• Tinndra

Kyrkligvigsel ????

Ringde förra veckan till vår pastorsexpedition och skulle boka kyrkan till vårt bröllop nästa sommar och fick då till svar att dom bara kunde göra en preliminär bokning av en vigsel p.g.a att kyrkan kanske ska avsäga sig vigselrätten tills dess!!?
    vad ska jag göra nu då???
    jag vill verkligen ha ett kyrkbröllop, jag är inte religiös eller så men jag har ändå alltid önskat att få gifta mig i kyrkan, och speciellt den här kyrkan eftersom jag är döpt där och har "tillhört" den försammlingen sen dess.
    vad ska jag göra????

• Svar på tråden Kyrkligvigsel ????
  • didis
    Tinndra skrev 2009-06-12 12:47:24 följande:
    vad ska jag göra????
    Ingenting. Du har en preliminär bokning och om kyrkan avsäger sig vigselrätten så har ni kvar tiden och får en kyrklig välsignelse istället. Same same men ni får gå till rådhuset först och skriva på papprena och ta den juridiska biten.
  • Tinndra

jo men de är ju just de.. då är man ju redan gift när man kommer till kyrkan typ, känns som om allt kan kvitta då..

• Imma

Säkerställ med kyrkan att ni kan använda tiden till att få ert äktenskap välsignat om det skulle vara så att svenska kyrkan har hunnit avsäga sig vigselrätten tills dess. Kom ihåg att det bara är den juridiska biten som tas bort i sådana fall, så egentligen kanske det inte spelar någon roll?

• Snäckan4

Tar de bort vigselrätten för kyrkan så är det nog tyvärr bara så att rätta sig i ledet.

Tinndra skrev 2009-06-12 12:55:25 följande:
    jo men de är ju just de.. då är man ju redan gift när man kommer till kyrkan typ, känns som om allt kan kvitta då..
  • didis

Varför då? Ni får hela killevippen med guds välsignelse, psalmer o böner ändå.

Ni kan gå, bara du o maken o skriva på pappret, då känns det inte som en vigsel (vittnen kan kommunen ställa upp med).

• Imma

Inte för att låte elak, men varför vill du gifta dig i kyrkan om du inte är religiös? Hur kan det vara viktigt då?

• Tinndra

jo vi har ju tiden antingen till vigsel om de blir de eller också till välsignelse.
    Men de blir ändå inte som jag hade önskat..
    Och de är inte de att jag är bortskämd och alltid ska ha min vilja igenom, utan de är de att jag hade hoppats på att något skulle få bli som jag önskat, inget annat har blivit de.

• Tinndra

vaddå menar du att alla som gifter sig i kyrkan är religiösa?

• Maggan Haggan

Vi ska redan nu skriva på papper med en som har borgerlig vigselrätt tidigare på bröllops dagen. Sedan ska vi ha det vi ser som vår vigsel med en person vi har valt ut och som är den cermonin vi väljer att se som den riktiga vigseln för oss. Han har inte vigsel rätt men gör det jätte bra och fint.

Så vi blir vigda den dan vi vill gifta oss både på papper och får ha en vigsel cermoni precis som vi vill ha den.

• Panzerfaust
    Imma skrev 2009-06-12 12:59:55 följande:
    Inte för att låte elak, men varför vill du gifta dig i kyrkan om du inte är religiös? Hur kan det vara viktigt då?
    Jag är fullfjädrad ateist och ska gifta mig i kyrkan av något så läskigt som en präst.
Svar på tråden Kyrkligvigsel ????