Inlägg från: Fjällbruttan |Visa alla inlägg
  • Fjällbruttan

Gör man så?

Hmm... klurigt det här!
    Priset för en trerätters på restaurang exkl. dryck är ganska rimlig,(förrätt 125, varmrätt 250, efterrätt 125, om det är en "finare" restaurang) men jag förstår att det är dyrt för er, det skulle det vara för de flesta. Helst som ni har en resa också att bekosta.

Vi har kuvertavgift, 200:-/pers, inkl dryck, barn under 16 gratis. Men vi är två ihopslagan hushåll och har absolut inget mer vi behöver till hemmet, men heller inte en fet ekonomi
    Reaktionen hos oss har varit positiv eftersom ingen hade haft en aning om vad de skulle gett oss annars
    Givetvis täcker inte kuvertavgiften allt, men en del i alla fall.

Sen har vi ordnat boende för våra gäster med 50:-/pers per natt.
    Och vi har gäster som tackat nej, för det är en lång resa och jag förstår dem fullständigt. Vi har vårt bröllop 4 juli, också mitt i semester, fast vi "varnade" släkten innan och skickade ut inbjudningarna i april...

Skulle nog välja alternativet som du funderade på, att vara med i kyrkan, skåla och fara hem.
    Nu har ju faktiskt avbrutit semestern och farit hem för detta, borde finnas förståelse för det!
    Lycka till

• Fjällbruttan

För en del kanske det är så, det har du nog helt rätt i, men för en del kanske det blir så att reaktionerna har varit så starka EMOT kuvertavgift så de vågar inte nämna det!

Jag står för att vi har det och vi har inte en dyr avgift.
    Sen gifter vi oss inte dyrt i alla fall!
    Självklart står vi för våra egna kläder osv, men en del av maten betalar gästerna själva, och självklart har vi ingen önskan om presenter!
    visst vore det kul om man hade s myckt pengar att man kunde bjuda på allt, vi hade tänkt ta lån och göra det, men det var FLERA av våra vänner som sa åt ossat tha kuvertavgift i stället för present och vi är jättenöjda med det

Självklart skulle jag respektera om inte någon hade råd att komma då.Utan en enda sur min!

4ever2 skrev 2009-06-13 09:59:08 följande:
    En reflektion jag gjort som kanske är lite OT är att alla de som har kuvertpris i eftrhand aldrig nämner det när de talar om sitt bröllop. De nämner bara att "vi hade den maten", "vi hade festen där" mm......och det låter så fint och bra. Det är sällan det då nämns att det faktiskt inte var de som bjöd på allt det där fina. Det jag menar är att många propagerar och tycker det är helt ok med kuvertpris på bröllopet innan men efter bröllopet så tycker de nästan att det är lite pinsamt att nämna?
  • Fjällbruttan

Så gör man definitivt inte!! Har man kuvertavgift är presenter ett no no!!! Magdalena Ribbing (vett och etikett "tanten" ) har i ett chatt om bröllp sagt att kuvertagift är ok, givetvis avgör de inbjudnas ekonomi vad som är rimligt för dem men present ger man inte då och önskar sig inte heller!!

Nynaeve skrev 2009-06-13 22:39:35 följande:
    4ever2 skrev 2009-06-13 09:59:08 följande:
    Vi blev bjudna på bröllop på Gotland för två år sedan. Då skulle vi alltså betala resa till Gotland, boende där (minst två nätter) och ovanpå det kuvertavgift (495:- exkl. dryck). Dessutom hade de en lång önskelista med en del rätt dyra grejer på. Vi tackade nej.Efteråt säger bruden: "Vi hade i alla fall råd att betala vårt eget bröllop".Det är så att man baxnar.
Svar på tråden Gör man så?