Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Gör man så?

Att de inte kollar datumet med allt och alla är jag inte så förvånad över. Kanske tycker de just semestertider verkar bra för att då är folk lediga?

Att ta betalteller låta sina gäster stå för oika delar av en bröllopsfest är alltid kontroversiellt.

Jag hade inte reagerat negativt ifall upplägget var att "vi gifter oss, efteråt går vi på restaurang och äter, den som vill får gärna göra oss sällskap och dessa menyer finns att välja på:xxxxx till pris xxxx. Vi vill hellre ha sällskap vid matbordet än presenter!"

Då får man ju välja vilka delar av dagen man är med på, man bestämmer själv vad man vill äta och så.

• passionsblomman

Usch vilken tråkig sak att behöva grubbla över!
    Jag vet inte riktigt hur jag skulle göra. Jag skulle nog åkt men tyckt det var jobbigt, just för att det är syskonet då.

Annars har jag tackat nej till bla ett bröllop där den förbaskade möhippan skulle kosta hur mkt som helsta tt vara med på, sambon skulle varit tvungen att ta ut extra semester och det skulle tillkomma lång resa och boende, present och kläder. (av storlkeksskäl, då jag fött barn och inte kom i mina gamla kläder ) Present osv gjorde att vi räknade ut att det skulle dra iväg enormt i pengar att åka. Så vi sa nej taack och uppvaktade med telegram och en fin present per post.

• passionsblomman
    hamåsa skrev 2009-06-11 17:13:21 följande:
    Jag håller med allihop. Det finns en maxgräns och den är uppenbarligen olika hos alla. Jag tycker att 500 pp är alldeles för mycket för bara maten. Nyss blev jag bjuden på möhippa och de tyckte vi skulle åka på spa helg med paketpris på "bara" 1690 kr för övernattning och middag (o inte dryck) och sedan skulle vi dagen efter spela minigolf, äta lunch och gå på afrikansk dans. Och det ligger 8 mil härifrån så då ska resan betalas också. Jag är inte gjord av pengar och det verkar som att flera av de bjudna inte har råd, men brudtärnorna håller fast vid idén ändå. Sedan ska ju brudens kostnad delas också. Över 2000 spänn för möhippa är för mycket!
  • passionsblomman

Jo det gör det. Min sambos kollegablev bjuden på syrianskt bröllop och när han kom in i entrén stod där två värdar som sa hej och välkomna och så femhundra kronor tack.

De här svenska grabbarna-de var tre st- hade ingen aning och heller inte mkt pengar med sig,. Det var bara till att skramla ihop vad de hade och så nådigt bli insläppta. Det framgick ingalunda av inbjudan att det var behäftat med en kostnad att komma.

I flera andra lnder är det också gott omm tex bruddans där man ska fästa sedlar på brudens kläder medan hon dansar för gästerna. Många kulturer tror jag har olika riter där man sm bybor förser paret med en startbuffert i form av dyrbarheter.

Så alldeles unikt tror jag inte det är.

Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 21:10:36 följande:

Undrar lite om det här fenomenet existerar i något annat land. Vi svenskar är ju kända för att vara "lite snåla".
  • passionsblomman

Nu MÅSTE jag vara språkpolis: Makaber passar ytterligt dåligt att sätta som beskrivning här!
    Det är en bättre beskrivning på ett riktigt ruskigt mordfall där mördaren gått extra vidrigt tillväga, exempelvis.
    Ordet är synonymt med ohyggligt, förfärligt.

Ursäkta påpekandet, men det kändes tvunget.

novemberbrud2009 skrev 2009-06-15 21:31:39 följande:
    Jag var på min bästa väns bröllop - med kuvertavgift och det var alldeles underbart! Det bästa bröllopet jag varit på.Jag hade inte velat att hon inte bjöd mig bara för att hon inte hade råd. Det hade inte varit hon att gå till rådhuset och gifta sig då hon har många vänner.Jag vet att hon innerst inne velat bjuda oss på allt och hon höll nere kostnaderna och gjorde allt hon kunde för att vi skulle få en makaber upplevelse :)Hon fick det bröllop hon ville - och dom gästerna som ville komma kom. Och det var ingen hög frånvaro.
  • passionsblomman

