• papriken

Gör man så?

Jag mottog i dagarna en inbjudan till min brors bröllop. Ca. 10 mil härifrån, kyrka sedan restaurangmiddag som kostar 500kr/pp exkl dryck. (!!) De hade inte ens hört av sig för att kolla om vi kunde det datumet nu mitt i semestertider..

Gör man så? är det inte lite märkligt?
    DYRT eller ska jag bara sluta gnälla? :)

• Svar på tråden Gör man så?
  • novemberbrud2009
    mindag2009 skrev 2009-06-15 22:23:25 följande:
    Men herregud, hör hur det låter! Du är BJUDEN på fest men du ska BETALA för MIN fest.Mitt bröllop vet jag kommer att bli dyrt pga att det är ca 350 pers som kommer att komma. Kuverten kostar ca 1800 per person.Så du kan kanske tänka dig vilka summor vi kommer upp i.Självklart vet jag att alla inte kan bjuda så många. Men man får faktiskt mätta mun efter matsäck! Om man inte har råd så får man kanske bara bjuda på kaffe och kaka efter vigseln.
    För mig är sannolikheten större att jag skulle bli inbjuden till vigsel och få betala 500kr i kuvertavgift för middagen än att jag blir bjuden på en 3-dagars fest med middag på 1800kr/kuvertet. :)

Jag skulle gå på båda men jag skulle nog känna mig mer besvärad att gå på det sista. Fast jag måste erkänna att det samtidigt skulle vara en upplevelse utöver det vanliga. Så visst lever man i olika verkligheter.

En sak skiljer sig iaf inte (hur man än väljer att göra) - att man vill gifta sig med den man älskar och man vill dela dagen med nära och kära!

Leve olikheten! Gonatt!
  • mindag2009
    novemberbrud2009 skrev 2009-06-15 23:49:57 följande:
    För mig är sannolikheten större att jag skulle bli inbjuden till vigsel och få betala 500kr i kuvertavgift för middagen än att jag blir bjuden på en 3-dagars fest med middag på 1800kr/kuvertet. :)Jag skulle gå på båda men jag skulle nog känna mig mer besvärad att gå på det sista. Fast jag måste erkänna att det samtidigt skulle vara en upplevelse utöver det vanliga. Så visst lever man i olika verkligheter.En sak skiljer sig iaf inte (hur man än väljer att göra) - att man vill gifta sig med den man älskar och man vill dela dagen med nära och kära!Leve olikheten! Gonatt!
    Varför skulle du känna dig besvärad när du själv aldrig kommer få veta den faktiska kostnaden?
    Du kommer då som våran gäst och vi vill att du ska trivas inte tänka på hur mycket maten har kostat.
  • passionsblomman

Det är ett öppet forum. Ingen tråd kan hållas exklusivt bara för vissa ÄVEN om ts uttrycker sådana önskemål. Det kan läsas av vem som helst på nätet och det kan kommenteras av vem som helst här.

Så sker också i många trådar. Inte minst de som väcker intresse med att ha en rubrik som folk reagerar på.
    Du lär tex få någon som säger att den kommer att ha ett fanntastist bröllop utan papptallrikar men med en budget att följa. Någon kommer säkerligen uppfatta din rubrik som att du ser ner på dem som inte kan ösa pengar. Det kommer du isåfalll att få märka i din tråd.

Så funkar det.Precis som du själv läst en hel massa som inte har med den lyx du själv kommer att köra på att göra.

mindag2009 skrev 2009-06-15 23:08:06 följande:
    Hur då?Då är ju bara de som vill kunna spendera pengar där?Eller kommer de som vill ha betalbröllop in där också?
  • didis

Besvärad kanske jag inte skulle känna mig men knappast bekväm.

Inte ens om syskonen gifter sig skulle jag vilja fira i 3 dagar och bott på hotell har jag gjort så mycket i mina dagar att det mest är tråkigt, faktiskt.

Hade vi önskat ha ert bröllop hade vi haft råd (och det utan att pappa betalar hälften och utan lån) men det har aldrig varit varken min eller makens dröm. Tyvärr är din attityd lite nedlåtande emellanåt. Självklart skall man vara stolt över sitt jobb och sina inkomster (det är jag!) men gränsen mot skryt är ibland hårfin. Svenskt? Ja kanske. Sverige är historiskt sett ett fattigt land där måttfullhet "alltid" varit en dygd.

Jag hoppas att ni får det bröllop ni drömmer om! Det fick vi.

PS. när det gäller kuvertavgift håller jag med dig.

mindag2009 skrev 2009-06-16 00:03:12 följande:
    Varför skulle du känna dig besvärad när du själv aldrig kommer få veta den faktiska kostnaden?Du kommer då som våran gäst och vi vill att du ska trivas inte tänka på hur mycket maten har kostat.
  • mindag2009

Skryta tycker jag absolut inte att jag gör! Men jag är stolt över mitt arbete och alla mina år i skolbänken.
    Jag är nedlåtande mot folk som tar betalt för sin bröllop, tycker rent ut sagt att det är hemskt, och det står jag för!
    Och sedan varför ska inte jag kunna berätta öppet om hur mycket vi ska lägga på vårat bröllop utan att skämmas?

Och varför vi betalar hotell och att bröllopet är i 3 dagar är pga att min mans släkt kommer från Italien och behöver någonstans att bo + att vi gör detta till en stor fest där alla får träffas.
    Sen har vi gäster från USA, London, Slovenien, Skottland, Thailand, Amsterdam + några till. Så självklart behöver de någonstans att bo.

