090208 skrev 2009-06-16 16:42:29 följande:
Se det sahar: Man behover/vill inget ha, varken pengar eller presenter. Sen vill man av nagon anledning gifta sig snart (man kanske ar doende i cancer, blivit gravid, 1 i paret fatt drom-jobb och ska flytta utomlands ett tag etc etc etc...).Da kanske man valjer att ha kuvertavgift och far ju brollopet i brollopspresent! Vad ar skillnaden??P.S Idag har jag horn och hoppas lite sa dar barnsligt att du har en nara van eller syskon som kommer ta kuvertavgift... Jaja, jag vet...
Det är sant, man kan aldrig veta vad som ligger bakom olika val som folk gör.
Jag skulle själv inte vilja ha ett bröllop med en fast kuvertavgift, men jag ser inget fel i att folk ger pengar istället för presenter. (Det är fint att gästerna ger till välgörande ändamål som i mindag2009s fall, men bröllopspresenter har enligt tradition varit för att hjälpa till att starta parets nya liv ihop och har man inte allt redan så är det inte fel att följa traditionen.)
Man skulle ju kunna tänka sig också att det blir lika jobbigt att känna sig tvungen att bjuda tillbaka lika fint som en annan tycker att det är att betala kuvertavgift.
Vad händer t ex i ert fall mindag2009 om någon av era bekanta går i konkurs, blir av med allt de äger och måste leva på minimilön.
Blir de inte längre bjudna eftersom de inte kan bjuda igen?
Blir de bjudna, men väljer att inte gå eftersom de vet att de aldrig kan bjuda igen?
Är det inte väldigt stor risk att vänskapen försvinner samtidigt med pengarna om man känner sådana krav?
vad jag försöker säga är att kuvertavgiftsbröllopet ger en kostnad direkt som känns som tvång, men det stora bröllopet där det bjuds på allt kanske också skapar ett slags tvång, fast som skjuts på framtiden?
(OBS, jag diskuterar för att jag tycker att det är intressant, jag försöker inte döma ut någon.)