Ja det blir ju lite bättre!

hoppas du inte tog illa upp av min pekpinne...
    novemberbrud2009 skrev 2009-06-15 21:46:59 följande:
    Ojdå! Ja det var ett fruktansvärt ordval.Enastående var vad jag var ute efter.
  • passionsblomman

Ja, nej jag vet inte alls hur det brukar vara, bara att de här kilarna kände sig hur dumma som helst OCH ju dessutom fick betala rätt dyrt för denna fest, då de ju redan hade köpt en fin present, enligt svensk tradition.

Själv är jag mycket tveksam till de varianter dr man inte själv kan styra hur mycket man ger. Det är min sörsta invändning mot kuvertpris. En present kan man alltid anpassa till plånboken. Tillochmed om man är pank kan man ge. Då i form av påhittiga gåvor som exempelvis att man målar om huset eller bjuder på värsta middagen längre fram, eller ställer upp som barnvakt med ett hemmagjort klippkort på 6 tillfällen under året tex.

Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 21:42:02 följande:

Oj då! Vi har jättemånga syrianska vänner och detta är då inget vanligt vad gäller deras bröllop. Däremot så är det mycket vanligare att man ger pengar som present, någon ger en hundring och någon annan några tusen.Men det är stort skillnad på att ge pengar i present och att skriva i "inbjudan" att det kostar att vara "bjuden".Alla de där exemplena tycker jag är en helt annan sak än att brudparet tar betalt.
  • passionsblomman

ag tror att de som inte tycker det är ok tycker samma sak om de exempel du nämner också.
    Anladningen tror jag är att man i alla tre exemplen kommer till festen för att hylla/hedra/fira en särskild person/par.
    Då är det inte samma sak som om man tex betalar en summa för att gå på en fest som någon drar igång arrangemanget för, men som är lika mycket föör allas skull. Dvs ingen blir firad.

Det blir annorlunda om det är meningen att man ska jubland fira någon, och samtidigt betala själva kalaset.

Där tror jag du har anledningen.

kermit100 skrev 2009-06-15 22:04:21 följande:
    Varför är det ok att ta betalt för andra fester som studentfest och födelsedagsfest, de blir man ju också "bjuden" till. Skulle ni som tycker att det är fel med kuvertavgift vägra gå på de också? Personligen tycker jag att man gör det som passar en bäst, de som väljer att inte komma trotts en avgift vill man kanske egentligen inte ha där heller.
  • passionsblomman

Jag tror faktiskt det helt enkelt är så att detta är en jätteskillnad mellan olika kretsar. Vissa har aldrig hört talas om fenomenet kuveravgift, och i andra kretsar är det helt vedertaget, och då är det klart man inte tycker det är fel, om det är så man är van att det är.

• passionsblomman

Som sagt - detta är ett alltid lika kontroversiellt och hett ämne. Ett par eftertänksamma andetag och insikten att kuveravgift är helt acceptrat i vissa kretsar, kan vara klokt så det inte bara blir en fråga om vad två tre enskilda tycker.

Jag är väldigt nyfiken på HUR vanligt detta egentligen är, och hur det kunnat bli så att vissa inte höjer ett ögonbryn, för att "så gör alla hos oss" medan andra ser det som helt otänkbart.
    Någonstans måste det ju ha börjat...

• passionsblomman

Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 22:41:29 följande:

Det kan även vara så att folk betalar, går på bröllopet och har säkert jätteroligt. Men de kanske ändå inte tycker att det är helt ok (det är inget man säger direkt).
    Ja absolut!

Men jag har sett den här diskussionen tillräckligt många ggr för att ha insett att det ÄR vedertaget på vissa ställen och inte alls på andra, eller, ställen är fel, vissa umgängeskretsar. Gästerna själva tar det för givet att det blir en kuveravgift.

