Inlägg från: mindag2009 |Visa alla inlägg
  • mindag2009

Gör man så?

Aleta skrev 2009-06-17 09:32:35 följande:
    Om man har råd att betala kuvertavgiften så tycker jag att man ska gå på bröllopet. Livet är alldeles för kort för att låta bli av principskäl.Sedan kan man avråda vänner som ber om råd och låta bli att ha det själv om man inte tycker om det.
    Jag skulle för det ALDRIG gå på ett betal-bröllop. Då känns det som att vi är bara dit bjudna för att betala för deras fest!
    Om det skulle vara någon nära vän eller anhörig skulle jag faktiskt ringa upp och fråga hur mycket det skulle kosta och be om kontonr. Vill inte att någon i min närhet ska skämma ut sig så.
  • mindag2009
    agtiwi skrev 2009-06-17 11:38:41 följande:
    Det är så lätt att fördöma andra om man själv har det bra. Faktum är att du mindag2009 i den här tråden försöker få det att framstå att ni är så duktiga och betalar allt själva. I nästa tråd står det att läsa att din pappa betalar en stor del av ert bröllop. Konstigt man kan få det som man vill då!! I så fall har jag mer anledning att vara stolt än vad du har. Vi betalar hela vårt bröllop själva, har fest en kväll, bjuder på allt men kör en budget variant. Vem vet, om inte din pappa betalat så hade du kanske inte haft lika lätt att klanka på andra.
    Jag har aldrig skrivit att han betalar en STOR del. Han betalar en del av bröllopet!
  • mindag2009
    agtiwi skrev 2009-06-17 11:38:41 följande:
    Det är så lätt att fördöma andra om man själv har det bra. Faktum är att du mindag2009 i den här tråden försöker få det att framstå att ni är så duktiga och betalar allt själva. I nästa tråd står det att läsa att din pappa betalar en stor del av ert bröllop. Konstigt man kan få det som man vill då!! I så fall har jag mer anledning att vara stolt än vad du har. Vi betalar hela vårt bröllop själva, har fest en kväll, bjuder på allt men kör en budget variant. Vem vet, om inte din pappa betalat så hade du kanske inte haft lika lätt att klanka på andra.
    Jag tycker verkligen inte att jag klankar på andra. Men det kan ju inte finnas någonstans annars i världen att man tar betalt för sitt bröllop.
  • mindag2009
    Ore skrev 2009-06-17 12:04:06 följande:
    Jag ser en stor skillnad i huruvida man tvingas betala 500 kr istället för present, om man tänkt sig lägga 200 kr på present. Vill man ha middagen på ett särskilt ställe bör man se till att ha råd med det, eller anpassa sig efter den verklighet man lever i. Min åsikt, jag vet att alla inte håller med. I övrigt skulle jag gärna hjälpa till att ordna ett knytkalasbröllop, dvs mina vänner skulle inte behöva alla ta med sig grejer, hade räckt att fråga ett antal, skulle varit glad att hjälpa till.
    Kunde inte ha "sagt" det bättre själv.
  • mindag2009
    didis skrev 2009-06-17 12:22:26 följande:
    Skrev du inte i en annan tråd att han betalar ungefär hälften?
    Nej det stämmer verkligen inte!
    Han betalar EN DEL av bröllopet.
    Han betalar ca 200 tusen resten betalar vi, men vad resten är tänker jag inte berätta.
  • mindag2009

Men för hundarade gången min pappa betalar inte för hela vårt bröllop! Han vill men han får inte. Våran tradition i släkten är att brudens föräldrar betalar för bröllopet, men det vägrar vi så han får bara betala en del.
    Sen så är detta ju ett öppet forum där alla ska kunna säga vad man tycker och tänker. Eller ska man hålla tyst för att någon annan kan ta illa upp?

