Inlägg från: Betty Boop augusti2009 |Visa alla inlägg
  • Betty Boop augusti2009

Gör man så?

Håller helt och hållet med.
    Tycker det är väldigt konstigt att man "bjuder" på bröllopsfest som gästen ska betala. Trodde inte heller det var sant förut. Skäms lite.

mindag2009 skrev 2009-06-15 18:38:31 följande:
    Oj, det var något nytt för mig! Men om man inte har råd då var man väll gifta sig helt utan kostnader då.Man kan väll inte begära att sina gäster ska betala för att komma på fest. Jag har verkligen tackat vänligt men bestämt nej till ett sådant bröllop! Ska jag betala för maten jag själv inte får välja? Om det tex hade varit att paret gifte sig i rådhuset och sedan går alla ut och äter middag på restaurang och att alla väljer fritt vad man vill äta tycker jag att det är helt ok.
  • Betty Boop augusti2009

Undrar lite om det här fenomenet existerar i något annat land. Vi svenskar är ju kända för att vara "lite snåla".

• Betty Boop augusti2009

Men om man inte har råd att bjuda på fest så är det väl inte helt okej att gästerna då får betala.
    Gifta sig kan man ju göra på massa olika sätt, billigt eller dyrt väljer man själv.

• Betty Boop augusti2009

Oj då! Vi har jättemånga syrianska vänner och detta är då inget vanligt vad gäller deras bröllop. Däremot så är det mycket vanligare att man ger pengar som present, någon ger en hundring och någon annan några tusen.
    Men det är stort skillnad på att ge pengar i present och att skriva i "inbjudan" att det kostar att vara "bjuden".
    Alla de där exemplena tycker jag är en helt annan sak än att brudparet tar betalt.

passionsblomman skrev 2009-06-15 21:20:10 följande:
    Jo det gör det. Min sambos kollegablev bjuden på syrianskt bröllop och när han kom in i entrén stod där två värdar som sa hej och välkomna och så femhundra kronor tack.De här svenska grabbarna-de var tre st- hade ingen aning och heller inte mkt pengar med sig,. Det var bara till att skramla ihop vad de hade och så nådigt bli insläppta. Det framgick ingalunda av inbjudan att det var behäftat med en kostnad att komma.I flera andra lnder är det också gott omm tex bruddans där man ska fästa sedlar på brudens kläder medan hon dansar för gästerna. Många kulturer tror jag har olika riter där man sm bybor förser paret med en startbuffert i form av dyrbarheter.Så alldeles unikt tror jag inte det är.Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 21:10:36 följande:
  • Betty Boop augusti2009

Ja, har man råd så håller jag med.
    mindag2009 skrev 2009-06-15 21:45:33 följande:
    Jag tror tom att om jag hade fått en sådan inbjudan av någon av mina vänner (det skulle troligtvis aldrig hände men ändå) så skulle jag ringa och fråga hur mycket det kostar att bjuda alla och sedan be om hennes konto nr.
  • Betty Boop augusti2009

Ha ha, du kommer tappa hakan många fler gånger så gör dig beredd. Fast det mesta är bra. Jag är håller till här ofta.

mindag2009 skrev 2009-06-15 21:51:55 följande:
    Jaa, för jag skulle faktiskt skämmas i deras vägnar!Jag har bara varit medlem här i snart 8 timmar och har redan tappat hakan säkert 10 gånger. Folk som tar betalt för att folk ska sova i lokalen de har hyrt till bröllopet, kuvert avgifter och folk som tar betalt av sina gäster för det dom ska dricka osv.Nej, ursh och fy! Betty Boop augusti2009 skrev 2009-06-15 21:46:49 följande:
  • Betty Boop augusti2009

Men vaddå nu fattar jag inte. Brukar man betala för att gå på födelsedags- och studentfst?
    Jag undrade just om ni som tar kuvertavgift tycker det är ok att ta betalt för andra fester också?
    Har aldrig hört talas om.

kermit100 skrev 2009-06-15 22:04:21 följande:
    Varför är det ok att ta betalt för andra fester som studentfest och födelsedagsfest, de blir man ju också "bjuden" till. Skulle ni som tycker att det är fel med kuvertavgift vägra gå på de också? Personligen tycker jag att man gör det som passar en bäst, de som väljer att inte komma trotts en avgift vill man kanske egentligen inte ha där heller.
  • Betty Boop augusti2009

Jag skulle absolut gå på bröllopet trots kuvertavgift. Men inom mig skulle jag tycka att det inte är ett okej sätt.

