• J D

svensexad med strippa

Jag förstår dig. En av de stora anledningarna till varför vi har avsagt oss möhippa/svensexa. Jag skulle inte känna för ngt bröllop om min fästman gick med på/utsattes för ngt sådant. En person kommer inte på bröllopet på grund av att de inte får ha ngn svensexa. Det tycker jag bara ytterligare bekräftar att vi har gjort helt rätt i vårt val.

Jag kan tyvärr inte ge ngn peppning eftersom jag själv har sagt att jag ställer in bröllopet om ngt sådant skulle hända. Jag skulle inte kunna gifta mig med en man som inte skulle gå därifrån eftersom det är emot grunden i mina värderingar.

• J D

Heloise skrev 2009-06-17 08:29:07 följande:
    Personligen så skulle jag antagligen inte tycka att en strippa på min blivande mans svensexa vore en fullträff direkt, MEN jag skulle aldrig låta något som är så uppenbart obetänksamt och ogenomtänkt förstöra ett bröllop som vi tillsammans planerat.Du frågar hur du ska komma vidare? Din blivande man har redan talat om för dig att han inte uppskattade att "få" en strippa, det är dessutom hans vänner och det hände honom. Så det måste ju vara hans sak att bestämma hur han vill hantera det. Du har fått mkt medhåll här av många andra tjejer som alla tycker att det är sådant fruktansvärt övertramp mot dig och ert förhållande, något som smutsat ner allt. För det första; om du låter en 30 min( eller hur lång tid det nu tar) förstöra allt för dig så blir jag ärligt talat orolig. Ta ett steg tillbaka och tänk efter.Jag tänker faktiskt framhålla att jag tycker synd om din blivande man; han har varit med om något som han inte riktigt ville vara med om, han har en förbannad och sårad blivande fru, kompisar som är ledsna för att de gjort ett övertramp, och du vill göra det hela ännu värre genom att inte bjuda dem på bröllopet?Hans vänner begick ett misstag, men det var inte ett misstag mot dig utan mot din blivande man, deras vän. De gjorde säkerligen sitt bästa för att ge sin kompis en bra svensexa, att det vart tokigt är ju en annan femma. Vidare så tycker faktiskt inte jag att en svensexa är en fest för att fira ER utan en fest för att fira din blivande man.Jag förstår att du känner dig sviken och ledsen, men saker och ting blir vad man gör dem till, den/de enda som kan förstöra er dag är just ni.ha ett underbart bröllop!

Men, det beror ju helt på vad man har för värderingar och hur tydligt man har kommunicerat det innan.

För mig kan 30 min definitivt förstöra ett förtroende som har byggts upp under lång tid. I teorin kan det låta fånigt men i praktiken är det en verklighet man måste hantera.

Om han inte uppskattade det- varför gick han inte därifrån? Jag skulle ha svårt att lite på att fästmannen inte gör en efterhandskonstruktion. (Inser att jag som jurist är extremt skadad av bevisföringstänkande och därmed har problem med att lite på utsagor men faktum kvarstår att han omedelbart i situationen kunde hanterat det annorlunda om han hade velat, eller?)

• J D

didis skrev 2009-06-17 12:26:03 följande:
    Vd skulle han ha gjort (och vi snackar ignet brottsligt här)? Förstöra för sina vänner och bokstavligt talat säga "skittrist svensexa ni fixade, nu går jag hem"?Även om man inte uppskattar allt som vännerna gör för ens skull så tillhör det ändå hyfs att inte klanka ner på dem, de har försökt ordna en kul kväll, nu blev det inte så och det är de medvetna om. Men gör ingen större grej av det än det är. Misstag kan alla göra och det vore hemskt om vi inte kan förlåta våra närmaste för att de inte är perfekta människor utan som alla vi andra.J D skrev 2009-06-17 12:22:20 följande:

Ärligt talat, för mig är det här en så antifeministisk aktion att jag skulle ha sagt att tyvärr kan jag inte ställa upp på den här aktiviteten. Betala strippan och låt henne gå hem. Det får väl lägga sordin på stämningen i så fall. Vissa saker kan inte jag tänka mig att kompromissa med för att vara schyst. De har inte varit hyfsade när de har valt att plocka in en starkt könsdiskriminerande symbol i en fest om de vill fira mig. Det blir liksom som att ta med en vegetarian på köttmiddag under möhippan- jag tror inte att vegetarianen skulle äta kött bara för att vara hyfsad .

Är de medvetna om att det inte ordnade en kul kväll? (Har ej läst hela tråden). Isf- vad var poängen med att hålle den infon inne istf för att säga det direkt?

Misstag kan förlåtas- men det bästa är om man kan kommunicera så tydligt med sin partner och denne med sina vänner att sådana här misstag inte inträffar. Och sedan är det såklart en gradskillnad för alla hur lätt man har att förlåta vissa misstag, och det är också mänskligt.

