• Brudiframtiden

Billigare bröllop..ca 30000 el billigare inkl allt. Erfarenheter?

Ngn som lyckats med det och ändå varit "fina"? Hur många gäster har ni haft? Hur har ni gjort med mat, kläder, ringar, fest etc. Vi har funderat på att bara ha något litet men vi vet inte vad vi vill ha riktigt..så om någon har lust att berätta om bröllop som inte varit sååå dyra så vore jag glad!

• Svar på tråden Billigare bröllop..ca 30000 el billigare inkl allt. Erfarenheter?
  • Epona

Vi har planer på ett bröllop i den prisklassen och ser inga problem med att få ihop det. Vi har tänkt runt 50 gäster och tror att det hela kommer hamna på runt 25-30 000. Men då har vi en del gratis, eftersom vi har vänner som är experter på olika områden.. Vill du se vår preliminära budget?

• BM2009

Vårt bröllop ligger nog runt 30000-35000 kr. Trots det är vi 47 gäster (bara vuxna). Vi har köpt min klänning (och allt annat därtill) begagnat, min makes kostym på Dressman när de hade rea (kostym 1290 . Näbbklänningarna var begagnade men tärnklänningen ny. Skor till näbbarna och tärnan från Skopunkten (ta 3 betala för 2).

Ringen köptes på vigselbutiken.se för 3800 kr (mot 5700 kr i butik). Fotografen är en vän till oss, bilen lånar vi gratis, lokalen likaså. Svärmor har sponsrat med hyra av porslin, bord, stolar och dukar m.m. Ljudanläggning får vi låna via en kompis. Musiken mixar vi ihop själva på datorn.

Blommorna kommer jag fixa själv, genom tips på gamman.se (nejliksbuketten). Giveaways till gästerna (tillika bordsplaceringskort) har jag ropat in på tradera. Inbjudningskort pysslade vi ihop själva genom att köpa pyssel på Panduro.

Maten är den stora kostnaden ca: 7000 kr (buffé) men där får vi hälften sponsrat. Vin/öl från Tyskland, likör och cognac från Finlandsbåten.

Sen har vi köpt dekorationer och smått och gott lite pö om pö så blir det inte så stort hål i plånboken.

Aaaa, det var lite tips från oss...

• Lyckan me dig

Vi ska gifta oss 4 juli. Som det ser ut nu landar allt på högst 30 000:-

Kläder, skor (Man och pojkarna hyr frackar)
    Smycken
    Frisör, smink
    Fotvård, nagelfix
    Blommor
    Buffe på restaurang för ca 45 gäster
    Bröllopssvit med mat/champagne mm
    Sångare i kyrkan
    Skjuts från kyrkan
    Sömmerska
    Väska, slöja
    Ring (gjort om en gammal ring i rött/vitt guld)

I augusti ska vi ha trädgårdsbröllopsfest, åka till Turkiet på familjeresa och åka på bröllopsweekend på spa. Men det är så klart inte inräknat i de 30 000:-.

• BM2009

Tillägg till ovan...

Sångerska hittade jag på nätet på artistbanken. Hon och hennes komp tar 500 kr var för två låtar.

Frisör + makeup kostar 1800 kr. Naglar 350 kr (en kompis moster som fixar).

Smyckena är lånade (syrrans äkta pärlor)

Hotellnatten i Sigtuna kostar 998:- (specialpris)

• Lyckan me dig

Glömde en sak....

Fotograf = gratis = min bäste vän.

Hon erbjöd sig att fota oss. Vi kommer så klart att ge henne en fin present ;)

• kanske de kanske

vår budget ligger på runt 30.000kr.
    klänningen köpte ja ny 2500kr på drezza.se
    ring kollade verkligen runt slutade me at ringen kostade 5300kr och de var de billigaste stället. sen lämnade ja in gammalt guld slutade på 2500kr på nordstansguld.
    spriten köper vi själva i tyskland men e flera som delar på själva resan. ca 5000 kr
    maten gör ja själv buffe med lite hjälp av släkt och vänner. 6000kr.öpt mat på erbjudande osv.
    blommor 1300kr min bukett corage 3 st.
    lokal 1700kr
    dekorationer 1000
    tärna 500 då har hon köpt¨på tradera.
    hår och smink 2000
    tårta maxi. vit prinsesstårta 1100kr
    sen e de säkert utgifter ja glömt nu i all hast

