• Tinndra

Kyrkligvigsel ????

Ringde förra veckan till vår pastorsexpedition och skulle boka kyrkan till vårt bröllop nästa sommar och fick då till svar att dom bara kunde göra en preliminär bokning av en vigsel p.g.a att kyrkan kanske ska avsäga sig vigselrätten tills dess!!?
    vad ska jag göra nu då???
    jag vill verkligen ha ett kyrkbröllop, jag är inte religiös eller så men jag har ändå alltid önskat att få gifta mig i kyrkan, och speciellt den här kyrkan eftersom jag är döpt där och har "tillhört" den försammlingen sen dess.
    vad ska jag göra????

• Svar på tråden Kyrkligvigsel ????
  • Imma

Nej, men om man inte är religiös förstår jag inte riktigt varför det är just den kyrkliga vigseln som är så viktig. Vilket moment i en kyrklig vigsel är det som du skulle sakna om ni gifte er borgeligt istället?

Är man inte religiös har jag dock mycket svårt att förstå varför man skulle vilja få äktenskapet välsignat i kyrkan, men det är kanske en annan fråga.

Tinndra skrev 2009-06-12 13:03:25 följande:
    vaddå menar du att alla som gifter sig i kyrkan är religiösa?
  • Imma

Min fästman också, men eftersom det är viktigt för mig är det okej för honom. Dessutom får ju han välsignelsen "på köpet", eftersom jag är troende och det känns bra för mig.

Panzerfaust skrev 2009-06-12 13:05:54 följande:
    Jag är fullfjädrad ateist och ska gifta mig i kyrkan av något så läskigt som en präst.
  • Tinndra

men de är ju just de, jag kan inte förklara varför de betyder så mycket för mig, jag vill inte gifta mig borgligt och sen gå och få en välsignelse för de kan kvitta då.
    men jag vill inte gifta mig borgligt heller eftersom jag vill gifta mig "på de gammla hederliga sättet"
    de betyder mycket för mig eftersom de har hänt så mycke tråkiga saker för mig på sista tiden.

• Imma

Men en borgerlig vigsel kan också vara fin och maffig med en riktig klänning och hela balunsen i en fin lokal. Det enda som utgår då är ju psalmer och "snacket om Gud" och om man inte är troende kan jag inte se problemet med det.

Tinndra skrev 2009-06-12 13:11:22 följande:
    men de är ju just de, jag kan inte förklara varför de betyder så mycket för mig, jag vill inte gifta mig borgligt och sen gå och få en välsignelse för de kan kvitta då.men jag vill inte gifta mig borgligt heller eftersom jag vill gifta mig "på de gammla hederliga sättet" de betyder mycket för mig eftersom de har hänt så mycke tråkiga saker för mig på sista tiden.
  • Snäckan4

Men en kyrklig välsignelse kommer ju att ersätta den kyrkliga vigseln... jag har svårt att se problemet. Den kyrkliga vigseln kommer ju i så fall att försvinna så det finns ju inget alternativ. Alla de som är riktigt religiösa kommer också att få "nöja" sig med kyrklig välsignelse i så fall. Även om jag inte ser det som att man måste "nöja" sig utan helt enkelt att det ersätts.

Tinndra skrev 2009-06-12 13:11:22 följande:
    men de är ju just de, jag kan inte förklara varför de betyder så mycket för mig, jag vill inte gifta mig borgligt och sen gå och få en välsignelse för de kan kvitta då.men jag vill inte gifta mig borgligt heller eftersom jag vill gifta mig "på de gammla hederliga sättet" de betyder mycket för mig eftersom de har hänt så mycke tråkiga saker för mig på sista tiden.
  • Tinndra

här fick man ingen förståelse bara påhopp, hade de varit bättre om jag sagt att jag är djupt religiös?

• Sesamy

Som flera andra redan sagt.... Om kyrkan avsäger sig vigselrätten så är det ju bara att gilla läget. Då finns det bara borgerlig vigsel kvar + kyrklig välsingelse.

Tråkigt om du känner att bröllopet kan kvitta då... Men jag inte riktigt begripa hur det kan göra att bröllopet kvittar....

• Imma

Jag antar att det är jag som har "hoppat på dig". Det var inte alls min mening, utan jag försökte bara få dig att fokusera på vad som är själva problemet för att kunna hjälpa till med en bra lösning. Det verkar inte ha fungerat speciellt bra.

Nej, det hade inte spelat någon roll om du hade varit djupt religiös, men i och med att du inte är det har jag svårt att förstå vad i den kyrkliga vigseln som inte inte kommer att kunna återskapa om ni gifter er borgerligt. Är det själva lokalen i sig? Eller en präst som vigselförrättare?

Om du hjälper oss att förstå vad det är som är själva grejen med just en kyrklig vigsel kanske vi kan komma med tips på hur man gör en borgerlig vigsel lika bra.

Tinndra skrev 2009-06-12 13:19:35 följande:
    här fick man ingen förståelse bara påhopp, hade de varit bättre om jag sagt att jag är djupt religiös?
  • Tinndra

säger inte att bröllopet kvittar då men om man blir tvingad till en borglig vigsel kan man ju lika gärna strunta i nån välsignelse, Trodde att de var fler som kännde så men jag var tydligen ensam om de.

• Panzerfaust
    Tinndra skrev 2009-06-12 13:19:35 följande:
    Grejen är den att det egentligen kvittar vad du vill och känner i frågan då det blir så att kyrkan avsäger sig vigselrätten så måste man även som religiös genomgå 2 steg: den formella vigseln sett ur statens ögon och den kyrkliga ceremonin. Det har ingen betydelse hur religioös du är det är bara så äktenskapet kommer utformas fortsättningsvis. Man gifter sig i statens ögon sedan får man välsignas av vem fasen som helst om man vill.
Svar på tråden Kyrkligvigsel ????