• papriken

Gör man så?

Jag mottog i dagarna en inbjudan till min brors bröllop. Ca. 10 mil härifrån, kyrka sedan restaurangmiddag som kostar 500kr/pp exkl dryck. (!!) De hade inte ens hört av sig för att kolla om vi kunde det datumet nu mitt i semestertider..

Gör man så? är det inte lite märkligt?
    DYRT eller ska jag bara sluta gnälla? :)

• Svar på tråden Gör man så?
  • mindag2009

Jag tror tom att om jag hade fått en sådan inbjudan av någon av mina vänner (det skulle troligtvis aldrig hände men ändå) så skulle jag ringa och fråga hur mycket det kostar att bjuda alla och sedan be om hennes konto nr.

• Betty Boop augusti2009

Ja, har man råd så håller jag med.
    mindag2009 skrev 2009-06-15 21:45:33 följande:
    Jag tror tom att om jag hade fått en sådan inbjudan av någon av mina vänner (det skulle troligtvis aldrig hände men ändå) så skulle jag ringa och fråga hur mycket det kostar att bjuda alla och sedan be om hennes konto nr.
  • novemberbrud2009
    passionsblomman skrev 2009-06-15 21:36:51 följande:
    Nu MÅSTE jag vara språkpolis: Makaber passar ytterligt dåligt att sätta som beskrivning här! Det är en bättre beskrivning på ett riktigt ruskigt mordfall där mördaren gått extra vidrigt tillväga, exempelvis.Ordet är synonymt med ohyggligt, förfärligt.Ursäkta påpekandet, men det kändes tvunget.
    Ojdå! Ja det var ett fruktansvärt ordval.
    Enastående var vad jag var ute efter.
  • passionsblomman

Ja det blir ju lite bättre!

hoppas du inte tog illa upp av min pekpinne...
    novemberbrud2009 skrev 2009-06-15 21:46:59 följande:
    Ojdå! Ja det var ett fruktansvärt ordval.Enastående var vad jag var ute efter.
  • mindag2009

Jaa, för jag skulle faktiskt skämmas i deras vägnar!
    Jag har bara varit medlem här i snart 8 timmar och har redan tappat hakan säkert 10 gånger. Folk som tar betalt för att folk ska sova i lokalen de har hyrt till bröllopet, kuvert avgifter och folk som tar betalt av sina gäster för det dom ska dricka osv.
    Nej, ursh och fy!

Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 21:46:49 följande:

Ja, har man råd så håller jag med.
  • novemberbrud2009
    passionsblomman skrev 2009-06-15 21:51:34 följande:
    Ja det blir ju lite bättre!hoppas du inte tog illa upp av min pekpinne...
    Ingen fara :)
  • Betty Boop augusti2009

Ha ha, du kommer tappa hakan många fler gånger så gör dig beredd. Fast det mesta är bra. Jag är håller till här ofta.

mindag2009 skrev 2009-06-15 21:51:55 följande:
    Jaa, för jag skulle faktiskt skämmas i deras vägnar!Jag har bara varit medlem här i snart 8 timmar och har redan tappat hakan säkert 10 gånger. Folk som tar betalt för att folk ska sova i lokalen de har hyrt till bröllopet, kuvert avgifter och folk som tar betalt av sina gäster för det dom ska dricka osv.Nej, ursh och fy! Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 21:46:49 följande:
  • passionsblomman

Ja, nej jag vet inte alls hur det brukar vara, bara att de här kilarna kände sig hur dumma som helst OCH ju dessutom fick betala rätt dyrt för denna fest, då de ju redan hade köpt en fin present, enligt svensk tradition.

Själv är jag mycket tveksam till de varianter dr man inte själv kan styra hur mycket man ger. Det är min sörsta invändning mot kuvertpris. En present kan man alltid anpassa till plånboken. Tillochmed om man är pank kan man ge. Då i form av påhittiga gåvor som exempelvis att man målar om huset eller bjuder på värsta middagen längre fram, eller ställer upp som barnvakt med ett hemmagjort klippkort på 6 tillfällen under året tex.

Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 21:42:02 följande:

Oj då! Vi har jättemånga syrianska vänner och detta är då inget vanligt vad gäller deras bröllop. Däremot så är det mycket vanligare att man ger pengar som present, någon ger en hundring och någon annan några tusen.Men det är stort skillnad på att ge pengar i present och att skriva i "inbjudan" att det kostar att vara "bjuden".Alla de där exemplena tycker jag är en helt annan sak än att brudparet tar betalt.
  • mindag2009

Precis!
    Vi fick en helt underbar gåva i förlovnings present och den kostade inte en krona för han som gav den.
    Han skulle ner till Thailand med hans familj och då fick vi i presenst av dom att han skulle lasera våra 4 stora altaner på huset vi har där. Då blev vi överlyckliga , för det var en sak vi hade oroat oss för.!
    Kan också säga att det är över 100 kvm att lasera:-S

passionsblomman skrev 2009-06-15 21:56:13 följande:
    Ja, nej jag vet inte alls hur det brukar vara, bara att de här kilarna kände sig hur dumma som helst OCH ju dessutom fick betala rätt dyrt för denna fest, då de ju redan hade köpt en fin present, enligt svensk tradition.Själv är jag mycket tveksam till de varianter dr man inte själv kan styra hur mycket man ger. Det är min sörsta invändning mot kuvertpris. En present kan man alltid anpassa till plånboken. Tillochmed om man är pank kan man ge. Då i form av påhittiga gåvor som exempelvis att man målar om huset eller bjuder på värsta middagen längre fram, eller ställer upp som barnvakt med ett hemmagjort klippkort på 6 tillfällen under året tex.Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 21:42:02 följande:
  • kermit100

Varför är det ok att ta betalt för andra fester som studentfest och födelsedagsfest, de blir man ju också "bjuden" till. Skulle ni som tycker att det är fel med kuvertavgift vägra gå på de också? Personligen tycker jag att man gör det som passar en bäst, de som väljer att inte komma trotts en avgift vill man kanske egentligen inte ha där heller.

Svar på tråden Gör man så?