Inlägg från: Panzerfaust |Visa alla inlägg
  • Panzerfaust

Kyrkligvigsel ????

Imma skrev 2009-06-12 12:59:55 följande:
    Inte för att låte elak, men varför vill du gifta dig i kyrkan om du inte är religiös? Hur kan det vara viktigt då?
    Jag är fullfjädrad ateist och ska gifta mig i kyrkan av något så läskigt som en präst.
  • Panzerfaust
    Tinndra skrev 2009-06-12 13:19:35 följande:
    här fick man ingen förståelse bara påhopp, hade de varit bättre om jag sagt att jag är djupt religiös?
    Grejen är den att det egentligen kvittar vad du vill och känner i frågan då det blir så att kyrkan avsäger sig vigselrätten så måste man även som religiös genomgå 2 steg: den formella vigseln sett ur statens ögon och den kyrkliga ceremonin. Det har ingen betydelse hur religioös du är det är bara så äktenskapet kommer utformas fortsättningsvis. Man gifter sig i statens ögon sedan får man välsignas av vem fasen som helst om man vill.
  • Panzerfaust
    Tinndra skrev 2009-06-12 13:43:41 följande:
    jag ger inte kyrkan skit absolut inte jag tycker bara att de är tråkigt att de ska bli så, ger inte skit till nån men snart får man inte välja någonting själv
    Men valfriheten finns ju kvar?

Sedan kan man ju verkligen undra om man vill välsignas av en kyrka som avsäger sig den juridiska delen i vigseln för att slippa välsigna homosexuella.

Nej som jag ser det är det ett monumentalt steg i rätt riktning att staten tar över all juridisk behandling av vigseln så kan de olika samfunden fnula på bäst de vill i sina kyrkor, moskéer och synagogor eller andra benämningar på hus.
  • Panzerfaust

www.dn.se/nyheter/sverige/homopar-kan-inga-aktenskap-i-kyrka-1.890457

"Svenska kyrkan ska ansöka om fortsatt vigselrätt. Därmed kommer även homosexuella att kunna gifta sig i kyrkan.

Den 1 april i år sade riksdagen med stor majoritet ja till könsneutrala äktenskap. En månad senare trädde lagen i kraft.

Men ännu har inga homosexuella par vigts i Svenska kyrkan. I dag togs dock ett första steg på vägen dit då kyrkostyrelsen i en skrivelse till Kyrkomötet ? Svenska kyrkans högsta beslutande organ ? föreslår att kyrkan ska ansöka om fortsatt vigselrätt."

Alltså du kan tryggt boka din kyrka, svenska kyrkan insåg tydligen att det var 2009.

Svar på tråden Kyrkligvigsel ????