Om du tex är bjuden på ett bröllop som skulle ske i vi säger Amsterdam hade inte du varit glad om någon hade fixat hotell,transfer för din familj?
    Eller hade du tackat nej bara för att det inte är eran stil?

didis skrev 2009-06-16 10:12:08 följande:
    Besvärad kanske jag inte skulle känna mig men knappast bekväm.Inte ens om syskonen gifter sig skulle jag vilja fira i 3 dagar och bott på hotell har jag gjort så mycket i mina dagar att det mest är tråkigt, faktiskt.Hade vi önskat ha ert bröllop hade vi haft råd (och det utan att pappa betalar hälften och utan lån) men det har aldrig varit varken min eller makens dröm. Tyvärr är din attityd lite nedlåtande emellanåt. Självklart skall man vara stolt över sitt jobb och sina inkomster (det är jag!) men gränsen mot skryt är ibland hårfin. Svenskt? Ja kanske. Sverige är historiskt sett ett fattigt land där måttfullhet "alltid" varit en dygd. Jag hoppas att ni får det bröllop ni drömmer om! Det fick vi.PS. när det gäller kuvertavgift håller jag med dig.
  • didis
    mindag2009 skrev 2009-06-16 10:52:20 följande:
    Om du tex är bjuden på ett bröllop som skulle ske i vi säger Amsterdam hade inte du varit glad om någon hade fixat hotell,transfer för din familj?Eller hade du tackat nej bara för att det inte är eran stil?
    Nu är jag en egensinnig jävel så jag hade insisterat på att själv betala resa och hade inte känt mig bekväm med att någon annan betalat. MÖJLIGEN om det varit mina/makens syskon.

Men det är jag det!
  • mindag2009

Haha! Men i min krets så är det så att vi bjuder varandra och då går det "jämt" ut i slut ändan!
    Har 2 nära vänner som kommer att gifta sig i vinter utomlands och då blir vi dit bjudna och vad vi menar då att vi blir på riktigt bjudna.

didis skrev 2009-06-16 11:05:19 följande:
    Nu är jag en egensinnig jävel så jag hade insisterat på att själv betala resa och hade inte känt mig bekväm med att någon annan betalat. MÖJLIGEN om det varit mina/makens syskon.Men det är jag det!
  • kullaberg
    mindag2009 skrev 2009-06-15 22:23:25 följande:
    Men herregud, hör hur det låter! Du är BJUDEN på fest men du ska BETALA för MIN fest.Mitt bröllop vet jag kommer att bli dyrt pga att det är ca 350 pers som kommer att komma. Kuverten kostar ca 1800 per person.Så du kan kanske tänka dig vilka summor vi kommer upp i.Självklart vet jag att alla inte kan bjuda så många. Men man får faktiskt mätta mun efter matsäck! Om man inte har råd så får man kanske bara bjuda på kaffe och kaka efter vigseln.
    Mycket intressant debatt det här! Vi har valt att bjuda våra närmsta släktingar och vänner. Vi kommer inte bjuda på övernattning och vi kommer inte heller ha fri bar. Det är upp till var och en om de vill stanna över eller köra hem (tycker vi) samt det är upp till var och en hur fulla de vill bli. Men om vi skulle bjuda på allt, så hade vi kanske bara haft råd och bjuda våra föräldrar och syskon. Så summa sumarum; Tror vi att våra vänner vill komma på vår fest men att de får betala sina drinkar i baren själva efter middagen eller skulle vi bjudit på allt och bara haft föräldrar och syskon?
    Vi valde att bjuda våra vänner också men att de själva får stå för drickandet efter festen. Jag är övertygad om att de gärna gör det.
    Men som sagt, alla är vi olika och alla har vi olika förutsättningar. Jag hade gärna bjudit alla på boende och bar också om vi hade haft ekonomi till det. Nu har vi tyvärr inte det.
  • novemberbrud2009

didis skrev 2009-06-16 10:12:08 följande:

Besvärad kanske jag inte skulle känna mig men knappast bekväm.
    [/citat]
    Det var det jag menade :)
    Jag är inte den bästa på ordval.
    mindag2009 skrev 2009-06-16 00:03:12 följande:
    [citat]
    Varför skulle du känna dig besvärad när du själv aldrig kommer få veta den faktiska kostnaden?Du kommer då som våran gäst och vi vill att du ska trivas inte tänka på hur mycket maten har kostat.
    [/citat]
    Jag skulle nog ha mer ångest över hur jag skulle klä mig, vad jag skulle ha för presenter osv om jag visste att det var ett lyxbröllop jag skulle på. Fast det är klart om man kände er väl skulle det kanske se annorlunda ut.
    mindag2009 skrev 2009-06-16 10:52:20 följande:
    [citat]
    Skryta tycker jag absolut inte att jag gör! Men jag är stolt över mitt arbete och alla mina år i skolbänken.Jag är nedlåtande mot folk som tar betalt för sin bröllop, tycker rent ut sagt att det är hemskt, och det står jag för!Och sedan varför ska inte jag kunna berätta öppet om hur mycket vi ska lägga på vårat bröllop utan att skämmas?Och varför vi betalar hotell och att bröllopet är i 3 dagar är pga att min mans släkt kommer från Italien och behöver någonstans att bo + att vi gör detta till en stor fest där alla får träffas.Sen har vi gäster från USA, London, Slovenien, Skottland, Thailand, Amsterdam + några till. Så självklart behöver de någonstans att bo.Om du tex är bjuden på ett bröllop som skulle ske i vi säger Amsterdam hade inte du varit glad om någon hade fixat hotell,transfer för din familj?Eller hade du tackat nej bara för att det inte är eran stil?
    Tycker också att du ska vara stolt! och jag hade gärna bjudit på allt om jag hade möjlighet, kanske inte all denna lyx (för det är inte riktigt jag).
Svar på tråden Gör man så?