• rosesarered

Var på ett bröllop förra året som kostade runt 40tusen har jag för mig. Det var ett par i vår vänskapskrets.
    Har inte så stor koll på deras budget men i stora drag:
    kyrklig vigsel och efteråt mottagning hemma i trädgården hos brudens föräldrar. De hade riggat upp partytält och dukat utomhus. De blommor som var köpta var brudbuketten, corsage och näbbens. Borden dukat med trädgårdsblommor.
    Maten var buffé som lagades av brudens mamma och någon annan i familjen. Tårtan även den gjord av mamman.
    Underhållning fixades med stereo och högtalare, det blev feststämning ändå och folk dansade och hade roligt.
    Inga festprogram eller vigselprogram eller annat "lull lull".
    Smink och hår gjorde en kompis gratis och även solosång i kyrkan framfördes av vänner (just det gratis).
    En väldigt snäll amatör till fotograf som fotade porträttbilder efteråt gratis.

Så sammanfattat: strunta i allt lull lull och utnyttja era kontakter. Kanske har vänner som är bra på att fota, baka, sminka etc.

Lycka till

• isop

Så här såg vårt bröllop ut:

Vigsel hemma i trädgården
    Hyra av bord, stolar, dukar, inköp av panelgardiner till löpare, buntar av rosor till dekoration. 1000-2000 (köpte rätt många glas också)
    Egenhändigt lagad buffé (jag och mamma), jag bakade bröllopstårta, efterrätt och smågodis mm, 3000, kanske. Eller 4000.
    Champagne: nästan 2000.
    Vin och sprit: 2000.
    Håruppsättning 850
    Jag sminkade mig själv (har dock lagt ut rätt mycket på smink eftersom jag inte sminkar mig särskilt ofta, men det har jag nytta av framöver)
    Min klänning+bolero 3300
    Skor 600
    Brudgummens kläder ca 3000 (måttsydd kostym och mönstrad väst).
    Fotograf och musik under vigseln fick vi gratis (vänner).
    Min ring och gravyr i hans: 2100 (mkt bra pris eftersom jag jobbat i branschen).
    Tackkort och frimärke: drygt 400 kr.

Jag tror att vi klarade oss under 20 000. Vi var 27 stycken totalt.

Det blev faktiskt dyrare än jag trodde, jag hade mer räknat med som "en vanlig fest" (naiv, haha)

• ladyshadow86

vi räknar med att landa lite över 20 000kr.
    vi kombinerar dop + bröllop. ca 10-20gäster.
    alla priser är ca-priser.

klänning från kina + om de behövs sy in den = 2000kr
    smink, naglar + hår = 2000kr
    bukett = under 500kr
    kostym, kläderna till tärnan = 2500
    ringarna + rengöring av förlovningsringarna = 8300kr
    tårta, fika, dricka = 2000-2500kr
    fotograf har jag inte hittat än så de har ja ingen pris på.
    musik ordnar vi själva.
    sen är de en del små saker som inbjudningskort och sånt som ja har inte riktigt bestämt mig än vad ja vill ha.
    lokal hyr vi i kyrkan (gratis) där de finns all porslin m.m som behövs.

=) =)

• pysselbruden

Vi har en bugdet på 40 000 inkl allt, alltså lite mer än vad ni frågar efter, men då står vi även för boende för cirka hälften av gästerna. Kanske inte är vad ni efterfrågar i "allt". Tar vi bort denna post hamnar vi på ca 30 000 kr. Vi kommer att ha ca 50 gäster.

Så här ser vår bugdet ut i stora drag:

Kläder (både brud och brudgum) 4000 kr
    Vigselring 3000 kr
    Inbjudningskort, tackkort, placeringkort mm (inkl porto) 1000 kr
    Lokal 1250 kr
    Dekorationer 1000 kr
    Blommor 100 kr (plockar i trädgården och gör egna buketter)
    Mat (catrad buffé inkl 2 personal) 13 000 kr
    Dryck 7000 kr (både mousserande, vin/öl till middagen och fri bar)
    Tårta 500 kr
    Boende för gäster 8000 kr
    Frukost för gästerna dagen efter 500 kr

Hår och smink fixar min svägerska, min bror fotar och på vigseln kommer en av mina vänner plus mb2:s far att framföra musik.

