• papriken

Gör man så?

Jag mottog i dagarna en inbjudan till min brors bröllop. Ca. 10 mil härifrån, kyrka sedan restaurangmiddag som kostar 500kr/pp exkl dryck. (!!) De hade inte ens hört av sig för att kolla om vi kunde det datumet nu mitt i semestertider..

Gör man så? är det inte lite märkligt?
    DYRT eller ska jag bara sluta gnälla? :)

• Svar på tråden Gör man så?
  • Snäckan4

Det är klart du får säga vad du vill i ett öppet forum, men precis som om du skulle göra det face-to-face måste du inse att folk kan bli sårade, arga mm på grund av det du säger. Jag tycker ändå att viss respekt i ens uttalanden kan finnas även om man har olika synsätt.

mindag2009 skrev 2009-06-17 12:59:20 följande:
    Sen så är detta ju ett öppet forum där alla ska kunna säga vad man tycker och tänker. Eller ska man hålla tyst för att någon annan kan ta illa upp?
  • Snäckan4

Likaså säger mindag2009 att de kommer att låna resten och att kuvertpriset är 1800 kr á 350 gäster. Detta blir 630 tkr och då ej inräknat att ni ska betala boendet för gästerna. Ni är alltså korta med över 150 tkr. Att då säga att man inte ska gifta sig om man inte har sparat en buffert först känns som ett konstigt uttalande.

mindag2009 skrev 2009-06-16 21:40:24 följande:
    Men om man inte ens har en buffert, så kanske man ska vänta lite med att gifta sig och spara ihop till en sådan först.
  • Ore
    Snäckan4 skrev 2009-06-17 12:41:18 följande:
    Det finns jättemånga länder där det är kutym med kuvertavgift och det är även extremt vanligt att gästerna istället för present sätter in pengar direkt på brudparets konto.
    Är du säker på detta? För såvitt jag har hört så är det enbart i Sverige det tycks sättas en prislapp för kuvertavgift. Många länder har tradition att man ger pengar som present till brudparet, men aldrig på det sättet att man säger "såhär mycket ska ni betala för att få komma". Jag har inte gjort någon nogrannare undersökning, men i mina ögon är det vad som är den springande punkten för mig. Kuvertavgift ger ingen valfrihet för givaren...
  • mindag2009
    didis skrev 2009-06-17 13:04:37 följande:
    Ok. Citerar dig i en annan tråd:"Vi kommer att göra så här: Pappa betalar 230 tusen, vi lägger 250 tusen och sen så lånar vi 100 från min mans egna företag.Men de pengarna går inte riktigt bröllopet, för vi vill åka till vårat nybyggda hus i Thailand på bröllops resa. Men om vi inte tar lånet kommer inte huset vara klart"Det låter som ungefär hälften för mig.
    läs lite längre ner i tråden!
    När vi börjde förstå vad allt skulle kosta, så fick vi ändra budgeten liiiite
  • mindag2009
    Snäckan4 skrev 2009-06-17 13:10:57 följande:
    Likaså säger mindag2009 att de kommer att låna resten och att kuvertpriset är 1800 kr á 350 gäster. Detta blir 630 tkr och då ej inräknat att ni ska betala boendet för gästerna. Ni är alltså korta med över 150 tkr. Att då säga att man inte ska gifta sig om man inte har sparat en buffert först känns som ett konstigt uttalande.
    Vart har jag skrivit att vi ska LÅNA till resten?
    Vi kommer att låna från vårat företag inte resten:-S
  • passionsblomman

Jo, du skrev det, men att han räknat fel så att ni skulle lägga på mera. Du har också flera ggr både sagt att det är nästan 7-siffrigt, samtidigt som du minst lika många ggr sagt att du aldrig skulle säga vad ni lägger.

Ni kommer ju alldeles uppenbart att bränna närmare en miljon kronor på att fira ert bröllop.

Det måste väl vara vad nästan7-siffrigt innebär.