Snäckan4 skrev 2009-06-17 12:41:18 följande:
    Det finns jättemånga länder där det är kutym med kuvertavgift och det är även extremt vanligt att gästerna istället för present sätter in pengar direkt på brudparets konto. Vi kommer inte att ta kuvertavgift utan bjuda på allt men det är bara för att det är så vi vill ha det. Hade vi valt att ha kuvertavgift så tror jag nog att jag hade kännt mig lite nedklankad pga vissa av dina kommentarer. Om valet för oss hade stått mellan att ha kuvertavgift eller att våra föräldrar skulle betala VÅRT bröllop hade jag definitivt valt kuvertavgift. Det är ju faktiskt så att du har andra som betalar ditt bröllop så att säga till de som tar kuvertavgift att det är fruktansvärt av dem att låta andra betala deras bröllop rimmar lite illa tycker jag.
  • mindag2009
    didis skrev 2009-06-17 13:04:37 följande:
    Ok. Citerar dig i en annan tråd:"Vi kommer att göra så här: Pappa betalar 230 tusen, vi lägger 250 tusen och sen så lånar vi 100 från min mans egna företag.Men de pengarna går inte riktigt bröllopet, för vi vill åka till vårat nybyggda hus i Thailand på bröllops resa. Men om vi inte tar lånet kommer inte huset vara klart"Det låter som ungefär hälften för mig.
    läs lite längre ner i tråden!
    När vi börjde förstå vad allt skulle kosta, så fick vi ändra budgeten liiiite
  • mindag2009
    Snäckan4 skrev 2009-06-17 13:10:57 följande:
    Likaså säger mindag2009 att de kommer att låna resten och att kuvertpriset är 1800 kr á 350 gäster. Detta blir 630 tkr och då ej inräknat att ni ska betala boendet för gästerna. Ni är alltså korta med över 150 tkr. Att då säga att man inte ska gifta sig om man inte har sparat en buffert först känns som ett konstigt uttalande.
    Vart har jag skrivit att vi ska LÅNA till resten?
    Vi kommer att låna från vårat företag inte resten:-S
  • mindag2009
    Snäckan4 skrev 2009-06-17 13:05:33 följande:
    Det är klart du får säga vad du vill i ett öppet forum, men precis som om du skulle göra det face-to-face måste du inse att folk kan bli sårade, arga mm på grund av det du säger. Jag tycker ändå att viss respekt i ens uttalanden kan finnas även om man har olika synsätt.
    Jag skulle självklart kunna säga det face-to-face med en person som tänker så här tokigt!
    Och då får faktiskt den personen bli hur arg den vill.
  • mindag2009

Som jag också har skrivit så kommer jag inte sga den exakta summan. Precis som du säger!
    Ja, jag blev riktigt trött på att se alla budget trådar och trådar om att ta betalat av folk, rent chockad för jag trodde inte att det existerade.

Ja det du skriver om att jag stormar fram sådan person är jag irl också och kommer nog alltid ha varit.

Om du läser hela "min" tråd så kan du se att jag har faktiskt bett om ursäkt för min TS om att det var fel att uttrycka mig så som jag gjorde och har förklarat.

Håller precis på att ladda upp bilderna från min förlovning så då kan ni få se med egna ögon när min blivande sitter på hästryggen.
    Jag tänker faktiskt inte övertyga någon om mitt bröllop är sant eller ej, för det skiter jag faktiskt i vad folk tror.
    En av mina närmaste väninnor var med här för något år sedan men hon blev så förolämpad att hon avslutade sitt konto och ville aldrig mer se denna sida, bara för att folk var avundsjuka. Hon varnade tom mig!

passionsblomman skrev 2009-06-17 13:17:48 följande:
    Jo, du skrev det, men att han räknat fel så att ni skulle lägga på mera. Du har också flera ggr både sagt att det är nästan 7-siffrigt, samtidigt som du minst lika många ggr sagt att du aldrig skulle säga vad ni lägger.Ni kommer ju alldeles uppenbart att bränna närmare en miljon kronor på att fira ert bröllop.Det måste väl vara vad nästan7-siffrigt innebär.Vad jag inte förstår är att du efterbara ett par timmar på forumet hunnit skaffa dig en så grundlig uppfattning om hur alla här gör och tänker.och hur du kunnat bli"trött på att läsa om" vare sig ditten eller datten när du är ny?Eller hur du kan veta att folk tycker du ska skicka pengarna tiill afrika istället samtidigt som du är säker på att den som undrar hur du tänker bara är avundsjuk.Du stormar fram med dunder och brak i flera trådar samtidigt där du rasar (för att använda ett kvällstidningsuttryck) över folks förfärliga beteende, samtidigt som du verkligen tar alla chanser att flasha det flådiga livets detaljer, så var inte så förvånad om folk undrar vem du är, vart du helt plötsligt kom ifrån och om du verkligen är på riktgt, för dina olika berättelser går i mycket rätt låmgt utanpå vad de flesta ens föreställer sig. Som att din man friade genom att komma ridande på en vit häst i peken efter att dina vänner kidnappat dig och ställde till med värsta festen för er.Jag säger inte att du inte ska säga vad du tycker. Men jag säger -igen-att du har mycket att vinna på att ta det lite piano i början, lära känna folk och också tänka på HUR du säger vad du tycker.Din tråd om lyxbröllop tex, är tillsin första halva bara en fet smäll på käften till alla som inte har ett lyxbröllop. Den är ingalunda bara en glatt startad intressetråd, utan i högsta grad värderande och hela rubriken är såpass uppseendeväckande att de flesta antagligen kollar vaffan det DÄR var nu då.Det tror jag du fattar egentligen och det gör migundersam över dina egentliga syften.
  • mindag2009
    Villemoa skrev 2009-06-17 13:39:05 följande:
    Och då kan man ju undra varför du blev medlem här om du blev varnad och alla är så avundsjuka? För övrigt kan jag säga att jag inte är ett dugg avundsjuk för jag har redan haft mitt drömbröllop!
    liiiiteOT
    Måste säga att den var riktigt fin din bröllops klänning.
    Ska tipsa min kompis om den klänningen, hon kommer också att vara gravid när hon gifter sig!
  • mindag2009
    Villemoa skrev 2009-06-17 13:57:00 följande:
    Ja, jag gillade min klänning jättemycket men jag var inte gravid när jag gifte mig eller är det nu, det enda jag var/är är lite rund om magen.OT eller inte, kommenterade bara något du skrev tidigare så det var väl också OT antar jag.
    Men OJ FÖRLÅT, det var verkligen inte meningen att förolämpa dig.
    Din klänning var iaf jätte vacker.
  • mindag2009
    passionsblomman skrev 2009-06-17 13:44:13 följande:
    DEt är synd att du redan hade såpass förutfattade meningar. Det är inte en bra utgångspunkt.Forumet är i ständig rörelse. De flesta här var inte med när din kompis var.Vad gäller din tråd så hade det kanske varit bättre att be en moderator ta bort den och starta en ny med e n inte fullt så dålig rubrik. Starta den som en grupp-tråd och döp den till "vi som har spenderbyxorna på " eller nåt.
    Jag har gjort så nu att jag inte kommenterar saker som inte handlar om att planera bröllop. Så då får jag hoppas att folk ledsnar
    För varför ändra rubrik när det precis är som det står i rubriken! Vi vill varken att våra gäster ska betala eller äta på papp-tallrikar.
  • mindag2009
    Snäckan4 skrev 2009-06-17 14:47:46 följande:
    Du ser verkligen INTE ett dugg gravid ut på bilderna. Förlåt mindag2009 om det inte var din mening att plumpa dig, men efter allt du skrivit har jag svårt att tro annat än att du var dryg...
    Om du tittar lite högre upp så bad jag om ursäkt!
  • mindag2009