Vi hade 60 gäster vid dotterns dop. Hyrde lokal och bjöd på mat och dricka (blev party med för vi firade sambon som fyllde 30 samtidigt). Hade det varit okej att ta ut kuvertavgift då också?
    Varför gör man så bara vid bröllop?

• Betty Boop augusti2009

Vet du vad, jag tror faktiskt visst att det är mycket ovanligt att folk tar betalt för sina födelsedags - och studentfester. Kanske har du varit på några men något sånt har jag ALDRIG i mitt 34-åriga liv hört talas om. Bara när det gäller bröllop - och det är det som är så märkligt.

kermit100 skrev 2009-06-15 22:16:28 följande:
    Ja det är inte helt ovanligt att det koster en avgift för div fester. Och det är ju det som är så underbart, man gör som man vill. Och passar det inte så är det bara att låta bli. Alla har inte samma ekonomiska förutsättningar här i världen och ska de som är lite mindre lyckligt lottade inte få ha fest på grund av det. Nej det tycker jag är jätte dumt när det finns andra lösningar=kuvertavgift. Mer fest åt alla!
  • Betty Boop augusti2009

Om vi skulle bjuda alla våra släktingar och vänner så hade vi hamnat på ca 150 personer. Det skulle vi inte haft råd med då många kommer från andra länder och jag då hade velat hjälpa till med boende också.
    Då valde vi att bara bjuda de närmsta som bor här i Sverige.
    Nu slutar det med att vi åker utomlands och gifter oss och det av helt andra anledningar.
    Vad jag vill komma fram till är att jag aldrig någonsin skulle bjuda alla 150 och ta kuvertavgift. Hellre struntar jag i det. I min värld "gör man bara inte så". Vi har inte råd - det ska inte de andra betala för!

• Betty Boop augusti2009

Men 500kr per/pers? TS tycker det är dyrt och undrar vad vi tycker.
    Har vi gått ut så hårt att folk blir skrämda?
    Tror inte folk är så lättskrämda.

blyg skrev 2009-06-15 22:31:55 följande:
    Kanske en aning OT, men att gå ut så hårt med sina åsikter kanske skrämmer bort folk från att våga skriva i forumet. Man kanske kan yttra sina åsikter utan att "trycka ner" andra. Lite finkänslighet och en tanke på medmänniskor är inte alls så dumt att ha i bakhuvudet.
  • Betty Boop augusti2009

Det kan även vara så att folk betalar, går på bröllopet och har säkert jätteroligt. Men de kanske ändå inte tycker att det är helt ok (det är inget man säger direkt).

passionsblomman skrev 2009-06-15 22:37:54 följande:
    Som sagt - detta är ett alltid lika kontroversiellt och hett ämne. Ett par eftertänksamma andetag och insikten att kuveravgift är helt acceptrat i vissa kretsar, kan vara klokt så det inte bara blir en fråga om vad två tre enskilda tycker.Jag är väldigt nyfiken på HUR vanligt detta egentligen är, och hur det kunnat bli så att vissa inte höjer ett ögonbryn, för att "så gör alla hos oss" medan andra ser det som helt otänkbart.Någonstans måste det ju ha börjat...
  • Betty Boop augusti2009

Det finns ju folk som hyr egna öar på andra sidan jordklotet och forslar ditt tusen gäster. Folk handlar oftast efter sin ekonomi och beter sig som den närmsta kretsen.

Krokus10 skrev 2009-06-15 22:40:28 följande:
    Fraga: Tycker du verkligen att det ar vart att betala over en halv miljon kronor, endast for maten??
  • Betty Boop augusti2009

Jo men hon tyckte att vi tryckte ner folk. Trycka ner, personangrepp.....

Jag säger bara att jag tycker det är snålt. De som tar ut kuvertavgift tycker uppenbarligen inte så och då tar de nog inte åt sig heller.

• Betty Boop augusti2009

Nämen, jag blir generad. Känner att det är lite pinsamt.
    Ja, vad olika vi alla är.

novemberbrud2009 skrev 2009-06-15 23:16:04 följande:
    Det stod ett bröllops-kontonummer på "Vi gifter oss - kortet" (om jag nu inte kan använda mig av inbjudan) där man skulle sätta in pengar för maten (eller delar av maten). Därmed hade man också osat.
Svar på tråden Gör man så?