Vad jag inte förstår är att du efterbara ett par timmar på forumet hunnit skaffa dig en så grundlig uppfattning om hur alla här gör och tänker.
    och hur du kunnat bli"trött på att läsa om" vare sig ditten eller datten när du är ny?

Eller hur du kan veta att folk tycker du ska skicka pengarna tiill afrika istället samtidigt som du är säker på att den som undrar hur du tänker bara är avundsjuk.

Du stormar fram med dunder och brak i flera trådar samtidigt där du rasar (för att använda ett kvällstidningsuttryck) över folks förfärliga beteende, samtidigt som du verkligen tar alla chanser att flasha det flådiga livets detaljer, så var inte så förvånad om folk undrar vem du är, vart du helt plötsligt kom ifrån och om du verkligen är på riktgt, för dina olika berättelser går i mycket rätt låmgt utanpå vad de flesta ens föreställer sig. Som att din man friade genom att komma ridande på en vit häst i peken efter att dina vänner kidnappat dig och ställde till med värsta festen för er.

Jag säger inte att du inte ska säga vad du tycker. Men jag säger -igen-att du har mycket att vinna på att ta det lite piano i början, lära känna folk och också tänka på HUR du säger vad du tycker.

Din tråd om lyxbröllop tex, är tillsin första halva bara en fet smäll på käften till alla som inte har ett lyxbröllop. Den är ingalunda bara en glatt startad intressetråd, utan i högsta grad värderande och hela rubriken är såpass uppseendeväckande att de flesta antagligen kollar vaffan det DÄR var nu då.

Det tror jag du fattar egentligen och det gör migundersam över dina egentliga syften.

mindag2009 skrev 2009-06-17 12:55:46 följande:
    Nej det stämmer verkligen inte!Han betalar EN DEL av bröllopet. Han betalar ca 200 tusen resten betalar vi, men vad resten är tänker jag inte berätta.
  • Nippran
    papriken skrev 2009-06-11 12:15:33 följande:
    Jag mottog i dagarna en inbjudan till min brors bröllop. Ca. 10 mil härifrån, kyrka sedan restaurangmiddag som kostar 500kr/pp exkl dryck. (!!) De hade inte ens hört av sig för att kolla om vi kunde det datumet nu mitt i semestertider..Gör man så? är det inte lite märkligt? DYRT eller ska jag bara sluta gnälla? :)
    Vi har gjort som så att vi har tagit ut en kuvertavgift på vårt bröllop, 500 kr/pp, så som din bror. Men istället så har vi avböjt presenter samt att det är valfri klädsel. Däremot kan jag tycka att de var lite väl sent ute med inbjudan med just tanken på att det är under semestertid. Vi skickade ut våra i mitten på april.
  • mindag2009
    Snäckan4 skrev 2009-06-17 13:05:33 följande:
    Det är klart du får säga vad du vill i ett öppet forum, men precis som om du skulle göra det face-to-face måste du inse att folk kan bli sårade, arga mm på grund av det du säger. Jag tycker ändå att viss respekt i ens uttalanden kan finnas även om man har olika synsätt.
    Jag skulle självklart kunna säga det face-to-face med en person som tänker så här tokigt!
    Och då får faktiskt den personen bli hur arg den vill.
  • kermit100

Här ett till citat av mindag2009 ur en annan tråd:

Ja, min far har betalat halva och sedan så betalar vi halva bröllopet. Man gifter ju sig bara en gång förhoppningsvis

Ang. diskussionen om far betalar EN DEL eller hälften.

För mig spelar det ingen roll vem som betalar, om man tar kuvert avgift eller hur man gör. Oavsett hur det betalas eller hur det görs så kommer allas bröllopsdag att bli den mest fantastiska dag.

• agtiwi

Jag struntar också i hur folk gör. Det som stör mig är folk som kastar sten i glashus, har faktiskt aldrig sett dess like.

Svar på tråden Gör man så?