Inlägg från: BlomAnna |Visa alla inlägg
  • BlomAnna

Är det sniket?

I lokalen vi planerar att ha vårt bröllop i finns det 5 rum med sammanlagt 12 bäddar. Man hyr lokalen från fredag - söndag och då ingår dessa bäddar och städning priset är 18 000 vilket ju är rätt så mycket (iaf för oss) men vi har en del långväga gäster...bla min familj och då skulle det ju passa bra att de kan sova där och vara på plats så att säga...tänkte då att man kanske kunde ta 1000kr/bädd för båda nätterna och på så vis spara in lite kostand på lokalen, men är detta sniket? De hade ju om vi inte är i den lokalen varit tvugna att ¨sova på hotell eller liknande och då borde det väl kosta nåt liknande?

Har även funderat på att ta mindre betalt av de jag vet har mindre pengar...

Lokalen är "dröm"lokalen och vårt första handsval men 18 000 är för mycket för vår budget....

Oj vad långt det blev...Frågan är är det sniket att ta betalt för sovplatserna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-12 11:40
    Tack för alla svar...Får tänka om angående priset.

• Svar på tråden Är det sniket?
  • BlomAnna
    Mia1972 skrev 2009-06-12 10:54:48 följande:
    1000 kr för en sovplats är DYRT tycker jag.du får ett helt ok hotellrum för 2 personer för under 1000 kr.Så ja jag tycker det är sniket.
    vart i Göteborg under sommarsäsong får du tag på hotellrum för under 1000kr? Det skulle vara bra att veta!
  • BlomAnna
    lecaroline skrev 2009-06-12 10:58:34 följande:
    Jag tycker att man kan ta betalt för att alla gäster inte erbjuds samma lösning. Men inte 500kr/natt.. Får de mat osv då?? På hotell får man ju alltid frukost..
    Självklart står vi för all mat. Det ingår inte frukost från stället man hyr på men jag kommer att fixa så de har hotellfrukostar ändå.
  • BlomAnna
    Sesamy skrev 2009-06-12 10:54:55 följande:
    Jag tycker inte det är sniket. Men det kan bli dyrt för hela familjer.... 4 pers - 4000 kronor. Dessutom kanske inte alla tänkt sig att komma på fredagen? Men om du har koll på inkomsterna och dessutom vet att folk tycker sånna saker är okej, tycker jag inte det är fel. Du känner ju din familj bäst - så du vet ju hur dom skulle ta det. Riskerar du att göra folk upprörda så skulle jag välja en annan lokal - kommer de ta det bra så är det väl bara att köra. =p
    Tänkte nog inte ta 4000om det är fyra som sover i samma rum...
  • BlomAnna
    BlomAnna skrev 2009-06-12 11:01:00 följande:
    vart i Göteborg under sommarsäsong får du tag på hotellrum för under 1000kr? Det skulle vara bra att veta!
    Vill påpeka att det är två nätter. Jag kan inte hitta nåt hotell där du kan sova två nätter två personer för under 1000kr
  • BlomAnna
    lecaroline skrev 2009-06-12 11:08:15 följande:
    Men du skriver 1000kr/bädd för båda nätterna. För 2 personer är det 2000kr och vi betalade 695kr tror jag för ett dubbelrum.. Men kvällsmat och frukost och det är centralt spårvagn går utanför..
    Frukost och kvällsmat ingår ju för dem här med...+att de inte behöver ta sig från festen med taxi eller liknade vilket de beöver annars...

Men visst 1000kr kanske är mycket...kan väl ta 1000kr för två personer...då blir det iaf billigare än Apple hotell som dessutom nästan alltid är fullbokat.
  • BlomAnna
    didis skrev 2009-06-12 11:09:14 följande:
    Om ni tar max 1000 kr/familj är det möjligen ok och att de då får ett eget rum. Annars finns det billigare hotell som de antagligen hellre bor på (lågprishotell finns för ca 400 kr/rum).Jag håller tyvärr med skrivarna ovan om att ni verkar ha valt en lokal ni inte har råd med och nu försöker få andra att betala för den.
    Vi har råd med lokalen det är bara inte riktigt så mycket pengar vi hade räknat med att lägga på lokalen och att ta betalt för rummen var bara en tanke.