• Tess Dennis

Vi gifter oss med stor fest för 30.000 kronor. 100 vuxna gäster!!! Så visst går det om man fixar och trixar :)

Vi kommer ha festen utomhus vilket gör att lokalen kostar noll. Lånar bord och stolar från en skola i närheten, gratis.
    Hyr porslin och olika sorters glas, fat, karaffer osv 1300:-
    Jag har lånat min brudklänning 0:-
    M2B s kläder. Köpt kostym 1000:- Hyr skjorta, väst och plastrong 600:-
    Skor till oss båda 500:- Kläder till våra två barn från HM, 600:- Dricka från Tyskland 5000:- Mat - förrätt, grillbuffé och efterrätt där vi gör alla tillbehör själva och har hyrt in två tjejer som kommer grilla, maten kostar ca. 10.000:- tjejerna tar 600:-.
    Gjort inbjudningskort, festprogram, tackkort och vigselprogram själv med pyssel, kostnad totalt 1000:-.
    En kompis som är sminkös sminkar mig 0:- en annan kompis sätter upp mitt hår 0:-
    Bröllopstårta för halva priset från stans finaste kondis 975:-
    Ringar till mig och m2b 5000:- (lilla ringen halva priset, guldfynd)
    Musik fixar vi själva på skiva. En väns dotter sjunger i kyrkan för 500:-.

Totalt ca. 27000:- Sen tillkommer ett par tusen för sånt som lite plastmuggar till kvällens fest, färgpatroner för utskrifter på datorn m.m.

Men visst går det att ha ett superkalas för 30.000:-!!!
    Med 100 vuxna och 15 barn tycker jag vi kommer riktigt billigt undan. Det gäller att spara in på det man kan!

• xxmalinxx

Tess Dennis: Vad roligt att höra att ni lyckas hålla en sådan bra budget!
    Vi har klurat och klurat på hur vi ska lyckas hålla nere vår budget, vi kommer oxå ha kring 100 gäster så jag vill gärna höra mer om hur ni har tänkt kring allt. Alla tips tas tacksamt emot.
    Har varit inne på grillbuffe och "festen" utomhus men har inte riktigt klurat ut hur vi ska lyckas få plats med 100 gäster som ska sitta ute och äta. Ska kolla upp om det finns att hyra/låna bord och stolar i närheten av där vi kommer gifta oss.

• Brudiframtiden
    Epona skrev 2009-06-15 13:41:06 följande:
    Vi har planer på ett bröllop i den prisklassen och ser inga problem med att få ihop det. Vi har tänkt runt 50 gäster och tror att det hela kommer hamna på runt 25-30 000. Men då har vi en del gratis, eftersom vi har vänner som är experter på olika områden.. Vill du se vår preliminära budget?
    Jättegärna! Det hade varit topppen!
  • Brudiframtiden

Tack för alla svar jag har fått! Ni som har det ute..Hur gör ni om det är typ 15 grader bara och mulet? Just nu är vädret ju ingen höjdare...? För annars är det ju ett bra alternativ...

• Epona

Fotograf 0 kr (kompis som arbetar som fotograf fotar)
    Hår & makeup: 0 kr (kompis som är makeupartist)
    Blommor: 500 kr (bekant som är florist, betalar bara för blomkostnaden)
    klänning: 2000 (ebay)
    Klänning brudnäbb: 500
    Kläder brudgum: 1000 (har tänkt hyra)
    naglar: 500
    Diverse trycksaker som inbjudningskort, festprogram, tackkort etc: 1500
    Plats för bröllopsfest: 1500 ? Vi har ingen lokal ännu men har tänkt något billigt
    Mat: 5000 (gör maten själva)
    Dukar och bordsdekorationer: 1500
    Champagneglas: 500
    Underhållning och musik: 1000 (en kompis som är dj, vill betala honom lite. En kompis som sjunger)
    Smycken: 500
    Väska: 200
    Ringar: 2000 (ska köpa stålringar, vi är så förälskade i dem!)
    Skor: 1000
    Underkläder: 600
    Engångskameror: 300
    Bubblor till när vi kommer ut från kyrkan: 400
    Kaffe, avec, champagne, dricka till mat och fest: 4500 (vet inte om detta är lågt räknat men inga av våra släktingar är några stordrickare)
    Snacks: 500
    Bröllopsnatt: 1500
    TRansport från kyrkan till fest: 0 kr (kompis som kör)
    Transport från fest till hotell: 500
    "Servitriser": Kompisar som hjälper till att duka fram och av. De kommer få någon present som tack för hjälpen.

= 27 500

Sedan tillkommer ju bröllopsresa då..

Svar på tråden Billigare bröllop..ca 30000 el billigare inkl allt. Erfarenheter?