• papriken

Gör man så?

Jag mottog i dagarna en inbjudan till min brors bröllop. Ca. 10 mil härifrån, kyrka sedan restaurangmiddag som kostar 500kr/pp exkl dryck. (!!) De hade inte ens hört av sig för att kolla om vi kunde det datumet nu mitt i semestertider..

Gör man så? är det inte lite märkligt?
    DYRT eller ska jag bara sluta gnälla? :)

• Svar på tråden Gör man så?
  • ario

jag tror inte det är den svenska avunsjuka, jag måste tyvärr hålla med resten härinne, och svensk är jag inte:)

tror alla skulle reagera som resten härinne!

londontjejen skrev 2009-07-06 00:11:07 följande:
    Maste saga att jag tycker det dar med kuvert middagar ar valdigt markligt. Att be sina gaster betala for sin egen mat och dricka.Hade jag blivit bjuden pa ett sant brollop hade jag tackat nej.Sen maste jag oxa saga att jag tycker det ar konstigt att alla har sa mycket synpunkter pa mindag2009. Tror oxa att det ar den svenska avundsjukan om det ar sa hon vill ha det sa varfor inte. Lamna henne ifred det borjar bli tjatigt med allas asikter om henne.
  • londontjejen

Vet inte varfor men av nagon anledning blir jag valdigt uppeldad pa allt det har pratet om kuvert avgifter.
    Kuvert avgifter ??? Que ???
    Kuvert avgifter ar fel o ohovligt mot gasterna.
    Att som gast bli bjuden pa nagot betyder just det att bli bjuden dvs inte att betala for sin egen mat.
    Det har ar mina asikter o de star jag for. Maste oxa saga att jag ej hade en aning om att kuvert avgifter ens fanns. Jag bor i London o har existerar de ej.
    Vi vill ge vara gaster en trevlig dag.

• purjopillan

Det finns ju de som har en kuvertavgift men sedan inte vill ha presenter utan att gästerna betalar sin kuvert avgift som en sorts present...

• londontjejen

Ok fair point men jag tycker ej om det dar patvingade. Vi har sagt till vara gaster att vi ej onskar nagot mer an deras narvaro men om ngon anda vill bidraga sa kan de ge oss nagot till brollopsresan. Pa sa satt ar det frivilligt om man som gast vill betala el ej.

• feministbrud

Ursäkta mig, men detta var den värsta jävla förolämpning jag har sett på detta forum. Jag vet att du har bett om ursäkt, men hur gick din tanke när du skrev detta inlägg? Som alla andra vettiga personer här inne såg jag inte mycket till mage på Villemoas bilder och för att en antyda en sådan sak bör man vara rätt så säker på sin sak annars är man rent ut sagt taskig.

mindag2009 skrev 2009-06-17 13:53:47 följande:
    liiiiteOTMåste säga att den var riktigt fin din bröllops klänning.Ska tipsa min kompis om den klänningen, hon kommer också att vara gravid när hon gifter sig!
  • londontjejen

Ja gud vad bitchigt ! sana saker ar sa sarande. Jag har sjalv rakat ut for det. Man ska vara helt saker pa sin sak innan man papekar sant o i det har fallet va det verkligen helt obefogat att komma med antydningar.

• ario

Håller med, hon såg underbar vacker ut på bilderna, inte alls gravid ut.

feministbrud skrev 2009-07-06 10:49:40 följande:
    Ursäkta mig, men detta var den värsta jävla förolämpning jag har sett på detta forum. Jag vet att du har bett om ursäkt, men hur gick din tanke när du skrev detta inlägg? Som alla andra vettiga personer här inne såg jag inte mycket till mage på Villemoas bilder och för att en antyda en sådan sak bör man vara rätt så säker på sin sak annars är man rent ut sagt taskig.
  • Pizan

Jag kommer från en familj som har det väldigt gott ställt men i mina kretsar anses det brackigt och vulgärt att dels prata om hur mkt man har råd att spendera och dels att faktiskt göra det. Det handlar alltså inte om avundsjuka utan smakfullhet.