• J D

Panzerfaust skrev 2009-06-17 12:28:28 följande:
    Jag fattar fortfarande inte hur TS fick reda på att det var en strippa där.

De kanske kommunicerar i hennes förhållande?

• J D

Heloise skrev 2009-06-17 12:32:36 följande:
    J D skrev 2009-06-17 12:22:20 följande: Nu kan jag inte uttala mig om det eftersom det synsättet är totalt främmande för mig. Dessutom skulle jag ALDRIG misstro min blivande mans utsaga, gör man det så har man större problem i förhållandet än en striptease på en svensexa

Ja, eller så har man bara olika erfarenheter genom livet som gör att det är svårare att bygga upp ett förtroende- sådant kan dock lösas genom att man diskuterar med varandra om gränser och möjliga handlingar. Eftersom jag kommunicerar med min fästman så jag vet att han skulle gå därifrån direkt och inte berätta efteråt att han inte gillade det.

• J D

Panzerfaust skrev 2009-06-17 12:42:08 följande:
    J D skrev 2009-06-17 12:33:04 följande: Om han känner TS öht kanske den här reaktionen är väntad och då är han inte särskilt klyftig. TS kanske hade klarat sig bättre genom livet helt ovetandes om en strippa på en svensexa.

Ja, och visste han det- varför gick han inte därifrån? Har han större respekt för sina kompisar än sin fästmö?

• J D

Panzerfaust skrev 2009-06-17 12:40:02 följande:
    För det först vet vi inte om svensexan var rolig eller inte, det vi vet är att TS inte gillade att det var en strippa med. Vad den blivande mannen tycker kan man inte veta, att han säger att han inte gillade strippan kan han säga bara för att TS tiltade totalt.Och vad då "antifeministisk aktion", störtlöjligt. Hur kan det vara antifeministiskt att titta på en tjej som dansar med lite kläder? Det är hennes jobb och jag vågar tro att hon tjänar jäkligt bra på det. Sedan finns det ju otroligt många manliga strippor, moralpanik och begreppsförvirring råder.

Det är precis så jag menar! Säger han det bara för att hon är ledsen över det eller menar han det verkligen själv? Och om han menar det själv- varför tog han inte tag i det på plats? För mig tyder det på att han säger det bara för att hon blir ledsen och det är det jag menar med att det är en slags efterhandskonstruktion. Det har inget med förtroende att göra- snarare en frågan om otydlig kommunikation från början och ett försök att skyla över det.

Nej, det är inte löjligt för mig. Handlingen har en djupare innebörd. Varför finns överhuvudtaget ett sådant jobb? Jag menar- sy kläder i fabrik är för svältlön är också ett jobb- det är liksom fortfarande inget argument för att det borde få förekomma. Det är efterfrågan som är det som bör ifrågasättas, naturligtvis.

Manliga strippor behandlas annorlunda eftersom kvinnors sexualitet inte tas på allvar. Det ses som en plojgrej- inte ngt som kvinnor seriöst bör dregla över. Personligen tycker jag dock inte om yrket som sådant eftersom det- oavsett om man eller kvinna utför det- är ett sexuellt objektifierande av en individ. Jag uppskattar inte det på grund av en massa olika skäl. Inget av dem har dock med moral att göra (jag är snarast värdenihilist).

• J D

didis skrev 2009-06-17 12:42:53 följande:
    Svensexegänget har bett bruden om ursäkt. Hon har inte accepterat den även om jag antar att hon sade det till vännerna. Jag har svårt att tänka mig att några av makens vänner skulle ordna en strippa men OM de gjorde det tror jag maken skulle reagera ungefär som jag skulle dvs:Jävla knepig sits, vad gör jag nu? Mina vänner har ordnat det här för att roa mig men jag är inte road, jag spelar med ett tag men blir det inte bättre snart så går jag hem.Ungefär så. Maken är feminist och skulle inte gå på porrklubb själv men blev han "dittvingad" förstår jag om han inte demonstrativt gick sin väg. Så skulle itne jag göra (om det inte var någon sexistisk baktanke med att få in mig på porrklubb).

Ok, nej, och jag kan förstå att hon inte tagit emot ursäkten ännu. Det kan ju ta ett tag innan man har bearbetat sin sorg över en sådan händelse och ursäkten kan inte accepteras förrän man verkligen känner att ja, jag förlåter er.

Men jag förstår inte varför? Varför inte gå därifrån? Är vi inte fria individer som inte blir tvingade till i princip någonting i det här landet? För mig är stor del av feminstisk aktivism att våga göra annorlunda även om grupptrycket säger annorlunda. Jag har själv nyligen ställts inför en liknande situation och även om det inte känns som det roligaste att göra så är det ändå mer värt för mig att stå fast vid mina absolut mest grundläggande värderingar.

