
    Sedan skickade vi ut inbjudningar låångt innan. (Då bjuder vi på allt.)

Men jag har förstått här på BT att det är många som tydligen vill hålla bröllopet hemligt av någon anledning..

• 4ever2

En reflektion jag gjort som kanske är lite OT är att alla de som har kuvertpris i eftrhand aldrig nämner det när de talar om sitt bröllop. De nämner bara att "vi hade den maten", "vi hade festen där" mm......och det låter så fint och bra. Det är sällan det då nämns att det faktiskt inte var de som bjöd på allt det där fina. Det jag menar är att många propagerar och tycker det är helt ok med kuvertpris på bröllopet innan men efter bröllopet så tycker de nästan att det är lite pinsamt att nämna?

• Fjällbruttan

För en del kanske det är så, det har du nog helt rätt i, men för en del kanske det blir så att reaktionerna har varit så starka EMOT kuvertavgift så de vågar inte nämna det!

Jag står för att vi har det och vi har inte en dyr avgift.
    Sen gifter vi oss inte dyrt i alla fall!
    Självklart står vi för våra egna kläder osv, men en del av maten betalar gästerna själva, och självklart har vi ingen önskan om presenter!
    visst vore det kul om man hade s myckt pengar att man kunde bjuda på allt, vi hade tänkt ta lån och göra det, men det var FLERA av våra vänner som sa åt ossat tha kuvertavgift i stället för present och vi är jättenöjda med det

Självklart skulle jag respektera om inte någon hade råd att komma då.Utan en enda sur min!

4ever2 skrev 2009-06-13 09:59:08 följande:
    En reflektion jag gjort som kanske är lite OT är att alla de som har kuvertpris i eftrhand aldrig nämner det när de talar om sitt bröllop. De nämner bara att "vi hade den maten", "vi hade festen där" mm......och det låter så fint och bra. Det är sällan det då nämns att det faktiskt inte var de som bjöd på allt det där fina. Det jag menar är att många propagerar och tycker det är helt ok med kuvertpris på bröllopet innan men efter bröllopet så tycker de nästan att det är lite pinsamt att nämna?
  • Superälsklingen

Jag har läst en del svar men inte alla.
    Jag hade gått på hela bröllopet, betalat kuvertavgiften och haft jätteroligt på min brors bröllop!
    Jag är inte heller gjord av pengar men om min bror skulle gifta sig skulle nog presenten jag köpt kosta minst 500 kr. Man gifter ju sig bara en gång! och det är ju ändå min bror det skulle handla om! Men samtidigt förstår jag att det är jobbigt när man redan planerat in en resa man får avbryta tidigare. Vi skickade ut våra inbjudningar väldigt tidigt för att vi ville undvika detta.
    Kan ni inte fråga er bror om det finns någon ni kan sova hos i den staden han bor? Han kanske har någon kompis som kan tänka sig att ställa upp. eller de kanske ska på hotell på bröllopsnatten och ni kan sova hemma hos dem?
    Hoppas ni får det jättekul på bröllopet!

• MimmiMama
    papriken skrev 2009-06-12 19:43:29 följande:
    Det handlar ju inte om att vi omöjligt kan betala, utan om att vi ska få välja vad vi vill göra med våra pengar!
    Om jag hade råd så skulle jag gå på min brors bröllop om jag vore du. Bröllop är något speciellt och jag tror din bror skulle uppskatta om du kom och verkligen sakna dig om du inte var där.
    Pengar kommer nya men ett tillfälle som detta gör det inte...
    Sen kan man ha åsikter om hur de valt att gör osv men låt inte det komma emellan en dag som din bror vill dela med dig.
  • Waldekranz

Håller med superälsklingen!

• Nynaeve

Vi blev bjudna på bröllop på Gotland för två år sedan. Då skulle vi alltså betala resa till Gotland, boende där (minst två nätter) och ovanpå det kuvertavgift (495:- exkl. dryck). Dessutom hade de en lång önskelista med en del rätt dyra grejer på. Vi tackade nej.

Efteråt säger bruden: "Vi hade i alla fall råd att betala vårt eget bröllop".

Det är så att man baxnar.
  • Fjällbruttan

Så gör man definitivt inte!! Har man kuvertavgift är presenter ett no no!!! Magdalena Ribbing (vett och etikett "tanten" ) har i ett chatt om bröllp sagt att kuvertagift är ok, givetvis avgör de inbjudnas ekonomi vad som är rimligt för dem men present ger man inte då och önskar sig inte heller!!

Nynaeve skrev 2009-06-13 22:39:35 följande:
    Vi blev bjudna på bröllop på Gotland för två år sedan. Då skulle vi alltså betala resa till Gotland, boende där (minst två nätter) och ovanpå det kuvertavgift (495:- exkl. dryck). Dessutom hade de en lång önskelista med en del rätt dyra grejer på. Vi tackade nej.Efteråt säger bruden: "Vi hade i alla fall råd att betala vårt eget bröllop".Det är så att man baxnar.
  • 090208

Haha, påminde du inte bruden om kuvertavgiften??

Svar på tråden Gör man så?