• Ore

Gör man så?

kullaberg skrev 2009-06-17 07:21:57 följande:
    MEN, när det gäller kuvertavgift; Vad jag vet är ju då att man inte önskar sig presenter utan istället tar denna avgift för middagen. Jag ser då direkt ingen skillnad på om man lägger 500 kr för middagen eller 500 kr för en present att ta med sig till paret. Och man kanske väljer att ta kuvertavgift istället för knytkalas (som för övrigt är en bra idé) för att man vill ha en middag på ett speciellt ställe.
    Jag ser en stor skillnad i huruvida man tvingas betala 500 kr istället för present, om man tänkt sig lägga 200 kr på present.

Vill man ha middagen på ett särskilt ställe bör man se till att ha råd med det, eller anpassa sig efter den verklighet man lever i.

Min åsikt, jag vet att alla inte håller med.

I övrigt skulle jag gärna hjälpa till att ordna ett knytkalasbröllop, dvs mina vänner skulle inte behöva alla ta med sig grejer, hade räckt att fråga ett antal, skulle varit glad att hjälpa till.
  • Ore
    Snäckan4 skrev 2009-06-17 12:41:18 följande:
    Det finns jättemånga länder där det är kutym med kuvertavgift och det är även extremt vanligt att gästerna istället för present sätter in pengar direkt på brudparets konto.
    Är du säker på detta? För såvitt jag har hört så är det enbart i Sverige det tycks sättas en prislapp för kuvertavgift. Många länder har tradition att man ger pengar som present till brudparet, men aldrig på det sättet att man säger "såhär mycket ska ni betala för att få komma". Jag har inte gjort någon nogrannare undersökning, men i mina ögon är det vad som är den springande punkten för mig. Kuvertavgift ger ingen valfrihet för givaren...
  • Ore
    mindag2009 skrev 2009-06-17 13:35:46 följande:
    Som jag också har skrivit så kommer jag inte sga den exakta summan. Precis som du säger!Ja, jag blev riktigt trött på att se alla budget trådar och trådar om att ta betalat av folk, rent chockad för jag trodde inte att det existerade
    Budgettrådar har jag inget emot alls, tycker det är jättebra att folk tipsar varandra om hur man håller nere kostnaderna för sitt bröllop. Det tror jag du också tycker, även om du lever i en helt annan ekonomisk verklighet. De s.k. budgetbröllopen verkar bli jättefina, romantiska och de brudparen som har den lyckas oftast få med många små personliga detaljer till en liten kostnad. Och det är svårare än att bränna flera hundra tusen på att få allt fixat, så all heder för det.

Angående kuvertavgift har jag redan uttryckt min åsikt, och där verkar vi vara överens.

Hoppas att du kan få bra hjälp med ditt bröllop här, men försök att komma ihåg att inte uttrycka dig så nonchalant om andra människors ekonomi. Det finns många, som av olika anledningar, har det väldigt knapert - men som gör det bästa av situationen, och på ett mycket bra sätt kan jag tillägga.

Sedan verkar det tyvärr vara så att det sticker litet i ögonen på många att man har mycket pengar att spendera, det lär du kanske bli varse om.

Kan den här tråden bli litet mer on topic nu, istället för att klaga på mindag2009:s ekonomiska förutsättningar och vad hon har skrivit i andra trådar?
Svar på tråden Gör man så?