Inlägg från: Imma |Visa alla inlägg
  • Imma

Kyrkligvigsel ????

Säkerställ med kyrkan att ni kan använda tiden till att få ert äktenskap välsignat om det skulle vara så att svenska kyrkan har hunnit avsäga sig vigselrätten tills dess. Kom ihåg att det bara är den juridiska biten som tas bort i sådana fall, så egentligen kanske det inte spelar någon roll?

• Imma

Inte för att låte elak, men varför vill du gifta dig i kyrkan om du inte är religiös? Hur kan det vara viktigt då?

Tinndra skrev 2009-06-12 12:55:25 följande:
    jo men de är ju just de.. då är man ju redan gift när man kommer till kyrkan typ, känns som om allt kan kvitta då..
  • Imma

Nej, men om man inte är religiös förstår jag inte riktigt varför det är just den kyrkliga vigseln som är så viktig. Vilket moment i en kyrklig vigsel är det som du skulle sakna om ni gifte er borgeligt istället?

Är man inte religiös har jag dock mycket svårt att förstå varför man skulle vilja få äktenskapet välsignat i kyrkan, men det är kanske en annan fråga.

Tinndra skrev 2009-06-12 13:03:25 följande:
    vaddå menar du att alla som gifter sig i kyrkan är religiösa?
  • Imma

Min fästman också, men eftersom det är viktigt för mig är det okej för honom. Dessutom får ju han välsignelsen "på köpet", eftersom jag är troende och det känns bra för mig.

Panzerfaust skrev 2009-06-12 13:05:54 följande:
    Jag är fullfjädrad ateist och ska gifta mig i kyrkan av något så läskigt som en präst.
  • Imma

Men en borgerlig vigsel kan också vara fin och maffig med en riktig klänning och hela balunsen i en fin lokal. Det enda som utgår då är ju psalmer och "snacket om Gud" och om man inte är troende kan jag inte se problemet med det.

Tinndra skrev 2009-06-12 13:11:22 följande:
    men de är ju just de, jag kan inte förklara varför de betyder så mycket för mig, jag vill inte gifta mig borgligt och sen gå och få en välsignelse för de kan kvitta då.men jag vill inte gifta mig borgligt heller eftersom jag vill gifta mig "på de gammla hederliga sättet" de betyder mycket för mig eftersom de har hänt så mycke tråkiga saker för mig på sista tiden.
  • Imma

Jag antar att det är jag som har "hoppat på dig". Det var inte alls min mening, utan jag försökte bara få dig att fokusera på vad som är själva problemet för att kunna hjälpa till med en bra lösning. Det verkar inte ha fungerat speciellt bra.

Nej, det hade inte spelat någon roll om du hade varit djupt religiös, men i och med att du inte är det har jag svårt att förstå vad i den kyrkliga vigseln som inte inte kommer att kunna återskapa om ni gifter er borgerligt. Är det själva lokalen i sig? Eller en präst som vigselförrättare?

Om du hjälper oss att förstå vad det är som är själva grejen med just en kyrklig vigsel kanske vi kan komma med tips på hur man gör en borgerlig vigsel lika bra.

Tinndra skrev 2009-06-12 13:19:35 följande:
    här fick man ingen förståelse bara påhopp, hade de varit bättre om jag sagt att jag är djupt religiös?
  • Imma

Jag tror att det är jättemånga som kommer att strunta i välsignelsen om kyrkan avsäger sig vigselrätten som utan att blinka gärna hade gift sig i kyrkan om det momentet även varit det "legala". Är man inte intresserad av Guds välsignelse över sitt äktenskap är ju det kloka under de nya förutsättningarna att skippa kyrkan, precis som du skriver. Vad är det att uppröras över?

Tinndra skrev 2009-06-12 13:23:58 följande:
    säger inte att bröllopet kvittar då men om man blir tvingad till en borglig vigsel kan man ju lika gärna strunta i nån välsignelse, Trodde att de var fler som kännde så men jag var tydligen ensam om de.
  • Imma

Jag hoppas också att ni får det bröllop ni drömmer om och kom ihåg: bröllopet är bara en dag, äktenskapet varar hela livet! Och visst är det äktenskapet som du är ute efter.

MarianneL skrev 2009-06-12 13:32:52 följande:
    Så problemet är egentligen inte den kyrkliga vigseln utan att det är mycket som är jobbigt just nu? Då behövs ju inte diskussion kring om kyrkans frånsägning av vigseln, men istället lite sympati... Och det kan du gärna få. Hoppas att något du önskat dig till ditt bröllop går i uppfyllelse, och framför allt att du o din m2b blir jättelycklig tillsammans!
  • Imma

Jo. Svenska kyrkan kommer att ta upp frågan i höst huruvida de ska avsäga sig rätten till vigsel eller inte.

Snäckan4 skrev 2009-06-12 13:53:44 följande:
    Men det är väl inte kyrkan som väljer att avsäga sig den juridiska delen. Det är väl inte kyrkan som beslutar om kyrkans försvunna vigselrätt eller har jag missuppfattat?
  • Imma

Men, det haltar ju ändå lite, då de enskilda prästerna kommer att kunna välja om de vill välsigna homosexuella eller inte på samma sätt som de hade kunnat välja om de ville viga homosexuella eller inte.

Panzerfaust skrev 2009-06-12 13:49:07 följande:
    Sedan kan man ju verkligen undra om man vill välsignas av en kyrka som avsäger sig den juridiska delen i vigseln för att slippa välsigna homosexuella.
Svar på tråden Kyrkligvigsel ????