• Tinndra

Kyrkligvigsel ????

Ringde förra veckan till vår pastorsexpedition och skulle boka kyrkan till vårt bröllop nästa sommar och fick då till svar att dom bara kunde göra en preliminär bokning av en vigsel p.g.a att kyrkan kanske ska avsäga sig vigselrätten tills dess!!?
    vad ska jag göra nu då???
    jag vill verkligen ha ett kyrkbröllop, jag är inte religiös eller så men jag har ändå alltid önskat att få gifta mig i kyrkan, och speciellt den här kyrkan eftersom jag är döpt där och har "tillhört" den försammlingen sen dess.
    vad ska jag göra????

• Svar på tråden Kyrkligvigsel ????
  • MarianneL
    Tinndra skrev 2009-06-12 13:19:35 följande:
    här fick man ingen förståelse bara påhopp, hade de varit bättre om jag sagt att jag är djupt religiös?
    "påhopp"?

Det tycker jag inte du fått. Jag är själv djupt religiös men det betyder inte att jag inte hade tyckt att kyrklig välsignelse hade varit meningslöst. Så jag förstår inte problemet alls.
  • MarianneL
    Tinndra skrev 2009-06-12 13:23:58 följande:
    säger inte att bröllopet kvittar då men om man blir tvingad till en borglig vigsel kan man ju lika gärna strunta i nån välsignelse, Trodde att de var fler som kännde så men jag var tydligen ensam om de.
    Ja du kan strunta i välsignelsen, men det lät ju som att det var viktigt för dig att ha det "traditionella". Antingen är väl den kyrkliga vigseln viktig, eller så är den inte det. Men när du säger nu att det inte spelar nån roll så låter det ju inte som att du tycker det är så viktigt.
  • Tinndra

ja men de är bara nått som jag känner, att de för mig känns de mer på riktigt att göra de på de gammla sättet.
    Gå till kyrkan.. vigas av en präst.. gå ut från kyrkan som man och hustru.
    är så trött på allt juridiskt prat och hit och dit

• Imma

Jag tror att det är jättemånga som kommer att strunta i välsignelsen om kyrkan avsäger sig vigselrätten som utan att blinka gärna hade gift sig i kyrkan om det momentet även varit det "legala". Är man inte intresserad av Guds välsignelse över sitt äktenskap är ju det kloka under de nya förutsättningarna att skippa kyrkan, precis som du skriver. Vad är det att uppröras över?

Tinndra skrev 2009-06-12 13:23:58 följande:
    säger inte att bröllopet kvittar då men om man blir tvingad till en borglig vigsel kan man ju lika gärna strunta i nån välsignelse, Trodde att de var fler som kännde så men jag var tydligen ensam om de.
  • Tinndra

De är bara så tråkigt att man ska finna sig i att de ALDRIG blir som man tänkt sig,
    Och här fick man inget stöd.

• MarianneL
    Tinndra skrev 2009-06-12 13:30:33 följande:
    De är bara så tråkigt att man ska finna sig i att de ALDRIG blir som man tänkt sig,Och här fick man inget stöd.
    Så problemet är egentligen inte den kyrkliga vigseln utan att det är mycket som är jobbigt just nu? Då behövs ju inte diskussion kring om kyrkans frånsägning av vigseln, men istället lite sympati... Och det kan du gärna få. Hoppas att något du önskat dig till ditt bröllop går i uppfyllelse, och framför allt att du o din m2b blir jättelycklig tillsammans!
  • Imma

Jag hoppas också att ni får det bröllop ni drömmer om och kom ihåg: bröllopet är bara en dag, äktenskapet varar hela livet! Och visst är det äktenskapet som du är ute efter.

MarianneL skrev 2009-06-12 13:32:52 följande:
    Så problemet är egentligen inte den kyrkliga vigseln utan att det är mycket som är jobbigt just nu? Då behövs ju inte diskussion kring om kyrkans frånsägning av vigseln, men istället lite sympati... Och det kan du gärna få. Hoppas att något du önskat dig till ditt bröllop går i uppfyllelse, och framför allt att du o din m2b blir jättelycklig tillsammans!
  • Sommar 2010

Tinndra: Om du vill ha sympati ska du nog inte formulera dig på ett sätt som gör det till en debattråd, säsrskilt inte efter den sista tidens diskussioner om att bt blivit tråkigt. (Hade jag inte läst ditt inlägg om att du blev ledsen för att du inte fick sympati hade jag hängt på diskussionen.)

Hoppas ni får en fin vigsel i alla fall!

• Snäckan4

Jag håller med MariannL: hoppas ni får en jättehärlig dag och att allt går som ni vill! Tycker dock det är taskigt att ge kyrkan skit för att andra saker inte gått som ni velat. Men men... Som sagt, hoppas att dagen kommer ordna sig till det bästa ändå, det är inte kul när det känns som saker och ting går emot en, men försök att se framåt. Se det som att ni nu har fått er beskärda del av otur och att allt nu bara kan gå bättre!

Tinndra skrev 2009-06-12 13:30:33 följande:
    De är bara så tråkigt att man ska finna sig i att de ALDRIG blir som man tänkt sig,Och här fick man inget stöd.
  • Tinndra

jag ger inte kyrkan skit absolut inte jag tycker bara att de är tråkigt att de ska bli så, ger inte skit till nån men snart får man inte välja någonting själv

Svar på tråden Kyrkligvigsel ????