Eftersom lokalen ligger en bit från stan kommer det ju tillkomma kostander för att ta sig till dessa lågprishotell och då blir det kanske inte så billigt ändå...

Är det värre att ta betalt för boende än att gästerna får betala tex baren själva (vilket inte vi ska)?

den bästa lösningen är kanske att säga att det finns möjlighet att sova där och att de får betala om de vill och den summa de har råd med. Så blir alla nöjda och glada
  • BlomAnna

Kanske ska förtydliga att detta var något jag skulle erbjuda de närmaste, som jag känner väl och naturligtvis kommer hade jag inte tänkt räkna med att få dessa eventuella pengar för boendet...

Jag får se hur vi gör...får väl bara spara ihop lite till så vi har råd med lokalen och kan erbjuda gästerna att sova där gratis...(vilket jag visserligen tror de kommer vägra göra men ändå)

• BlomAnna
    MulleNuh skrev 2009-06-12 11:30:14 följande:
    Jaa vi betalar 1400:- för 2 nätter inkl frulle på lyxigare hotell så det var med er tycker jag..
    rummen som hör till lokalen är jättefina och det är fint bäddat etc så det är inga sketna sängar i nån skitig skrubb...
  • BlomAnna
    090704 skrev 2009-06-12 12:34:35 följande:
    Vilken svindyr lokal är bara min tanke!!! Har ni inte råd att låta familjen sova där gratis kanske ni ska se er om efter en annan lokal...
    Ja lokalen är dyr men den är så otroligt perfekt...antar att det är därför den kostar...man får ha lokalen i 3 dagar dessutom och de städar lokalerna (det är ett helt stort hus)
  • BlomAnna
    shakynose skrev 2009-06-12 12:21:23 följande:
    Det verkar lite dyrt, men självklart kan du ta betalt av de gäster som utnyttjar tillfället att sova över. Priset blir nog mer lagom om du lägger det på samma nivå som vandrarhem eller B&B, 300kr per person och natt som Aleta föreslog blir nog bra!
    Ja det lutar mot något sådant...då blir det 1200 för två personer två nätter...det är väl egentligen inte för mycket? det hade jag betalat om det var jag som var gäst...hade betalat 2000 också visserligen....

Jaja vi får se hur vi bestämmer oss för att göra.
  • BlomAnna
    mindag2009 skrev 2009-06-15 13:34:08 följande:
    Måste fråga en sak!Har varit medlem här ni i bara några timmar. Men vad är det med folk som ska ta betalt av sina gäster?Nästan som att göra business på sitt bröllop.Nej, om jag var du så skulle jag låta dom sova gratis.Vi har våran fest på Strand hotell i sthlm och vi betalar våra gästers rum som reser långt och jag kan säga att vi betalar betydligt mer än 1000 kr per person.Men jag tycker har man inte råd så får man faktiskt söka efter andra alternativ, man tar inte betalt. Samma sak som jag nu har lärt mig att det finna något som heter Kuvert avgift! Jag ska betala för en mat som jag inte själv får välja.
    Alla har ju inte de ekonomiska förutsättningarna så att de kan betala sina familjers och vänners boende.
    Kuvert avgift skulle jag aldrig kunna ta ut inte heller att baren kostar pengar så att säga.

Min släkt hade/kommer att få betala hotell eftersom de bor så långt ifrån och eftersom det i lokalen vi ska hyra finns möjlighet att sova skulle de kunna sova där. Sen kan man ju diskutera om man bör bjuda på det eller inte. Just nu lutar det mot att de kommer få sova där om de vill gratis men jag har redan pratat med några och de VILL betala för login eftersom de annars hade fått göra det om möjligheten inte funnit där vi ska ha bröllopet.
  • BlomAnna
    20090725 skrev 2009-06-15 15:19:38 följande:
    får jag lov att fråga vilken lokal detta e?
    Undrar om du funderar på vilken lokal jag TS menar? I så fall är det Vänhem på Nääs Slott
  • BlomAnna
    mindag2009 skrev 2009-06-15 16:00:03 följande:
    Om några av mina gäster skulle vilja betala så skulle jag vägra ta emot pengarna!Vi har ist att folk kan skänka pengar om de vill till spädbarnsfonden pga att vi miste våran son i plötslig spädbarns död.
    Det är ju jätte bra om man kan ha det så men som sagt vi har alla olika förutsättningar.
  • BlomAnna