Det är ett helt nytt fenomen för vissa och så blir det en krock i trådarna.
  • passionsblomman

Var är det personangrepp?

mindag2009 skrev 2009-06-15 22:55:34 följande:
    Men Herre gud, så jäkla Svenskt!Detta forum är för människor över 18 år (åldergräns på att gifta sig i Sverige) och sedan så tycker jag i och med att detta är ett öppet forum så ska man få "säga" vad man tycker och känner utan att det ska bli några person angrep.
  • passionsblomman

Jag med så jag fattade inte...Jag måste tacka för idag och släcker nu. Är säker på att diskussionen finnskvar imorgon...

Sköt om er allihop!

mindag2009 skrev 2009-06-15 23:00:57 följande:
    Nej, jag menar att man ska kunna diskutera hur mycket man vill.Men om det blir person angrepp så har man gått för långt.Ursäkta, är lite trött!
  • passionsblomman

Det har funnits, det vet jag. Det brukar bli bråk i dem också.

mindag2009 skrev 2009-06-15 23:05:48 följande:
    Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 23:01:01 följande:
    Ursh, vad trött jag är när jag inte ens kan läsa!Men här i Sverige ska vi hålla tyst om vi vill lägga mycket pengar på sitt bröllop och de som har budgetbröllop ska få applåder. Sökte efter någon tråd som tex heter " Vi som inte vill ha något budget bröllop" eller " Det spelar igen roll vad det kostar" men jag hittade faktiskt igen sådan *konstigt*.
  • passionsblomman

Det är ett öppet forum. Ingen tråd kan hållas exklusivt bara för vissa ÄVEN om ts uttrycker sådana önskemål. Det kan läsas av vem som helst på nätet och det kan kommenteras av vem som helst här.

Så sker också i många trådar. Inte minst de som väcker intresse med att ha en rubrik som folk reagerar på.
    Du lär tex få någon som säger att den kommer att ha ett fanntastist bröllop utan papptallrikar men med en budget att följa. Någon kommer säkerligen uppfatta din rubrik som att du ser ner på dem som inte kan ösa pengar. Det kommer du isåfalll att få märka i din tråd.

Så funkar det.Precis som du själv läst en hel massa som inte har med den lyx du själv kommer att köra på att göra.

mindag2009 skrev 2009-06-15 23:08:06 följande:
    Hur då?Då är ju bara de som vill kunna spendera pengar där?Eller kommer de som vill ha betalbröllop in där också?
  • passionsblomman

Det du just missade, som inte handlar om avundsjuka är att du sa "men det har man ju buffert för" som om det vore självklart att alla har det-en buffert alltså.
    Det är här det blir känsligt för alla som inte har din ekonomi.

Häromsistens skrev en tjej som skulle ha 300 i kuvertavgift att"har man inte det att betala så bor man ju på gatan"
    Jag blev så jävla arg på henne då att jag lovar dig att hade hon stått framför mig hade jag örfilat upp flicksnärtan och lärt henne veta hut.

Det sa jag också, vilket genast resutlerade i att jag blev anklagad för att slå alla som inte tycker som jag.

Jag är inte avundsjuk på dig utan tycker det är roligt att du kan fira er kärlek som ni vill.

Det som är viktigt att komma ihåg är att det inte als är en fråga om prioriteringar för alla, utan för flertalet handlar det mer om att man är tvungen att vända och vrida på sina slantar, både till vardags och till fest.
    Då sticker inlägg om vad "man väl har" i ögonen.

Jag tror att folk väntar sig att du ska ha en viss insikt om att du faktskt har det VÄLDIGT bra. Inte skämmas för det, men inte få för dig att alla kunde haft det du har.

Likaväl som jag tror att det är svårt för många att ens fatta hur mycket du uppenbart har att röra dig med, lika svårt tror jag faktiskt du har att sätta dig in i den bistra verkligheten för stora flertalet låginkomsttagare, sjukpensionärer, arbetslösa osv.

Det finns förmögna människor på nära håll i min släkt och hur underbart gulliga de än är, så blir det ibland pinsamt uppenbart att verkligheterna är väsenskilda för oss på vissa punkter. Ibland gör sådant ont. Ibland skapar det avstånd.
    Som tur är i vårt fall, så är tillexempel jag oerhört rakt på sak med vissa saker. Vilket har underlättat.

