• papriken

Gör man så?

Jag mottog i dagarna en inbjudan till min brors bröllop. Ca. 10 mil härifrån, kyrka sedan restaurangmiddag som kostar 500kr/pp exkl dryck. (!!) De hade inte ens hört av sig för att kolla om vi kunde det datumet nu mitt i semestertider..

Gör man så? är det inte lite märkligt?
    DYRT eller ska jag bara sluta gnälla? :)

• Svar på tråden Gör man så?
  • papriken

det stod även på inbjudan att de hellre ville att vi närvarade än presenter och det bifogades även en förbestämd 3 rättersmeny á 500kr/pp. (barn halva priset.) inga valmöjligeter alltså.
    känner mig tvungen att närvara eftersom det är min bror men det blir en sån dålig stämning i och med priset! dels får vi avbryta vår norge semester tidigare, betala resa dit samt 500pp och vi kan inte fira med champagne för att vi måste komma hem. (hotell är inte att tänka på)

Ska jag påpeka detta för dem eller hur göra??

• Lady o Lufsen

Håller med...

Floff skrev 2009-06-11 12:19:02 följande:
    Tyvärr har nog alla "rätt" att göra som de själva vill med sitt bröllop.. Dock kan han nog inte räkna med att alla kommer, både med tanke på datum och pris!
  • didis

Om du skall påpeka det eller inte beror på er relation.

Om vi hade en god relation hade jag itne tvekat att säga - du det här blir alldeles för dyrt för oss, vi kommer gärna till restaurangen efteråt och skålar med er men sedan åker vi hem. Eller nå´t liknande.

Det är ju inte heller bra om det ligger och pyr i er framtida relation.

papriken skrev 2009-06-11 13:25:49 följande:
    det stod även på inbjudan att de hellre ville att vi närvarade än presenter och det bifogades även en förbestämd 3 rättersmeny á 500kr/pp. (barn halva priset.) inga valmöjligeter alltså.känner mig tvungen att närvara eftersom det är min bror men det blir en sån dålig stämning i och med priset! dels får vi avbryta vår norge semester tidigare, betala resa dit samt 500pp och vi kan inte fira med champagne för att vi måste komma hem. (hotell är inte att tänka på) Ska jag påpeka detta för dem eller hur göra??
  • passionsblomman

Usch vilken tråkig sak att behöva grubbla över!
    Jag vet inte riktigt hur jag skulle göra. Jag skulle nog åkt men tyckt det var jobbigt, just för att det är syskonet då.

Annars har jag tackat nej till bla ett bröllop där den förbaskade möhippan skulle kosta hur mkt som helsta tt vara med på, sambon skulle varit tvungen att ta ut extra semester och det skulle tillkomma lång resa och boende, present och kläder. (av storlkeksskäl, då jag fött barn och inte kom i mina gamla kläder ) Present osv gjorde att vi räknade ut att det skulle dra iväg enormt i pengar att åka. Så vi sa nej taack och uppvaktade med telegram och en fin present per post.

• papriken

mm det var nog klokt passionsblomman. jag är också mammaledig vilket inte bidrar med allt för mkt i kassan. hmm, ska dit på besök idag tror nästan att vi tackar nej till middagen men är i kyrkan, men man vill inte bara att henes släkt ska vara representerade,, kul för brorsan liksom..

• MysanX

Kuvertavgift verkar bli vanligare och vanligare. Vill man gifta sig men inte har råd så är ju det ett exemplariskt hjälpmedel. MEN man måste h ai åtanke att alla inte tackar ja.Att menyn är bestämd i förväg är ju inte konstigt alls. Dom flesta brudpar sätter väl menyn själv?

Om du känner att det blir för dyrt så är ju din lösning jättebra, ni är med på vigseln och sen på skålen innan middagen och sen åker ni hem. Då löser dig ju allt till det bästa.

• anne på grönkulla

Ja, att vara med på vigseln är ju en variant - men då har ni ju redan fått avbryta er planerade semester. Känns det OK? Får ni extra kostnader för det?

• MysanX

Sen ska ju tilläggas att vi inte heller tillfrågade en enda person om dom kunde just vårt datum. Det är ju upp till brudparet. Men väljer man att lägga bröllopet under semestertider så får man räkna med bortfall.

• hamåsa

Jag håller med allihop. Det finns en maxgräns och den är uppenbarligen olika hos alla. Jag tycker att 500 pp är alldeles för mycket för bara maten.

Nyss blev jag bjuden på möhippa och de tyckte vi skulle åka på spa helg med paketpris på "bara" 1690 kr för övernattning och middag (o inte dryck) och sedan skulle vi dagen efter spela minigolf, äta lunch och gå på afrikansk dans. Och det ligger 8 mil härifrån så då ska resan betalas också. Jag är inte gjord av pengar och det verkar som att flera av de bjudna inte har råd, men brudtärnorna håller fast vid idén ändå. Sedan ska ju brudens kostnad delas också. Över 2000 spänn för möhippa är för mycket!

• passionsblomman
    hamåsa skrev 2009-06-11 17:13:21 följande:
    Jag håller med allihop. Det finns en maxgräns och den är uppenbarligen olika hos alla. Jag tycker att 500 pp är alldeles för mycket för bara maten. Nyss blev jag bjuden på möhippa och de tyckte vi skulle åka på spa helg med paketpris på "bara" 1690 kr för övernattning och middag (o inte dryck) och sedan skulle vi dagen efter spela minigolf, äta lunch och gå på afrikansk dans. Och det ligger 8 mil härifrån så då ska resan betalas också. Jag är inte gjord av pengar och det verkar som att flera av de bjudna inte har råd, men brudtärnorna håller fast vid idén ändå. Sedan ska ju brudens kostnad delas också. Över 2000 spänn för möhippa är för mycket!
Svar på tråden Gör man så?