• xxmalinxx

Budget bröllop

Är by här på Bröllopstorget och försöker bli lite klokare i allt det här med bröllops planer. =)

Vi har alldeles nyligen äntligen bestämt oss för att gifta oss! (läs: jag har äntligen fått min vilja igenom och övertalat älsklingen)

Nu är det så här att vi inte har någon större lust att lägga ut allt för mkt pengar på ett bröllop. Vi vill gärna ha det ganska så enkelt, jag är inte intresserad av att ha en super dyr klänning, skor, håruppsättning osv. Men självklart vill vi vara fina på vår bröllopsdag.

Men nu till den stora frågan, själva festen. Har ni tips på hur vi kan hålla kostnaderna nere? Tanken är att vi ska bjuda den närmsta släkten och några goa vänner, men till saken hör att vår närmsta släkt är ganska så stor tillsammans, eller rättare sagt min släkt är rätt stor. =) Om vi bjuder, mostrar, fastrar, kusiner med respektive osv så är vi redan uppe i 100 pers och det känns som om det blir väldigt dyrt.
    Vem ska man bjuda?

Jag har bra kontakt med nästan alla mina mostrar/morbror, faster och farbror och vill självklart att dem kommer på mitt bröllop. Har jätte bra kontakt med nästan alla mina kusiner, några få har jag inte pratat med på flera år men det känns konstigt att inte bjuda hela släkten.

Någon som har några tankart som ni vill dela med er?
    Hur har ni gjort?

Sen vill vi ju självklart bjuda våra goa vänner, men var drar man gränsen? Vi är ett ganska så stor gäng som umgås och träffas vid högtider, vi är ett gäng på 30 pers som träffas varje nyår, påsk och midsommar och festar, käkar middag och umgås. Men av dem 30 pers kanske det är 5-7 pers som vi umgås med utöver det, som vi umgås med på helger, firar varandras födelsedagar osv.
    Känner att det här blir väldigt svårt.

Tar tacksamt emot alla tips och tankar!

• Svar på tråden Budget bröllop
  • Boomtown

Det finns ju lite olika alternativ. Gift er i rådshuset med lite fina kläder och en fin liten blomma. Gå på restaurang efteråt, var och en betalar för sig själv. Det blir alltså ingen fest, bara ett frivilligt deltagande för en mysig kväll.
    Är det sommar så kan väl var och en ta med en picknick korg.
    Har ni hembygdsgård eller liknande så kan man komma någorlunda billigt undan genom att fixa maten själv.

Jag har själv försökt att fixa ett budgetböllop men jag fattade inte hur dyrt det skulle bli. Är väl uppe i 25000-30000 nu. Trodde på 17000!!!
    Men då ville jag ha brudklänning, frisyr och hela alltet och då drar det iväg. Tänk på det. Vi hyr en supermysig bygdegård och tar det borgeligt där. Vi fixar en massa god mat till en buffe. Vi blir bara de närmsta 30 st.

Bjud endast dom du brukar umgås med!
    Eller antingen bjuder du bara de närmsta, eller + några nära vänner. Eller så åker du på hela bunten. Men jag tror att du känner i hjärtat vilka du vill dela er dag med om du tänker bort från andras förväntningar. Det var mitt svammel det.
    Lycka till!

• Boomtown

Välkommen hit föressten! Vad vilsen jag är. När planerar ni bröllopet?

• xxmalinxx

Boomtown: Tack!! Vi har inte riktigt bestämt datum än, jag är lite sugen på ett vinterbröllop men har nog insett att det blir lite dyrare eftersom man inte kan "festa" utomhus. Så det luter mot sommaren 2010 men vi spånar än på datumet. Sambon min vill hellre gifta sig borgerligt och sen åka iväg utomlands eller ngt i stil med det. Men jag vill gärna ha hela paketet med gäster och den biten. Så vi får se var vi hamnar.

Jag har fått i uppgift att göra en budget för ett bröllop med fest och hela biten så får vi se om han godkänner min budget. (jag tänkte försöka göra två olika förslag, en så billigt som möjligt och sen ett förslag där jag inte riktigt drar ner på precis allt så får vi se om han kan godkänna ngn av dem.

