• Jemima

luska i datum för möhippa

Är det ok att hinta/fråga om sin egen möhippa tro? Jag gifter mig om mindre än 3 veckor och dagarna fram tills dess börjar bli rätt uppbokade (det är ju midsommar emellan också). Hade trott/hoppats att jag och sambon skulle få nån inbjudan till nåt som kunde vara en "ursäkt" för hippa, men inget sånt har kommit... :( kan man höra sig för lite försiktigt om det är nån speciell dag man ska hålla ledig tro? Jag vet att min sambos kompisar har planerat nåt för de frågade efter vilka som var bjudna. Men som det känns nu finns det risk att hippa/sexa hamnar på en dag som vi inte kan, och det blir ju dumt.

• Svar på tråden luska i datum för möhippa
  • musslan123

Hmm... svårt att veta.... Du kan ju alltid fråga, men kanske vill de inte svara?

Vet dina kompisar om att du är uppbokad då?

• Bella Notte

Själv skulle jag aldrig göra det...är övertygad om att anordnarna av hippan kollar omständigheterna...det är ju viktigt för dom som "betalar kalaset" att veta att/om du verkligen kan den tänkta dagen.

• Pärlan2009

Kanske är ngt av det ni planerat in en avledningsmanöver... :)

• Åsa Erika

Och tråkigt nog så kan man aldrig ta för givet att man får en hippa....

Hoppas verkligen att de dina fixar en men luska inte runt! Låt det bli en överraskning om något! Roligare så. :)

• Jemima

musslan: nej det var ju just det jag tänkte hinta om. Alltså inte säga typ: när blir det hippa? utan mer antyda att det börjar bli väldigt fullt i kalendern

bella notte: jo jag tänker som du att de borde försäkra sig om det men det var ju just grejen att de inte hade hört sig för överhuvudtaget.

Jag misstänkte lite att de hade planerat att ha det precis dagarna innan, men då vi har tänkt laga all mat själva till 70 pers (vilket de vet om) skulle det bli vansinnigt stressigt. Men nu tror jag det blir på lördag faktiskt :D fast då har vi egentligen annat inbokat (som jag är 100% säker på att de inte ligger bakom) men kanske har de lyckas avstyra det utan att vi vet om det... nåja det märker vi.

tack för alla svar, och jag hade som sagt inte tänkt fråga rakt ut utan mer bara hinta om att det faktiskt börjar ganska fullt i kalendern... lite skillnad tycker jag :)

• BM2009

Våra anordnare av hippa/svensexa gjorde bort sig och avslöjade att dessa två festtillfällen skulle infalla på samma dag. Eftersom jag har fått tips om svensexan så visste jag vilken dag det var och min sambo har haft kontakt med min syster som anordnar möhippan så hon har talat om vilken dag det var.

I ett mail så råkade de försäga sig att det var tänkt att bli samma dag för oss båda... Så nu vet vi när det blir. Men inte vad det blir, så vi har lite surprise kvar...

• Stolpen

Jag tycker inte att du ska luska ut när eller om det blir en möhippa! Troligtvis har dina vänner kontatkt m din blivande o han ser till att hålla ett datum öppet! Oroa dig inte för mycket, tänk istället framåt, snart är det stundande bröllopet kommen:) . Mina vänner hade kontakt m min blivande och jag hade ingen aning! Vi skulle ut till sommarstugan o städa inför midsommar...trodde jag:) Hela min familj var inblandad. Ta det nu lungt o njut av de sista veckorna innan bröllopet! Det ska vara något fint att tänka tillbaks på:)

• MulleNuh

Äh LÅT det vara bara!!! Allt löser sig. Jag luskade som en galning och tyckte att jag hade överlistat ALLA.. Den ENDA dagen jag verkligen inte kunde gå på min hippa var just den dagen jag fick. Min syster hade redan fixat det jag hade planerat den dagen..