• J D

Panzerfaust skrev 2009-06-17 12:58:39 följande:
    Så du vill få bort Beckhams och Ljungbergs kalsongreklam? Det är ju objektifierande om något.Nej, jag tycker du har fel även om jag inte är något fan av striptease så tycker jag att det gott kan få finnas och jag ser ingen som helst anledning att förfasa sig över fenomenet.Vad jag hört så är manliga strippor betydligt mycket mer utsatta för alldeles för närgågna kvinnor än vice versa.

Jag tycker att det är skillnad när man säljer en vara gentemot när man säljer sig själv som en vara- även om den typen av reklam naturligtvis också är objektifierande (man behöver inte sälja underkläder på det viset och jag skulle gärna se mer kreativa sätt).

För övrigt förfasar jag mig inte över ngt längre. Jag är för cynisk tyvärr. Jag tycker bara att det är fel baserat på de värderingar jag tidigare har angett.

• J D

ingenjörsbruden skrev 2009-06-17 12:58:02 följande:
    J D skrev 2009-06-17 12:51:00 följande: Hmmmm...det där håller jag inte med om.....efter vad jag har hört och upplevt kvinnor som tittar på en manlig strippa beter sig MKT värre än män som tittar på en kvinnlig strippa....för männen så är det självklart (oftast) att inte talla o dra o pilla på strippan.....medans den manliga strippan får hålla hårt i sina kläder för att de inte ska ryckas bort INNAN han har tänkt ta av dem.

Fast det finns rätt mkt vetenskap som bevisar att det är skillnad på hur mäns och kvinnors sexualitet framställs.

Att kvinnor kanske beter sig värre kan mkt väl bero på att det faktiskt inte ses som ngt allvarligt eftersom kvinnors sexualitet ej tas på allvar.

• J D

didis skrev 2009-06-17 13:01:33 följande:
    Jaja, alla tänker vi olika. För mig är det viktigare att maken tagit halva föräldraförsäkringen, delar arbetet med hem o barn och stödjer mig när jag både startar eget och som nu, skall börja veckopendla. Att vi båda har samma rättigheter o skyldigheter.Sett i det perspektivet blir jag inte särskilt sur om han inte vill sabba svensexan genom att demonstrera feministisk kamp just då.J D skrev 2009-06-17 12:55:26 följande:

Min fästman gör allt det där (och mer- eftersom han är gärna medvetet utför feministisk aktivism så tar han ofta mer ansvar eftersom samhället kräver mer av mig som kvinna för att jag ska kunna ta mig framåt). Vi tänker nog inte så olika- för mig är det bara otänkbart att kompromissa med mina feministiska värderingar om det inte gäller ngt värre än att göra folk lite sura . Kompisarna är faktiskt de som har sabbat svensexan (precis som kompisarna till en veg. som tar mer denne till köttätarfest har sabbat för henne).

• J D

Panzerfaust skrev 2009-06-17 13:06:15 följande:
    Det som är så sjukt är att man ens ska behöva ta det i beaktande, tjejen har ett jobb som innebär att hon frivilligt dansar lättklädd inför publik, vem är då jag att som utomstående börja tramsa om att hon gör fel och publiken likaså? På vilket sätt? Vill vi ha något unket samhälle där man förbjuder dylika arrangemang?Ska vi börja klä oss i jutesäck och aska våra ansikten så att andra inte kan se hur vi ser ut?

Det beror ju helt på om man har lagt sig till med en förståelse för etablerade strukturer eller om man tror att vi redan idag är fria.

Om samhället var jämställt och hon gjorde det så skulle jag ha mindre betänkligheter. Nu är det inte så.

(Och det är skillnad på förbud och kunskap. Dessutom en helt irrelevant jämförelse såvitt du inte säljer ditt ansikte/dig själv som objekt till alla du möter.)

• J D

BrideToBeSpring skrev 2009-06-17 14:05:01 följande:
    orkar nästan inte läsa allt som står skrivet, otroligt vilket intresse frågan ändå gav..., allt medhåll och alla tankar som jag fick redan igår eftermiddag har hjälpt och jag bestämt mig för att lägga det bakom mig! jag har pratat med killarna som fixade strippan, och som vi också ska fira midsommar med, och jag berättade att jag blev ledsen och arg, nu vet dom det och nu lägger jag det bakom mig! En av killarna kom med en blomma och sa att det inte var tänkt såhär! Gulligt iaf... Och jo, det har aldrig varit tal om att det ska få påverka bröllopet... och gad att det är ett tag kvar!!tack igen för allt engagemag och stöd!TS!

Jättefint att du orkat lägga det bakom dig! Du är verkligen en stark person . Lycka till med bröllopet! Och tack för uppmuntran .

• J D

Pizan skrev 2009-06-17 17:56:18 följande:
    J D skriver så mkt bra att jag inte tycker det finns nått övrigt att tillägga. Verkligen huvudet på spiken!!TS! Skönt att det känns lättare nu. Hoppas ni får en trevlig midsommar.

Tack! Glad midsommar till alla i tråden!

Svar på tråden svensexad med strippa