• Boomtown

Men om det bli en regnig sommar då? Har du tänkt på det? Hjälper dig bara att spåna
    Ett vinterbröllop låter underbart. Har själv tänkt tanken. Fast mycket beror väl på vart man bo om det är slaskigt eller mysigt. Men det blir i vilket fall mysigt inne med en massa tända ljus.

• tomlinn

välkommen xxmalinxx =)
    berätta lite mer, så blir det enklare att byta funderingar.
    vad är 'allt för mycket pengar' för er, det är så väldigt olika?

_vill_ ni ha ett stort bröllop med 100 pers eller känner ni själva att 70/50/30/10/bara ni två vore ett behagligare antal gäster?

var i landet är ni?

finns det något du tror att ni _inte_ är villiga att 'kompromissa' om - t ex verkar du inne på att hålla nere kostnaderna för utstyrseln, men hur är det med guldvagnen, förspänd med 8 vita hästar, som ska dra er runt staden? ;-D

• xxmalinxx

Tomlinn: Tillsaken hör att jag och sambon har helt olika syn på vad som är lagom pengamässigt. =) Sambon vill komma undan så billigt som möjligt dvs helst gratis, han tycker att vi kan lägga pengar på ngt annat. (dvs en ny bil, eller en skoter som vi egentligen inte alls behöver) Men jag känner att jag kan lägga en hel del pengar på vårt bröllop men det är inte ett måste, jag blir lika glad över att gifta mig borgerligt och gratis.
    Det jag egentligen känner är att jag gärna vill ha en fest för nära och kära, klänningen osv kvittar, jag kan fast åka fram på cykel eller i skottkärra, det kvittar bara jag får gifta mig med min älskling.

Vi bor i norrbotten i Luleå för att vara mer exakt men bröllopet kommer nog hållas i en liiiiten byhåla i tornedalen. Så du vet det där med att åka guldvagn runt stan, blir nog ganska så svårt.

• Boomtown

Jag har sett dundersnygga klänningar nu till studenten så det är enkelt fixat. Det kanske är rea på kostymer snart?
    Så ni bor så långt upp? Vinterbröllop röstar jag på då!!!
    Ta sparken, det är billigt, hehe. Lägg pengar på det du/ni uppskattar om det så är kostym, blommor eller frisyr.

• xxmalinxx

Ang gäst antalet så blir endast vår närmsta släkt ca 100 pers, men då har vi räknat med kusiner och respektive på personer som jag knappt har träffat på flera år pga olika orsaker. Så visst finns det kusiner som kan skippas från gästlistan lika som det finns kusiner som inte skippas från gästlistan så då är frågan blir det bråk i släkten om inte alla blir bjudna. Sen har jag "bättre" kontakt med mina släktingar, dvs mostrar kusiner osv än min sambo har så för hans skull skulle nästan hela hans släkt skippas. Blir svårt det här med gäster.

• xxmalinxx

Jag är som sugen på ett vinterbröllop, hade varit underbart mysigt. Kanske kan be pappas kusin köra oss med rensläde, det hade varit underbart vackert.

Jag tror mig veta att jag skulle få använda en begagnad klänning, som går att sy om, antingen en moster som gifte sig i början av 90 talet, eller tom min fasters från 1980. Så klänningen kan bli billig, är som sagt inte så kräsen ang begagnat bara den passar och jag ser bra ut i den. Kostym kan behövas köpas/hyra eller så har han sådan tur att han kan använda den han äger om vi köper till en väst och kompleterar lite. Frisyr och smink tvingar jag min syster att fixa, hon är bra på sådant.

• xxmalinxx

Det enda som jag är sambon egentligen är överrens om är att vi inte ska kolla på priset på ring, vi ska köpa den vi gillar, eller den jag gillar eftersom han inte vill ha en ny ring, han vill ha kvar förlovningsringen. Jag är välsigt nöjd med hans val av förlovningsringar, dem är verkligen jättefina men det kan bli lite svårt att hitta en vigselring som passar till förlovningsringen, men det löser vi nog på ngt sätt. =)

Svar på tråden Budget bröllop