Kyrkligvigsel ????
Tar de bort vigselrätten för kyrkan så är det nog tyvärr bara så att rätta sig i ledet.
Tar de bort vigselrätten för kyrkan så är det nog tyvärr bara så att rätta sig i ledet.
Men en kyrklig välsignelse kommer ju att ersätta den kyrkliga vigseln... jag har svårt att se problemet. Den kyrkliga vigseln kommer ju i så fall att försvinna så det finns ju inget alternativ. Alla de som är riktigt religiösa kommer också att få "nöja" sig med kyrklig välsignelse i så fall. Även om jag inte ser det som att man måste "nöja" sig utan helt enkelt att det ersätts.
Jag håller med MariannL: hoppas ni får en jättehärlig dag och att allt går som ni vill! Tycker dock det är taskigt att ge kyrkan skit för att andra saker inte gått som ni velat. Men men... Som sagt, hoppas att dagen kommer ordna sig till det bästa ändå, det är inte kul när det känns som saker och ting går emot en, men försök att se framåt. Se det som att ni nu har fått er beskärda del av otur och att allt nu bara kan gå bättre!
Nej, skit var ett dåligt ordval, sorry. Men det är ju det som är grejen att du får ju välja helt och hållet själv. Kyrklig välsignelse eller inte! Grejen kommer ju vara detsamma som nu, antingen gifter man sig borgerlig eller kyrkligt beroende på om man vill ha den religiösa innebörden eller ej!
Men det är väl inte kyrkan som väljer att avsäga sig den juridiska delen. Det är väl inte kyrkan som beslutar om kyrkans försvunna vigselrätt eller har jag missuppfattat?