• 090208

Gör man så?

När man tar kuvertavgift så är det väl vanligtvis in så mycket pengar?

Och varför gå till en så dyr restaurang? Spikat? Så om man inte vill ha förrätt eller efterrätt måste man ändå projsa? Eller?

• 090208

Haha, påminde du inte bruden om kuvertavgiften??

• 090208

Ja, dom vill val inte ha present OCKSA? Eller har jag missat nat...

• 090208

OT (sorry):
    Forresten, vad var ursakten for att inte ga? Sa ni arligt att det var for dyrt?
    Jag haller med dig, bor sjalv pa on men hade nog anda inte gatt (beror pa vad man har for relation dock) nar man vill ha dyra presenter OCH kuvertavgift. Verkar vara markvardigt folk...

Nynaeve skrev 2009-06-14 11:51:34 följande:
    Nej, det gjorde jag inte. Jag var nog för chockad för det.
  • 090208

Na, men da skippar man ju presenterna istallet. Sa da blir det plus minus noll...
    Om man har det knapert av nan anledning ar det en bra losning om man anda vill ha en massa folk och middag, om det ar det man drommer om.
    Ska sjalv inte gora sa, men jag forstar t.ex studenter eller andra som inte vill vanta pa att spara ihop pengar (kanske har blivit pa tjocken och vill gifta sig innan barnet anlander t.ex).
    I ett sant fall hade jag garna lagt ut nagra hundringar sa vannerna far ha sitt brollop dom dromt om.

Men att onska sig presenter oxa funkar ju inte!!

mindag2009 skrev 2009-06-15 13:19:44 följande:
    Måste fråga?Tar folk betalt för sina bröllop!Vi har ca 250 pers på vårat bröllop och skulle ALDRIG komma på att ta betalt av dom.
  • 090208

mindag2009:

Jag tycker det ar annu tokigare att lana sig upp over oronen ELLER spendera sina besparingar pa ett sant brak-brollop!
    Du gillar sakert inte att jag kritiserar ditt val. Men sa kritiserar du andra oxa.

Jag bor utomlands och forsoker planera festen harifran. Mamma & pappa plus nagra fler har ERBJUDIT sig att betala maten istallet for att ge oss brollopspresent (som ar helt vardelost eftersom vi bor i ett kollektiv har och inte kan slapa med oss en massa grejer tillbax hit).
    Ska man tacka nej till det och sta och flina som en idiot nar man far presenter man inte kan anvanda? Det ar att slosa pengar tycker jag.
    (Men detta ar INTE samma sak som kuvertavgift, sa kanske lite OT... Men jag har en poang dock.)

Se det sahar: Man behover/vill inget ha, varken pengar eller presenter. Sen vill man av nagon anledning gifta sig snart (man kanske ar doende i cancer, blivit gravid, 1 i paret fatt drom-jobb och ska flytta utomlands ett tag etc etc etc...).
    Da kanske man valjer att ha kuvertavgift och far ju brollopet i brollopspresent! Vad ar skillnaden??

P.S Idag har jag horn och hoppas lite sa dar barnsligt att du har en nara van eller syskon som kommer ta kuvertavgift... Jaja, jag vet...

Krokus10 skrev 2009-06-15 22:40:28 följande:
    Fraga: Tycker du verkligen att det ar vart att betala over en halv miljon kronor, endast for maten??
  • 090208
    novemberbrud2009 skrev 2009-06-15 23:49:57 följande:
    För mig är sannolikheten större att jag skulle bli inbjuden till vigsel och få betala 500kr i kuvertavgift för middagen än att jag blir bjuden på en 3-dagars fest med middag på 1800kr/kuvertet. :)Jag skulle gå på båda men jag skulle nog känna mig mer besvärad att gå på det sista.
    Jag haller med! Aven om jag inte vet den exakta kostnaden som marken man ju att det ar pakostat. Barn svalter ihjal... Man kan resa och se varlden...

Och forresten, guuud vad skont att slippa oroa sig for present!! Vad koper man egentligen till folk i brollopspresent, och vad kostar det???
    Hade ju hellre gett dom "brollops-bidrag" i present sa man slipper aka till Orrefors och shoppa...
  • 090208

By the way, man gar ju inte till ett brollop utan present sa det ar minsann oxa ett tvang. Och kanske inte alls billigare.

