Inlägg från: novemberbrud2009 |Visa alla inlägg
  • novemberbrud2009

Gör man så?

Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 21:10:36 följande:

Undrar lite om det här fenomenet existerar i något annat land. Vi svenskar är ju kända för att vara "lite snåla".
    Tror inte det handlar om att vilja vara snål. Jag tror att alla som hade möjlighet skulle vilja bjuda sina gäster.

Sen kanske en del inte har möjlighet att spara varje månad och kanske vill gifta sig innan dom är lastgammal ;)

Sen är det nog typiskt svenskt iaf :)

Personligen tycker jag kuvertavgift är bättre än ett lån!
  • novemberbrud2009

Jag var på min bästa väns bröllop - med kuvertavgift och det var alldeles underbart! Det bästa bröllopet jag varit på.

Jag hade inte velat att hon inte bjöd mig bara för att hon inte hade råd. Det hade inte varit hon att gå till rådhuset och gifta sig då hon har många vänner.

Jag vet att hon innerst inne velat bjuda oss på allt och hon höll nere kostnaderna och gjorde allt hon kunde för att vi skulle få en makaber upplevelse :)

Hon fick det bröllop hon ville - och dom gästerna som ville komma kom. Och det var ingen hög frånvaro.

• novemberbrud2009
    passionsblomman skrev 2009-06-15 21:36:51 följande:
    Nu MÅSTE jag vara språkpolis: Makaber passar ytterligt dåligt att sätta som beskrivning här! Det är en bättre beskrivning på ett riktigt ruskigt mordfall där mördaren gått extra vidrigt tillväga, exempelvis.Ordet är synonymt med ohyggligt, förfärligt.Ursäkta påpekandet, men det kändes tvunget.
    Ojdå! Ja det var ett fruktansvärt ordval.
    Enastående var vad jag var ute efter.
  • novemberbrud2009
    passionsblomman skrev 2009-06-15 21:51:34 följande:
    Ja det blir ju lite bättre!hoppas du inte tog illa upp av min pekpinne...
    Ingen fara :)
  • novemberbrud2009

kermit100 skrev 2009-06-15 22:04:21 följande:

De som väljer att inte komma trotts en avgift vill man kanske egentligen inte ha där heller.
    Kunde inte sagt det bättre :)
  • novemberbrud2009
    mindag2009 skrev 2009-06-15 22:10:45 följande:
    Om man inte har råd då får man faktiskt vänta tills man har råd!
    Om man är din vän ja.

Annars är kuvertavgift en bra idé, för de brudpar som inte har möjlighet att bjuda på middag men gärna vill umgås med släkt och vänner och äta tillsammans efter vigseln. Har man tur, har man släkt och vänner som unnar sig själv och brudparet det :)
  • novemberbrud2009

mindag2009 skrev 2009-06-15 22:26:24 följande:

Ja som jag skrev så kan man kanske ha råd med kaffe och kaka efter bröllopet då?
    Ja, men folk måste ju hursomhelst äta (helst om det är långväga) och det tror jag man vill göra tillsammans med brudparet den dan (när man äntligen får rå om varandra).
  • novemberbrud2009
    mindag2009 skrev 2009-06-15 22:23:25 följande:
    Men herregud, hör hur det låter! Du är BJUDEN på fest men du ska BETALA för MIN fest.Mitt bröllop vet jag kommer att bli dyrt pga att det är ca 350 pers som kommer att komma. Kuverten kostar ca 1800 per person.Så du kan kanske tänka dig vilka summor vi kommer upp i.Självklart vet jag att alla inte kan bjuda så många. Men man får faktiskt mätta mun efter matsäck! Om man inte har råd så får man kanske bara bjuda på kaffe och kaka efter vigseln.
    Du skulle kunna bjuda på många kakor ;)
  • novemberbrud2009
    MimmiMama skrev 2009-06-15 23:09:26 följande:
    Jag sticker kanske ut näsan nu men det verkar vara vanligare bland par som har en ganska bra inkomst.Ibland får man känslan att besparingen paret gör på kuvertavgiften går till att lyxa till allt lite.Finare lokal, extra dyr ring m mVi bor i en lite mindre kommun och många är inte höginkomstagare och de flesta här skulle aldrig komma på tanken att ha kuvertavgift.
    [/citat]

Där håller jag inte med.
    MimmiMama skrev 2009-06-15 23:09:26 följande:
    [citat]
    Detta är en intressant diskussion! Hoppas det är högt i tak för olika åsikter!
    Men det här håller jag med om :)
  • novemberbrud2009
    mindag2009 skrev 2009-06-15 23:07:09 följande:
    Är det någon här som har varit på ett sådant där betalbröllop som kan förklara hur det går till rent praktiskt?
    Det stod ett bröllops-kontonummer på "Vi gifter oss - kortet" (om jag nu inte kan använda mig av inbjudan) där man skulle sätta in pengar för maten (eller delar av maten). Därmed hade man också osat.
  • novemberbrud2009
    mindag2009 skrev 2009-06-15 22:23:25 följande:
    Men herregud, hör hur det låter! Du är BJUDEN på fest men du ska BETALA för MIN fest.Mitt bröllop vet jag kommer att bli dyrt pga att det är ca 350 pers som kommer att komma. Kuverten kostar ca 1800 per person.Så du kan kanske tänka dig vilka summor vi kommer upp i.Självklart vet jag att alla inte kan bjuda så många. Men man får faktiskt mätta mun efter matsäck! Om man inte har råd så får man kanske bara bjuda på kaffe och kaka efter vigseln.
    För mig är sannolikheten större att jag skulle bli inbjuden till vigsel och få betala 500kr i kuvertavgift för middagen än att jag blir bjuden på en 3-dagars fest med middag på 1800kr/kuvertet. :)

Jag skulle gå på båda men jag skulle nog känna mig mer besvärad att gå på det sista. Fast jag måste erkänna att det samtidigt skulle vara en upplevelse utöver det vanliga. Så visst lever man i olika verkligheter.