• musslan123

Har dom planerat en hippa för dig är det nog svårt att ändra på datumet med så kort varsel - så egentligen spelar det nog inte så stor roll ifall du hintar, tänker jag! Förutsatt att du inte hellre vill göra de du har planerat sen innan , och strunta i hippan... ---men det vill du väl inte ??? ???

För du kan nog inte ändra på något nu i alla fall!

Hoppas det blir en rolig hippa!

• Jemima

ha ja ni har nog rätt. Jag blev lite osäker där ett tag om det fanns någon oskriven regel typ att jag inte borde boka in för mycket annat viktigt sista veckan för då "ska" man kunna vara tillgänglig... o det blev lite jobbigt när man inte ens vet ifall det blir nån hippa eller när :)

• Jemima

musslan: nej självklart vill jag inte strunta i hippan! Hintandet handlade mer om att jag själv skulle kunna avstyra saker i min kalender om jag visste att jag borde (t ex att jag och sambon är bjudna hem till min chef på middag - har inte lust att ringa bara ett par timmar innan och säga "tyvärr vi kan inte komma trots allt").

• musslan123

Ah, nä de förstår jag! Men tärnor brukar ha läget under kontroll, så jag säger som dom andra härinne, dom har säkert fixat så att du kan i så fall.!

• Jemima

ja ni har säkert rätt! jag får släppa på kontrollbehovet av min kalender ett litet tag och låta det bli som det blir.

• Torekov

Jag har samma problem, jag gifter mig 1 augusti och antingen har jag något uppbokat helgerna framöver eller så är min tärna uppbokad (hon ska på ett annat bröllop och en annan möhippa). Så jag vet inte om jag får en möhippa... problemet är att jag vet inte om min tärna vet att jag är uppbokad, jag ska nämligen på en stor 30års fest till min sambos kusin, och sen en annan fest som är på en fredag på annan ort, vilket innebär att vi nog är borta hela helgen. Har försökt luska med min sambo om han vet något, men han säger nej. Frågade även en annan kompis om hon hört nåt, el dvs jag sa att hon inte behövde svara mig, men hintade till henne att jag ville ha en möhippa och att hon skulle fråga min tärna. Men som du Jemima så får jag väl släppa kontrollbehovet och hoppas på det bästa...

• Jemima

jo det som stressar är ju när man själv har planerat/bokat in saker som man VET att inte tärnor och andra har nån koll på, och är orolig att de tar för givet att man är ledig då....

men kanske har de bättre koll än man tror :) Jag trodde t ex att min m2b inte hade en tanke på att han skulle kunna få en svensexa men häromdagen började han prata om det (apropå en av hans kollegor som ska gifta sig) och sa att han hoppades slippa nåt sånt. Då frågade jag lite försiktigt "men tror du inte att X och Y (bästa vännerna) kan ha kokat ihop nåt?" Nä det trodde han inte. Men jag vet att "X" och "Y" har det, för de har bett mig om gästlistan. Haha!

Om jag får en möhippa så blir nästan det roligaste av allt att få reda på hur de lyckats med allt smygande

• br2be

middag med chefen låter lite skumt tycker jag, det kanske blir en hippa istället....

• Italien Frida

Jag fick veta datumet ungefär!

Men det är bara för att allt var så rörigt strax innan bröllpet, jag jobbade i Stockholm, höll på att flytta till min man i Italien och vänner, familj och bröllop var planerat i Skåne... så det var mest logiskt att ha möhippan också i Skåne så för att vara säker på att jag var i närheten fick jag lova att vara där en viss helg...

Jag tyckte faktiskt att det var jätte skönt, är lite kontroll-freak med min tid etc.
    Men mina kompisar som har blivit överraskade var jätte glada över det, även om de luskade lite om när innan... en kompis blev överraskad bara veckan innan... men vi gav henne lite hintar så att hon inte skulle tror att vi glömt henne.

Svar på tråden luska i datum för möhippa