Min far har hjälpt mig och min syster ekonomiskt med husköp och studier (och ja, det inkluderar dyra privatskolor utomlands) eftersom han tycker att sånt är vettiga investeringar men annars har vi fått klara oss själva eftersom han anser att det är en dygd att förstå pengarsvärde, och det är jag evigt tacksam för.
    Visst, folk lägger sina pengar på vad de vill men jag föredrar faktiskt en kuvertavgift på ett enkelt och sparsamt bröllop än att bli bjuden på onödig överflöd. Jag skulle faktiskt skämmas.

Kanske är jag för "svensk", och visst folk får göra som de vill, men jag anser att det är slöseri att lägga ner så mkt pengar på ett bröllop.
    Jag har en gång varit på ett bröllop uppe i Norrland som varade i dagarna tre. Vi bodde alla hemma hos brudparets föräldrar. Vi sov i deras husvagn, en del sov i tält, och en del inne i huset. På kvällarna bjöd de på kött av älg som brudens far hade jagat, sylt av hjortron som brudens mor hade plockat, osv osv. OK, det kostade säkert dem en rejäl summa, och de var ju inga miljonärer direkt, men det var roligt, trevligt, enkelt, och mysigt och det kostade garanterat inte en halv miljon. Faktiskt så var det en av de två bröllop som jag anser ha varit de bästa jag har blivit bjuden till. Och det var absolut inte brackigt.

Men som sagt, alla har vi våra åsikter och vår smak. Det här är min.

• Villemoa

Om hon trodde att det skulle bita på mig så trodde hon fel iaf. Men vart har TS tagit vägen i tråden förresten?

feministbrud skrev 2009-07-06 10:49:40 följande:
  • novemberbrud2009
    Pizan skrev 2009-07-06 16:46:50 följande:
    Jag kommer från en familj som har det väldigt gott ställt men i mina kretsar anses det brackigt och vulgärt att dels prata om hur mkt man har råd att spendera och dels att faktiskt göra det. Det handlar alltså inte om avundsjuka utan smakfullhet.Min far har hjälpt mig och min syster ekonomiskt med husköp och studier (och ja, det inkluderar dyra privatskolor utomlands) eftersom han tycker att sånt är vettiga investeringar men annars har vi fått klara oss själva eftersom han anser att det är en dygd att förstå pengarsvärde, och det är jag evigt tacksam för.Visst, folk lägger sina pengar på vad de vill men jag föredrar faktiskt en kuvertavgift på ett enkelt och sparsamt bröllop än att bli bjuden på onödig överflöd. Jag skulle faktiskt skämmas.Kanske är jag för "svensk", och visst folk får göra som de vill, men jag anser att det är slöseri att lägga ner så mkt pengar på ett bröllop.Jag har en gång varit på ett bröllop uppe i Norrland som varade i dagarna tre. Vi bodde alla hemma hos brudparets föräldrar. Vi sov i deras husvagn, en del sov i tält, och en del inne i huset. På kvällarna bjöd de på kött av älg som brudens far hade jagat, sylt av hjortron som brudens mor hade plockat, osv osv. OK, det kostade säkert dem en rejäl summa, och de var ju inga miljonärer direkt, men det var roligt, trevligt, enkelt, och mysigt och det kostade garanterat inte en halv miljon. Faktiskt så var det en av de två bröllop som jag anser ha varit de bästa jag har blivit bjuden till. Och det var absolut inte brackigt.Men som sagt, alla har vi våra åsikter och vår smak. Det här är min.
    Till syvene och sist (eller hur det heter) är det ju hur trevligt man har med bordgrannarna och att maten är hyfat god som avgör hur man upplever bröloppet, inte vilka servetter man torkar sig med eller vilken designer som gjort brudklänningen.

Tycker jag iaf :)

Go norrland - här gör vi oss inte till ;)
  • 090208

Word.

Pizan skrev 2009-07-06 16:46:50 följande:
    Det handlar alltså inte om avundsjuka utan smakfullhet.
    ///
    jag föredrar faktiskt en kuvertavgift på ett enkelt och sparsamt bröllop än att bli bjuden på onödig överflöd. Jag skulle faktiskt skämmas.
  • MakeMyDay

Det här var nog banne mig det värsta jag hört!! Är det seriöst??

• Villemoa

Vilket av det?

MakeMyDay skrev 2009-07-12 22:43:22 följande:
    Det här var nog banne mig det värsta jag hört!! Är det seriöst??
Svar på tråden Gör man så?