• papriken

Gör man så?

Jag mottog i dagarna en inbjudan till min brors bröllop. Ca. 10 mil härifrån, kyrka sedan restaurangmiddag som kostar 500kr/pp exkl dryck. (!!) De hade inte ens hört av sig för att kolla om vi kunde det datumet nu mitt i semestertider..

Gör man så? är det inte lite märkligt?
    DYRT eller ska jag bara sluta gnälla? :)

• Svar på tråden Gör man så?
  • kermit100

Ja det är inte helt ovanligt att det koster en avgift för div fester. Och det är ju det som är så underbart, man gör som man vill. Och passar det inte så är det bara att låta bli. Alla har inte samma ekonomiska förutsättningar här i världen och ska de som är lite mindre lyckligt lottade inte få ha fest på grund av det. Nej det tycker jag är jätte dumt när det finns andra lösningar=kuvertavgift. Mer fest åt alla!

• passionsblomman

Jag tror faktiskt det helt enkelt är så att detta är en jätteskillnad mellan olika kretsar. Vissa har aldrig hört talas om fenomenet kuveravgift, och i andra kretsar är det helt vedertaget, och då är det klart man inte tycker det är fel, om det är så man är van att det är.

• Betty Boop augusti2009

Vet du vad, jag tror faktiskt visst att det är mycket ovanligt att folk tar betalt för sina födelsedags - och studentfester. Kanske har du varit på några men något sånt har jag ALDRIG i mitt 34-åriga liv hört talas om. Bara när det gäller bröllop - och det är det som är så märkligt.

kermit100 skrev 2009-06-15 22:16:28 följande:
    Ja det är inte helt ovanligt att det koster en avgift för div fester. Och det är ju det som är så underbart, man gör som man vill. Och passar det inte så är det bara att låta bli. Alla har inte samma ekonomiska förutsättningar här i världen och ska de som är lite mindre lyckligt lottade inte få ha fest på grund av det. Nej det tycker jag är jätte dumt när det finns andra lösningar=kuvertavgift. Mer fest åt alla!
  • mindag2009
    kermit100 skrev 2009-06-15 22:16:28 följande:
    Men herregud, hör hur det låter! Du är BJUDEN på fest men du ska BETALA för MIN fest.

Mitt bröllop vet jag kommer att bli dyrt pga att det är ca 350 pers som kommer att komma. Kuverten kostar ca 1800 per person.
    Så du kan kanske tänka dig vilka summor vi kommer upp i.
    Självklart vet jag att alla inte kan bjuda så många. Men man får faktiskt mätta mun efter matsäck!
    Om man inte har råd så får man kanske bara bjuda på kaffe och kaka efter vigseln.
  • novemberbrud2009
    mindag2009 skrev 2009-06-15 22:10:45 följande:
    Om man inte har råd då får man faktiskt vänta tills man har råd!
    Om man är din vän ja.

Annars är kuvertavgift en bra idé, för de brudpar som inte har möjlighet att bjuda på middag men gärna vill umgås med släkt och vänner och äta tillsammans efter vigseln. Har man tur, har man släkt och vänner som unnar sig själv och brudparet det :)
  • mindag2009
    novemberbrud2009 skrev 2009-06-15 22:25:08 följande:
    Om man är din vän ja.Annars är kuvertavgift en bra idé, för de brudpar som inte har möjlighet att bjuda på middag men gärna vill umgås med släkt och vänner och äta tillsammans efter vigseln. Har man tur, har man släkt och vänner som unnar sig själv och brudparet det :)
    Ja som jag skrev så kan man kanske ha råd med kaffe och kaka efter bröllopet då?
  • Panzerfaust

Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 22:21:10 följande:

Vet du vad, jag tror faktiskt visst att det är mycket ovanligt att folk tar betalt för sina födelsedags - och studentfester. Kanske har du varit på några men något sånt har jag ALDRIG i mitt 34-åriga liv hört talas om. Bara när det gäller bröllop - och det är det som är så märkligt.
    Har inte hört talas om folk som lägger ned en förmögenhet på ringar, kläder, mat, sprit osv osv för de andra festerna heller. Det är möjligtvis att jämföra med en bal och de är inte gratis.
  • blyg

Kanske en aning OT, men att gå ut så hårt med sina åsikter kanske skrämmer bort folk från att våga skriva i forumet. Man kanske kan yttra sina åsikter utan att "trycka ner" andra. Lite finkänslighet och en tanke på medmänniskor är inte alls så dumt att ha i bakhuvudet.

• mindag2009
    Panzerfaust skrev 2009-06-15 22:27:51 följande:
    Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 22:21:10 följande:
    Har inte hört talas om folk som lägger ned en förmögenhet på ringar, kläder, mat, sprit osv osv för de andra festerna heller. Det är möjligtvis att jämföra med en bal och de är inte gratis.
    Jag förstod verkligen inte va du menade här!
    Nej, en bal är kanske inte gratis men man betalar ju bara till sig själv då.

Sen undrar jag lite hur själva betalningen går till rent praktiskt? Sitter någon med en kassapparat i entren och tar betalat eller hur gör man?
  • Betty Boop augusti2009

Om vi skulle bjuda alla våra släktingar och vänner så hade vi hamnat på ca 150 personer. Det skulle vi inte haft råd med då många kommer från andra länder och jag då hade velat hjälpa till med boende också.
    Då valde vi att bara bjuda de närmsta som bor här i Sverige.
    Nu slutar det med att vi åker utomlands och gifter oss och det av helt andra anledningar.
    Vad jag vill komma fram till är att jag aldrig någonsin skulle bjuda alla 150 och ta kuvertavgift. Hellre struntar jag i det. I min värld "gör man bara inte så". Vi har inte råd - det ska inte de andra betala för!

Svar på tråden Gör man så?