En sak skiljer sig iaf inte (hur man än väljer att göra) - att man vill gifta sig med den man älskar och man vill dela dagen med nära och kära!

Leve olikheten! Gonatt!
  • novemberbrud2009

didis skrev 2009-06-16 10:12:08 följande:

Besvärad kanske jag inte skulle känna mig men knappast bekväm.
    [/citat]
    Det var det jag menade :)
    Jag är inte den bästa på ordval.
    mindag2009 skrev 2009-06-16 00:03:12 följande:
    [citat]
    Varför skulle du känna dig besvärad när du själv aldrig kommer få veta den faktiska kostnaden?Du kommer då som våran gäst och vi vill att du ska trivas inte tänka på hur mycket maten har kostat.
    [/citat]
    Jag skulle nog ha mer ångest över hur jag skulle klä mig, vad jag skulle ha för presenter osv om jag visste att det var ett lyxbröllop jag skulle på. Fast det är klart om man kände er väl skulle det kanske se annorlunda ut.
    mindag2009 skrev 2009-06-16 10:52:20 följande:
    [citat]
    Skryta tycker jag absolut inte att jag gör! Men jag är stolt över mitt arbete och alla mina år i skolbänken.Jag är nedlåtande mot folk som tar betalt för sin bröllop, tycker rent ut sagt att det är hemskt, och det står jag för!Och sedan varför ska inte jag kunna berätta öppet om hur mycket vi ska lägga på vårat bröllop utan att skämmas?Och varför vi betalar hotell och att bröllopet är i 3 dagar är pga att min mans släkt kommer från Italien och behöver någonstans att bo + att vi gör detta till en stor fest där alla får träffas.Sen har vi gäster från USA, London, Slovenien, Skottland, Thailand, Amsterdam + några till. Så självklart behöver de någonstans att bo.Om du tex är bjuden på ett bröllop som skulle ske i vi säger Amsterdam hade inte du varit glad om någon hade fixat hotell,transfer för din familj?Eller hade du tackat nej bara för att det inte är eran stil?
    Tycker också att du ska vara stolt! och jag hade gärna bjudit på allt om jag hade möjlighet, kanske inte all denna lyx (för det är inte riktigt jag).
  • novemberbrud2009
    mindag2009 skrev 2009-06-16 00:03:12 följande:
    Varför skulle du känna dig besvärad när du själv aldrig kommer få veta den faktiska kostnaden?Du kommer då som våran gäst och vi vill att du ska trivas inte tänka på hur mycket maten har kostat.
    Jag skulle nog ha mer ångest över hur jag skulle klä mig, vad jag skulle ha för presenter osv om jag visste att det var ett lyxbröllop jag skulle på. Fast det är klart om man kände er väl skulle det kanske se annorlunda ut.
  • novemberbrud2009
    mindag2009 skrev 2009-06-16 12:22:21 följande:
    Men vi har faktiskt tackat nej till presenter och sagt att alla som vill får istället tänka på vår son som gick bort för 2 år sedan och skänka pengar till spädbarns fonden i hans namn!Vi har det vi behöver, men jag vet att de flesta redan har köpt presenter fast vi tydligt har sagt att vi ej vill ha.
    Åh, vad fint av dig :)
    Tråkigt att höra om din son.
  • novemberbrud2009
    Pizan skrev 2009-07-06 16:46:50 följande:
    Jag kommer från en familj som har det väldigt gott ställt men i mina kretsar anses det brackigt och vulgärt att dels prata om hur mkt man har råd att spendera och dels att faktiskt göra det. Det handlar alltså inte om avundsjuka utan smakfullhet.Min far har hjälpt mig och min syster ekonomiskt med husköp och studier (och ja, det inkluderar dyra privatskolor utomlands) eftersom han tycker att sånt är vettiga investeringar men annars har vi fått klara oss själva eftersom han anser att det är en dygd att förstå pengarsvärde, och det är jag evigt tacksam för.Visst, folk lägger sina pengar på vad de vill men jag föredrar faktiskt en kuvertavgift på ett enkelt och sparsamt bröllop än att bli bjuden på onödig överflöd. Jag skulle faktiskt skämmas.Kanske är jag för "svensk", och visst folk får göra som de vill, men jag anser att det är slöseri att lägga ner så mkt pengar på ett bröllop.Jag har en gång varit på ett bröllop uppe i Norrland som varade i dagarna tre. Vi bodde alla hemma hos brudparets föräldrar. Vi sov i deras husvagn, en del sov i tält, och en del inne i huset. På kvällarna bjöd de på kött av älg som brudens far hade jagat, sylt av hjortron som brudens mor hade plockat, osv osv. OK, det kostade säkert dem en rejäl summa, och de var ju inga miljonärer direkt, men det var roligt, trevligt, enkelt, och mysigt och det kostade garanterat inte en halv miljon. Faktiskt så var det en av de två bröllop som jag anser ha varit de bästa jag har blivit bjuden till. Och det var absolut inte brackigt.Men som sagt, alla har vi våra åsikter och vår smak. Det här är min.
    Till syvene och sist (eller hur det heter) är det ju hur trevligt man har med bordgrannarna och att maten är hyfat god som avgör hur man upplever bröloppet, inte vilka servetter man torkar sig med eller vilken designer som gjort brudklänningen.

Tycker jag iaf :)

Go norrland - här gör vi oss inte till ;)
Svar på tråden Gör man så?