Men jag bad om ursäkt!

Haha! Men på inbjudan i asien så står det ju inte DU MÅSTE BETALA ANNARS KAN DU INTE KOMMA.
    Alla betalar hur mycket de vill, inte någon fast summa.
    Vi har eller har snart klart vårat hus i Thailand så jag vet faktiskt också hur det fungerar där.

SunsetDec skrev 2009-06-17 14:56:29 följande:
    Hahahha Fan va smidigt att lyckas vara såpass dryg och skrytig att folk retar sig och sen när mindag2009 skall, snällt menat antar jag, kommentera en vacker klänning så skriver hon: "jag ska tipsa min vän som också är gravid när hon gifter sig" till en tjej som inte var gravid! hahahaha :) Nästan lite rart!Mina inlägg annars är att drömbröllop inte har med hur mycket pengar du spenderar utan vilken lycka ni och alla gäster känner.Angående kuvertavgift såsom den diskuteras här kanske inte är supervanlig runt om i världen men i väldigt många länder, i större delarna av Sydasien,sydoastasien och i mellanöstern etc ger gästerna pengar till brudparet, ofta kontanter, ibland i ett kuvert som ges under festen och ingen tycker det är konstigt, så så konstiga är väl inte de svenskar som kör med kuveravgift?Vi gör inte det men då vi gifter oss i thailand betalar gästerna sina egna resor dit, vi bor i asien redan så det kändes naturligt, men klart hade jag, låt mig se 230 000 från farsgubben så hade jag bjudit hahaha...
  • mindag2009
    didis skrev 2009-06-17 14:55:37 följande:
    Ibland kan man känna troll på lukten, ibland märker man dem först när de okänsligt klampar omkring. Men man får förstå dem, det är inte lätt att känna om något hamnar under deras ludna fötter. Och att hålla reda på svansen är svårt, den sopar lätt till folk i förbifarten.
    öööö!
  • mindag2009

Hoppas att det står mycket roligt när jag kommer tillbaka för nu ska hunden hämtas från dagis!

• mindag2009
    monkay skrev 2009-06-17 15:11:37 följande:
    Villemoa: Tycker inte heller du såg det minsta gravid ut... förstår inte ens hur man skulle kunna tro det???Underbar klänning och hela du glimmrade Ursäkt eller ej, är oförskämt att skriva sådär från första början. Ingen klass på såna uttalanden!
    Men som du ser själv i hennes kommentar tillbaka så säger hon själv att det är många som har frågat om hon är gravid.
    Och ja, jag tyckte att hon såg gravid ut. Sen tycker jag att gravida kvinnor är det vackraste som finns, men det är en helt annan sak.
    Förlåt när vi väldigt OT
  • mindag2009
    SunsetDec skrev 2009-06-17 16:56:20 följande:
    "Han" tror jag bestämt att det är, för att driva lite med oss tjejer här inne.Hela "Nicola- min italienska drömprins som kom på sin häst och friade och sen sprang alla vänner fram ur gömställen i hagaparken för den stora förlovningsfesten som endast kan slås av 3 dagars (hela dagar glöm inte) stadshotellsbröllop för en miljon, hälften av pappa, iklädd specialdesignad märkesklänning för min slanka men dock storbystade figur" - historien känns lite påhittat. Och hur gärna jag än vill släppa det och gå och lägga mig, klockan är mycket här, så e jag så nyfiken :)
    Det finns ju plast att trycka in i dom
Svar på tråden Gör man så?