Jag kommer från en familj som har det väldigt gott ställt men i mina kretsar anses det brackigt och vulgärt att dels prata om hur mkt man har råd att spendera och dels att faktiskt göra det. Det handlar alltså inte om avundsjuka utan smakfullhet.
Min far har hjälpt mig och min syster ekonomiskt med husköp och studier (och ja, det inkluderar dyra privatskolor utomlands) eftersom han tycker att sånt är vettiga investeringar men annars har vi fått klara oss själva eftersom han anser att det är en dygd att förstå pengarsvärde, och det är jag evigt tacksam för.
Visst, folk lägger sina pengar på vad de vill men jag föredrar faktiskt en kuvertavgift på ett enkelt och sparsamt bröllop än att bli bjuden på onödig överflöd. Jag skulle faktiskt skämmas.
Kanske är jag för "svensk", och visst folk får göra som de vill, men jag anser att det är slöseri att lägga ner så mkt pengar på ett bröllop.
Jag har en gång varit på ett bröllop uppe i Norrland som varade i dagarna tre. Vi bodde alla hemma hos brudparets föräldrar. Vi sov i deras husvagn, en del sov i tält, och en del inne i huset. På kvällarna bjöd de på kött av älg som brudens far hade jagat, sylt av hjortron som brudens mor hade plockat, osv osv. OK, det kostade säkert dem en rejäl summa, och de var ju inga miljonärer direkt, men det var roligt, trevligt, enkelt, och mysigt och det kostade garanterat inte en halv miljon. Faktiskt så var det en av de två bröllop som jag anser ha varit de bästa jag har blivit bjuden till. Och det var absolut inte brackigt.
Men som sagt, alla har vi våra åsikter och vår smak. Det här är min.