Vifta inte bort andra medlemmars känslor med huvudskakningar och klyschor som "avundsjuka"om du inte vill skapa riktigt dålig stämning, är mitt stilla råd så här i bebisstadiet av ditt medlemskap här.

• passionsblomman

Jo, du skrev det, men att han räknat fel så att ni skulle lägga på mera. Du har också flera ggr både sagt att det är nästan 7-siffrigt, samtidigt som du minst lika många ggr sagt att du aldrig skulle säga vad ni lägger.

Ni kommer ju alldeles uppenbart att bränna närmare en miljon kronor på att fira ert bröllop.

Det måste väl vara vad nästan7-siffrigt innebär.

Vad jag inte förstår är att du efterbara ett par timmar på forumet hunnit skaffa dig en så grundlig uppfattning om hur alla här gör och tänker.
    och hur du kunnat bli"trött på att läsa om" vare sig ditten eller datten när du är ny?

Eller hur du kan veta att folk tycker du ska skicka pengarna tiill afrika istället samtidigt som du är säker på att den som undrar hur du tänker bara är avundsjuk.

Du stormar fram med dunder och brak i flera trådar samtidigt där du rasar (för att använda ett kvällstidningsuttryck) över folks förfärliga beteende, samtidigt som du verkligen tar alla chanser att flasha det flådiga livets detaljer, så var inte så förvånad om folk undrar vem du är, vart du helt plötsligt kom ifrån och om du verkligen är på riktgt, för dina olika berättelser går i mycket rätt låmgt utanpå vad de flesta ens föreställer sig. Som att din man friade genom att komma ridande på en vit häst i peken efter att dina vänner kidnappat dig och ställde till med värsta festen för er.

Jag säger inte att du inte ska säga vad du tycker. Men jag säger -igen-att du har mycket att vinna på att ta det lite piano i början, lära känna folk och också tänka på HUR du säger vad du tycker.

Din tråd om lyxbröllop tex, är tillsin första halva bara en fet smäll på käften till alla som inte har ett lyxbröllop. Den är ingalunda bara en glatt startad intressetråd, utan i högsta grad värderande och hela rubriken är såpass uppseendeväckande att de flesta antagligen kollar vaffan det DÄR var nu då.

Det tror jag du fattar egentligen och det gör migundersam över dina egentliga syften.

mindag2009 skrev 2009-06-17 12:55:46 följande:
    Nej det stämmer verkligen inte!Han betalar EN DEL av bröllopet. Han betalar ca 200 tusen resten betalar vi, men vad resten är tänker jag inte berätta.
  • passionsblomman

DEt är synd att du redan hade såpass förutfattade meningar. Det är inte en bra utgångspunkt.
    Forumet är i ständig rörelse. De flesta här var inte med när din kompis var.

Vad gäller din tråd så hade det kanske varit bättre att be en moderator ta bort den och starta en ny med e n inte fullt så dålig rubrik. Starta den som en grupp-tråd och döp den till "vi som har spenderbyxorna på " eller nåt.

• passionsblomman

Äsch, gör dig inte till ett fån nu tjejen.
    Då tappar du verkligen alla chanser hos mig.

Duu fattar mycket väl-eller borde åtminstone fatta-att det framstår aom att om man inte väljer lyx så har man valt papperstallrikar. Något som jag tror en försvinnande liten del av folket här tänkt äta sin middag på.
    Även om det också förekommer.

Du behöver inte ställa dina val i relation till andras, du behöver bra göra dem för egen del.

Din rubrik är nedlåtande mot dem som inte tillhör din exklusiva klubb. Vill du vara ironisk så vänd den mot dig själv istället.
    Mitt förslag om spenderbrallorna var allvarligt menat, för det skulle påtminstone verka som du har lite glimten i ögat.

mindag2009 skrev 2009-06-17 14:09:45 följande:
    Jag har gjort så nu att jag inte kommenterar saker som inte handlar om att planera bröllop. Så då får jag hoppas att folk ledsnar För varför ändra rubrik när det precis är som det står i rubriken! Vi vill varken att våra gäster ska betala eller äta på papp-tallrikar.
Svar på tråden Gör man så?