Tycker tråden börjar spåra ur lite. Tror dessutom jag formulerade mig klumpigt när jag startade tråden eftersom många inte verkat förstå vad jag menade, men är självklart tacksam för alla åsikter och kommentarer

• BlomAnna
    mindag2009 skrev 2009-06-17 13:50:37 följande:
    Ja det är sniket!Då låter ni ju gästerna betala för er lokalhyra.Bättre att betala själv tycker jag.
    Ärligt talat tycker jag inte dina kommentarer är särskilt intressanta snarare tröttsamma, du tycker alla som inte betalar ALLT för ALLA är snåla och snikna. Vi har förstått din ställning i detta. Tack ska du ha för det!
  • BlomAnna
    kullaberg skrev 2009-06-17 13:45:43 följande:
    BlomAnna, jag lånar din tråd för jag har ett liknande "dilemma", trots att som du säger tråden har spårat ut lite Men vi har tittat på ett alternativ som är ett mindre hotell. Detta hotell har 14 rum. Om vi väljer att ha bröllopet där så betalar vi inget för lokalen förutsatt att de får fixa all mat och dryck. Däremot måste vi hyra alla rummen för den natten eftersom de inte kan hyra ut rummen till andra gäster om vi har fest där. Så, att hyra alla rummen skulle kosta ca 22.000 totalt. Min tanke var då att de som vill får boka upp sig på hotellet och betala för rummen själva (enligt hotellets prislista). Och sen får vi ta "smällen" om det inte blir fullbokat och betala upp resten. Jag förstår att en del här inne inte tycker att man kan göra så här... Men kan man verkligen inte det? Jag har själv aldrig hört talas om eller varit på ett bröllop där brudparet stod för allas övernattning? Är detta sniket? Låter vi gästerna betala för något som redan är betalt i detta fallet? Vad tycker ni? Och om vi skulle låta gästerna bo här gratis, de gäster som inte får plats på detta hotellet och måste bo någon annanstans, ska vi då betala för dom också?
    jag tycker ni kan göra så...alltså låta de gäster som vill boka in sig på hotellet för deras pris eller sätta ett eget pris, men många här tycker inte det så jag vet inte...Jag kände samma sak angående att betala för alla andra också som inte får plats och att det därör är mer rättvist att alla får betala även om inte summorna blir de samma för alla...
  • BlomAnna
    Ore skrev 2009-06-17 14:00:16 följande:
    Jag skulle inte tyckt det var märkligt om man fick möjlighet att hyra rum i anslutning till en lokal där festen var. Ser det inte som självklart att brudparet ska betala för ens boende. Däremot bör det ju finnas alternativ med, skulle tycka att det såg illa ut om brudparet propsade på ett visst boende - av vilket skäl det än är. Sedan är det säkert ett jättefördelaktigt alternativ att bo precis där festen är, kanske även kostnadsmässigt. Men det får inte bli ett krav!
    Bra skrivet!
  • BlomAnna
    kullaberg skrev 2009-06-17 14:00:35 följande:
    Ja, det är ju det som blir märkligt, de som inte får plats, hur ska man göra då? Men jag sätter inte eget pris, utan det är hotellets pris som gäller isf. Det känns mest rättvist tror jag. BlomAnna har ni bestämt er om ni ska hyra er lokal? Det var väl det därför du startade tråden?
    Ja det var därför, men vi har inte bestämt oss ännu...
  • BlomAnna
    kullaberg skrev 2009-06-17 14:10:42 följande:
    Håller med! Bra skrivit! Självklart kommer vi inte att tvinga någon att bo här, jag förstår att vissa inte kanske kan det med tanke på priset. Vi kommer även tipsa om alternativ i närheten som B&B och till och med camping där man kan hyra stugor.
    Tycker det låter jätte bra. Dessutom känner man de man ska bjuda och då vet man ju om de kommer tycka det är "konstigt" att man inte bjuder på boende, vilket jag ingen i min närhet skulle reagera på.
Svar på tråden Är det sniket?