Inlägg från: xxmalinxx |Visa alla inlägg
  • xxmalinxx

Budget bröllop

Är by här på Bröllopstorget och försöker bli lite klokare i allt det här med bröllops planer. =)

Vi har alldeles nyligen äntligen bestämt oss för att gifta oss! (läs: jag har äntligen fått min vilja igenom och övertalat älsklingen)

Nu är det så här att vi inte har någon större lust att lägga ut allt för mkt pengar på ett bröllop. Vi vill gärna ha det ganska så enkelt, jag är inte intresserad av att ha en super dyr klänning, skor, håruppsättning osv. Men självklart vill vi vara fina på vår bröllopsdag.

Men nu till den stora frågan, själva festen. Har ni tips på hur vi kan hålla kostnaderna nere? Tanken är att vi ska bjuda den närmsta släkten och några goa vänner, men till saken hör att vår närmsta släkt är ganska så stor tillsammans, eller rättare sagt min släkt är rätt stor. =) Om vi bjuder, mostrar, fastrar, kusiner med respektive osv så är vi redan uppe i 100 pers och det känns som om det blir väldigt dyrt.
    Vem ska man bjuda?

Jag har bra kontakt med nästan alla mina mostrar/morbror, faster och farbror och vill självklart att dem kommer på mitt bröllop. Har jätte bra kontakt med nästan alla mina kusiner, några få har jag inte pratat med på flera år men det känns konstigt att inte bjuda hela släkten.

Någon som har några tankart som ni vill dela med er?
    Hur har ni gjort?

Sen vill vi ju självklart bjuda våra goa vänner, men var drar man gränsen? Vi är ett ganska så stor gäng som umgås och träffas vid högtider, vi är ett gäng på 30 pers som träffas varje nyår, påsk och midsommar och festar, käkar middag och umgås. Men av dem 30 pers kanske det är 5-7 pers som vi umgås med utöver det, som vi umgås med på helger, firar varandras födelsedagar osv.
    Känner att det här blir väldigt svårt.

Tar tacksamt emot alla tips och tankar!

• Svar på tråden Budget bröllop
  • xxmalinxx

Boomtown: Tack!! Vi har inte riktigt bestämt datum än, jag är lite sugen på ett vinterbröllop men har nog insett att det blir lite dyrare eftersom man inte kan "festa" utomhus. Så det luter mot sommaren 2010 men vi spånar än på datumet. Sambon min vill hellre gifta sig borgerligt och sen åka iväg utomlands eller ngt i stil med det. Men jag vill gärna ha hela paketet med gäster och den biten. Så vi får se var vi hamnar.

Jag har fått i uppgift att göra en budget för ett bröllop med fest och hela biten så får vi se om han godkänner min budget. (jag tänkte försöka göra två olika förslag, en så billigt som möjligt och sen ett förslag där jag inte riktigt drar ner på precis allt så får vi se om han kan godkänna ngn av dem.

• xxmalinxx

Tomlinn: Tillsaken hör att jag och sambon har helt olika syn på vad som är lagom pengamässigt. =) Sambon vill komma undan så billigt som möjligt dvs helst gratis, han tycker att vi kan lägga pengar på ngt annat. (dvs en ny bil, eller en skoter som vi egentligen inte alls behöver) Men jag känner att jag kan lägga en hel del pengar på vårt bröllop men det är inte ett måste, jag blir lika glad över att gifta mig borgerligt och gratis.
    Det jag egentligen känner är att jag gärna vill ha en fest för nära och kära, klänningen osv kvittar, jag kan fast åka fram på cykel eller i skottkärra, det kvittar bara jag får gifta mig med min älskling.

Vi bor i norrbotten i Luleå för att vara mer exakt men bröllopet kommer nog hållas i en liiiiten byhåla i tornedalen. Så du vet det där med att åka guldvagn runt stan, blir nog ganska så svårt.

• xxmalinxx

Ang gäst antalet så blir endast vår närmsta släkt ca 100 pers, men då har vi räknat med kusiner och respektive på personer som jag knappt har träffat på flera år pga olika orsaker. Så visst finns det kusiner som kan skippas från gästlistan lika som det finns kusiner som inte skippas från gästlistan så då är frågan blir det bråk i släkten om inte alla blir bjudna. Sen har jag "bättre" kontakt med mina släktingar, dvs mostrar kusiner osv än min sambo har så för hans skull skulle nästan hela hans släkt skippas. Blir svårt det här med gäster.

• xxmalinxx

Jag är som sugen på ett vinterbröllop, hade varit underbart mysigt. Kanske kan be pappas kusin köra oss med rensläde, det hade varit underbart vackert.

Jag tror mig veta att jag skulle få använda en begagnad klänning, som går att sy om, antingen en moster som gifte sig i början av 90 talet, eller tom min fasters från 1980. Så klänningen kan bli billig, är som sagt inte så kräsen ang begagnat bara den passar och jag ser bra ut i den. Kostym kan behövas köpas/hyra eller så har han sådan tur att han kan använda den han äger om vi köper till en väst och kompleterar lite. Frisyr och smink tvingar jag min syster att fixa, hon är bra på sådant.

• xxmalinxx

Det enda som jag är sambon egentligen är överrens om är att vi inte ska kolla på priset på ring, vi ska köpa den vi gillar, eller den jag gillar eftersom han inte vill ha en ny ring, han vill ha kvar förlovningsringen. Jag är välsigt nöjd med hans val av förlovningsringar, dem är verkligen jättefina men det kan bli lite svårt att hitta en vigselring som passar till förlovningsringen, men det löser vi nog på ngt sätt. =)

• xxmalinxx

Tack! Ska genast kolla in sidan.

• xxmalinxx

Vilka fina ringar du har på din press bild. =) Påminner lite om våra förlovningsringar

• xxmalinxx

Oj, ser ju att det inte är länge kvar tills ni ska gifta er. Vad skoj!! Hur har allt gått för er med planering och sånt?

• xxmalinxx

Jag trivs jätte bra med min ring, den är 4 mm, tror att sambon har 7 mm, är inte helt säker på den saken. Det var han som valde ut dem för 9 år sedan utan min vetskap, allt var klart när han frågade om jag ville förlova mig, ganska så vågat att köpa ringar så där. Men självklart blev ju svaret JAAAA från mig.

Men HJÄLP!!! Gisses, så får det ju inte bara gå till!! Så jobbigt, förstår att det måste ha varit helt hemskt. Jag hoppas verkligen att allt är klart nu så att ni slipper fler dubbelbokningar och att allt flyter på ordentligt nu.

• xxmalinxx

Ja han har väldigt bra smak. (iaf just ang ringarna, annars vet jag inte )

Kollade runt på lite ringar i går och blev alldeles förvirrad och helt till mig, finns ju såååå många som är helt underbara.

Hade även ett långt samtal med min kära syster då vi pratade om ev gästlista och kom mer eller mindre fram till att helst skulle man vilja bjuda en del av släkten men inte alla, fast det kan ju bli lite galet och problematiskt om bara några är bjudna och inte alla. Fast sen drog vi slutsatsen att alla säkert ändå inte kommer, fast man vet ju aldrig.

Vad roligt att provsmaka mat och vin, säg gärna till om du hittar ngt vin du gillar. Jag dricker själv inte vin så jag kommer ha ganska så svårt med den biten.

• xxmalinxx

Ja det är svårt det där med gäster.

Sen är ju frågan, vem av vännerna ska man bjuda, var drar man gränsen?

Svar på tråden Budget bröllop