Har last nagra tradar om par som har planerat i flera manader men far restskatt, nagot brakar ihop i hemmet, man kanske masta resa till Australien for en begravning (vilket exempel...) eller far foten fran jobbet eller whatever. DOM tycker jag synd om. Som bokat en massa och far panik att dom inte kan betala.

• 090208

Har man..?

Ska fraga min pappa som ar sjuksyrra, min syster som ar ensamstaende, hennes ex som precis startat eget, min lillsyrra som ar student.

Jag lamnar traden nu, for jag klarar inte av detta. Inte amnet i sig, for vi verkar ha overgett TS. Utan pallar inte med bortskamda snorungar som inte kan nagot om verkligheten.
    Antar att dina ar i skolbanken, som gjorde att du fick det fina jobb du har idag, var pa privat skola betalt av papsen.
    Jag ar den i min familj som har det bast stallt, men kanner mig inte battre an dom for jag ar samma normala manniska som forut, och jag vet att aven dom pankaste i min familj har det jakligt bra for folk svalter ihjal overallt.
    Och hade skamts ihjal om jag spenderat pengar pa *funderar pa det du* istallet for att t.ex kopa en ny bil till farsgubben. Om jag hade haft sa mycket over.

Vill inte halla pa och grala harinne, inte kul for nagon.
    Jag kanske har fel, du kanske har kampat hart for det du har. Men jag klarar inte av asikterna. Vakna tjejen.

Tack och hej.

mindag2009 skrev 2009-06-16 19:00:56 följande:
    Men det har man ju en buffert för!
  • 090208

Word!

passionsblomman skrev 2009-06-17 13:17:48 följande:
    Jo, du skrev det, men att han räknat fel så att ni skulle lägga på mera. Du har också flera ggr både sagt att det är nästan 7-siffrigt, samtidigt som du minst lika många ggr sagt att du aldrig skulle säga vad ni lägger.Ni kommer ju alldeles uppenbart att bränna närmare en miljon kronor på att fira ert bröllop.Det måste väl vara vad nästan7-siffrigt innebär.Vad jag inte förstår är att du efterbara ett par timmar på forumet hunnit skaffa dig en så grundlig uppfattning om hur alla här gör och tänker.och hur du kunnat bli"trött på att läsa om" vare sig ditten eller datten när du är ny?Eller hur du kan veta att folk tycker du ska skicka pengarna tiill afrika istället samtidigt som du är säker på att den som undrar hur du tänker bara är avundsjuk.Du stormar fram med dunder och brak i flera trådar samtidigt där du rasar (för att använda ett kvällstidningsuttryck) över folks förfärliga beteende, samtidigt som du verkligen tar alla chanser att flasha det flådiga livets detaljer, så var inte så förvånad om folk undrar vem du är, vart du helt plötsligt kom ifrån och om du verkligen är på riktgt, för dina olika berättelser går i mycket rätt låmgt utanpå vad de flesta ens föreställer sig. Som att din man friade genom att komma ridande på en vit häst i peken efter att dina vänner kidnappat dig och ställde till med värsta festen för er.Jag säger inte att du inte ska säga vad du tycker. Men jag säger -igen-att du har mycket att vinna på att ta det lite piano i början, lära känna folk och också tänka på HUR du säger vad du tycker.Din tråd om lyxbröllop tex, är tillsin första halva bara en fet smäll på käften till alla som inte har ett lyxbröllop. Den är ingalunda bara en glatt startad intressetråd, utan i högsta grad värderande och hela rubriken är såpass uppseendeväckande att de flesta antagligen kollar vaffan det DÄR var nu då.Det tror jag du fattar egentligen och det gör migundersam över dina egentliga syften.
  • 090208

Word.

Pizan skrev 2009-07-06 16:46:50 följande:
    Det handlar alltså inte om avundsjuka utan smakfullhet.
    ///
    jag föredrar faktiskt en kuvertavgift på ett enkelt och sparsamt bröllop än att bli bjuden på onödig överflöd. Jag skulle faktiskt skämmas.
Svar på tråden Gör man så?